DAVO

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

DAVO

#1 , 06 mei 2015 20:18

Helaas ben ik mijn werk kwijt geraakt vanwege economische redenen.

Na een grondig onderzoek heeft de RVA beslist dat ik gezinshoofd blijf (ik zit in een zeer delicate situatie).

Ik betaal ook achterstallige alimentatie bij DAVO. Nu DAVO erkent mijn statuut als gezinshoofd niet.

Mag DAVO dit, wat een beslissing van de RVA is en RVA beslist over de statuten van gezinshoofd, alleenstaande, samenwonend zonder gezinslast.?

Komt er nog bij dat ik het dagtarief van gezinshoofd zijnde 43,65 euro per dag krijg, terwijl dat van alleenstaande 36.67 euro is.

In totaal krijg ik zo'n 1135 euro en door de afhouding door DAVO kom ik onder het leefloon van gezinshoofd dat 1089,82 euro is en dat is niet wettelijk.

Bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 mei 2015 07:52

De wetgeving rond het leefloon verschilt met de wetgeving rond werkloosheidsuitkering. Je kan dus gezinshoofd zijn in de werkloosheidsreglementering, maar niet in het leefloon.

Om dit te kunnen bepalen, kan je de volgende zaken zeggen:
- betaal je momenteel het alimentatiegeld volledig?
- heb je kinderen di bij jou wonen?
- wie woont er nog bij jou en wat zijn die personen hun inkomen?

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 07 mei 2015 19:09

De wetgeving rond het leefloon verschilt met de wetgeving rond werkloosheidsuitkering. Je kan dus gezinshoofd zijn in de werkloosheidsreglementering, maar niet in het leefloon.
Ik denk het wel want ik heb een attest van het OCMW waarop zeer duidelijk staat dat mijn werkloosheiduitkering niet lager mag zijn dat het leefloon van gezinshoofd zijnde 1089,82 €.

De vragen die u mij stelt heeft de RVA ook gesteld. Kinderen wonen niet bij mij maar ik betaal wel alimentatie voor hen.

Maar eigenlijk was mijn vraag of DAVO het recht heeft om een beslissing van de RVA te negeren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 mei 2015 19:55

Het OCMW kan niet bepalen hoeveel de werkloosheidsuitkering mag zijn. Dat is de exclusieve bevoegdheid van de RVA. De RVA heeft dan ook weer niets te zeggen over de beslissingen van DAVO. Davo moet zich wel aan de wetgeving houden, wat betekent dat ze niet onder het relevante leefloon mogen gaan.

Of DAVO correct is, kan men voor jou niet oordelen zonder het volledige antwoord op mijn vragen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 13 mei 2015 12:07

@patje: Vooraleer u spreekt over 'onwettelijk': de niet voor beslag vatbare inkomenslimiet geldt niet inzake alimentatie en bijgevolg ook niet voor de invordering door DAVO van achterstallen. Cfr. wetgeving DAVO en de bepalingen in GerW i.v.m. beslag en de regels/uitzonderingen daarvoor, heb ik reeds eerder ergens gepost.

Strikt wettelijk kan DAVO alles inhouden. In praktijk gebeurt dat niet omdat ze ten eerste zo problemen veroorzaken voor de OCMW's en ten tweede, omdat dergelijke maatregel schuldenaars 'ondergronds' drijft. Ontvangers houden daar niet van. Sluit een afbetalingsplan met DAVO of -indien uw situatie wezenlijk veranderd is- stap naar de rechtbank om een wijziging van de alimentatie aan te vragen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Werkloosheid”