Uitgesloten wegen het volgen van een opleiding ????

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Uitgesloten wegen het volgen van een opleiding ????

#1 , 20 feb 2015 21:03

Mijn dochter werkte tot eind 2014 en studeerde tegelijkertijd via afstandsonderwijs aan de Hogeschool Gent voor een Bachelor opleiding.
Om werk en opleiding te kunnen combineren had ze zich voor een beperkt aantal vakken ingeschreven.

Nu wordt ze door de RVA opgeroepen voor een evaluatie van haar bereidheid om werk te zoeken.
Vooraleer haar bewijzen van sollicitaties te vragen, vraagt de RVA man haar of ze een opleiding aan het volgen is, waarop ze haar Bachelor opleiding via afstandsonderwijs en met beperkt aantal studiepunten vermeld.

Als antwoord krijgt ze dat het gesprek daarmee afgelopen is en dat ze haar moet laten uitschrijven bij vdab en geen uitkering krijgt.
Als ze om meer uitleg vraagt, krijgt ze als antwoord dat ze geen opleiding mag volgen die naar een diploma leidt en dat ze kan vertrekken.
Wordt mijn dochter hierdoor verplicht om haar studie die zal al bezig was terwijl ze nog aan het werk was te stoppen om nog van een uitkering te kunnen genieten, of betekent dit dat ze nu geschorst is en volledig zonder inkomen zit ?

Ik vind het nogal raar om werklozen te verbieden om een opleiding te volgen die combineerbaar is met werken.
Dezelfde opleiding wordt bovendien door vdab gesubsidiëerd als je 2 jaar werkloos bent.
Conclusie: als mijn dochter 2 jaar gaat profiteren van de werkloosheid mag ze die opleiding wel volgen en wordt het inschrijvingsgeld
bovendien door de vdab betaald + een uitkering erbovenop.
Wat een motiverende wetgeving toch voor jonge mensen die hun best doen om meer kans te maken op de arbeidsmarkt !!!
Dit lijkt eerder op het zoeken naar argumenten om toch maar zoveel mogelijk werklozen te kunnen schrappen.
Is dit een correcte toepassing van de wet of een verkeerde interpretatie van een boertige ambtenaar die bovendien te beroerd is om
ook maar enige verdere uitleg te geven of een schriftelijke motivatie of beslissing te geven.

Toen ik zelf de leeftijd van mijn dochter had, heb ik bovendien hetzelfde boertige onbeschofte gedrag van RVA ambtenaren ondervonden,
ze zijn er na al die jaren dus niet 'klantvriendelijker' op geworden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 feb 2015 21:30

Hoeveel studiepunten heeft ze zich dit academiejaar ingeschreven? Was dit een examencontract, een creditcontract of een gewone inschrijving? Zijn er wekelijkse contactmomenten? Is ze ook tijdens de examenperiode beschikbaar om voltijds te werken?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#3 , 22 feb 2015 22:47

Ze heeft zich ingeschreven voor 12 studiepunten per semester, en ik zie op de site van de school dat er diplomakontrakt naast haar inschrijvingsstatus staat.
Dit komt neer op 3 vakken/examens per semester, en om de 2 maanden moet ze eens een avond naar school voor praktische lesmomenten zoals bvb ehbo.
Tijdens de examenperiode is ze beschikbaar om te werken, maar zal ze uiteraard verlof nemen om het examen te gaan afleggen.
Mijn dochter heeft al een diploma van opvoeder, als ze in de verzorgingssector aan het werk is als opvoeder of iets gelijkaardig, kan ze haar werktijd als schoolstage in rekening brengen --> het feit dat ze tijdens haar opleiding een stage moet doorlopen is dus geen belemmering om te werken, voor haar is het eerder een voordeel omdat ze beiden kan combineren.

HoGent is denk ik de enige hogeschool die de Bachelor orthopedagogie opleiding via afstandsonderwijs aanbiedt,
waardoor mensen die werken dit kunnen combineren met studeren.
--> je krijgt een lijst van cursusboeken, moet alles zelf studeren en examen gaan doen, je kan wel per mail vragen stellen aan de leraren.

Ze heeft de studie opgestart terwijl ze aan het werk was (ze had een kontrakt voor vervanging van iemand die langdurig afwezig was, en nu is die persoon terug komen werken waardoor haar kontrakt beëindigd werd)
Na anderhalve maand werkloosheid moest ze zich aanbieden voor een controle van haar bereidheid om werk te zoeken (laten zien waar/wanneer ze gesoliciteerd heeft)
maar de eerste vraag was of ze ondertussen een opleiding aan het volgen was, waarna ze direct de reaktie kreeg dat ze zich maar moest gaan uitschrijven bij de vdab
omdat je geen opleiding mag volgen die naar een diploma leidt.
Begrijpe wie begrijpen kan, je doet dan al de moeite om naast je werk nog bij te studeren, en dan wordt je daar zodra je werkloos wordt direct voor afgestraft.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 feb 2015 15:21

Dan is dat geen nekel probleem, op voorwaarde dat ze beschikbaar is voor de arbeidsmarkt voor alle sectoren, niet enkel voor de sectoren waar ze haar stage kan volgen.

U kan een bevestiging hierover vragen aan de RVA via directiewbSTAD@rva.be (met stad=locatie van het RVA-bureau)

afhankelijk van of ze al deze info die je hierboven schreef correct vertelde aan de persoon die haar controleerde vertelde, heeft die persoon al dan niet een fout gemaakt. Ze moet zich dus zeker niet uitschrijven, omdat, op basis van de volledige info, ze wel degelijk werkzoekend kan blijven.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#5 , 11 mar 2015 15:44

We hebben een zowel een mail gestuurd naar de vakbond als naar de RVA, geen van beiden antwoordt.
Ik heb dan vandaag een dag verlof genomen en met mijn dochter naar de werklozendienst van de vakbond geweest.
In hun computer vonden zij geen spoor terug van een schorsing of ie.ts dat op een prbleem zou kunnen duiden,
ze zagen dat er zelfs recent nog een toelating voor uitbetaling was toegekomen
--> onbegrijpelijk, RVA zegt dat de uitkering geweigerd wordt, stuurt tegelijk een toelating voor uitbetaling naar de vakbond
en vertikt het om op vragen om uitleg te antwoorden, ook niet als deze per mail gesteld worden.
Communicatievaardigheden en klantvriendelijkheid zijn begrippen waar ze blijkbaar nog steeds niet van gehoord
hebben.

Als reden dat mijn dochter nog niet uitbetaald was gaf de vakbond op dat haar stempelkaart waarschijnlijk ergens blijven liggen was, en dat de betalingsopdracht ondertussen uitgevoerd is

Terug naar “Werkloosheid”