definitieve schorsing RVA

davo
Topic Starter
Berichten: 10

definitieve schorsing RVA

#1 , 10 nov 2014 19:04

Ik wens graag advies i.v.m het volgende:

Ik ben definitief geschorst door de RVA sinds 2007. Sedert dan heb ik geen enkele vorm van inkomsten tenzij ik werk. En dit is nu net het probleem.

Ik heb medische problemen (erfelijke spierziekte) waardoor ik niet geschikt ben voor het normale werkcircuit. Ik heb dan tot 2010 veel jobs geprobeerd vooral in de interimsector maar die bleken allemaal te belastend te zijn voor mijn gezondheid.

Sinds 2011 heb ik een erkenning om te werken in een Beschutte werkplaats. Ik heb dan ook in 2011 gedurende 6 maanden gewerkt in een beschutte werkplaats (4 maanden effectief gewerkt- laatste 2 maanden van mijn contract op de ziektekas.) Na afloop contract kreeg ik dan geen ziekte uitkering meer en had ik dus wéér geen inkomsten.

Sinds 3 jaar heb ik dus wéér geen enkele vorm van inkomsten. Ik heb geen recht op een ziekte uitkering omdat ik geen inkomen heb waarop zij de uitkering kunnen berekenen.

Ik ben voor meerdere periodes (tss 2008 en nu) door mijn huisarts en psychiater arbeidsongeschikt verklaart maar daar kan ik dus niets mee want ik kom niet in aanmerking voor een ziekte uitkering. Maar gedurende die periodes ben ik dan ook niet in staat om te werken en zo proberen te voldoen aan de voorwaarden van de RVA om mijn schorsing op te heffen (gedurende zoveel dagen werken in een bepaalde periode)

Mijn gezinssituatie is feitelijk samenwonend en 2 kinderen, en ik ben ten laste van mijn vriendin. Zo kom ik ook niet in aanmerking voor een leefloon of dergelijke bij het OCMW omdat mijn partner haar inkomen te hoog ligt.

Ik ben begeleid geweest(ongeveer 2 jaar) door een dienst die zich bezighoudt met mensen met een arbeidshandicap(brusselse). Maar die is stopgezet omdat die vooral gericht was op een tewerkstelling te bekomen in een beschutte werkplaats. En zelfs een beschutte werkplaats is voor mij niet meer aan de orde omdat het te belastend is voor mijn gezondheid.

Ik had dus graag geweten of ik eigenlijk recht heb op enige vorm van uitkering of hoe ik deze uitzichtloze situatie kan veranderen? Het feit dat mijn ziekte voor het leven is en deze verslechterd naarmate de ik ouder word. Mijn beperkingen zijn vooral in de arbeidsmarkt dat ik geen voltijds werk aankan en een laag werktempo heb. Ik heb gehoord van de dienst GTI, maar daar kan ik niet terecht omdat ik in het Brusselse woon.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2014 20:06

hoe lang was de periode tussen je schorsing bij de RVA en je eerste keer daarna dat je arbeidsongeschikt was?

davo
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 10 nov 2014 21:45

De definitieve diagnose van mijn ziekte werd pas begin 2009 gesteld. En dan heb ik voor de eerste keer aanvraag gedaan bij de mutualiteit dat dus werd geweigerd wegens geen inkomsten. Dus daar is een periode van ongeveer 2 jaar tussen. Ik heb wel nog gewerkt van juni 2007 tot januari 2008 op interimbasis (met dagcontracten). Dus ik had bij de eerste aanvraag ook al 1 jaar geen werk méér.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 nov 2014 05:32

dan zie ik geen andere optie behalve een uitkering van de FOD sociale zekerheid (integratietegemoetkoming/eventueel inkomensvervangende tegemoetkoming)

davo
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 11 nov 2014 06:13

Was ik al bang voor dat zelfs juridisch niets mogelijk is voor mij. FOD sociale zekerheid had ik al een aanvraag voor ingediend, en na controle bleek ik niet in aanmerking te komen.

En zou het mogelijk zijn dat RVA mijn dossier zou herzien ? Mijn gezondheidsproblemen waren er toen ook al, maar aangezien het medische onderzoek nog liep had ik op dat moment geen harde bewijzen. De diagnose is pas gesteld in 2009 maar die aandoening heb ik al van in mijn kindertijd.

Alvast hartelijk bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 nov 2014 07:22

waarom ben je in 2007 definitief geschorst? Heb je alle beroepsmogelijkheden toen gebruikt?

davo
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 11 nov 2014 08:18

Reden te weinig inspanningen verricht. Mijn eerste werkloosheidsuitkering heb ik ontvangen na mijn wachttijd in juni 2003 en mijn laatste in 2005. Na mijn eerste gesprek in september 2005 werd ik geschorst wegens te weinig werk. Het probleem voor mij was om de gepaste job te vinden. Ik heb school verlaten zonder diploma, heb geen rijbewijs(wegens mijn ziekte is autorijden niet mogelijk) en heb fysieke problemen (toen wist ik alléén nog niet welke aandoening ik precies had).

Dan 2de gesprek in april 2006: opnieuw te weinig gedaan. Maar toen hebben ze wel advies gegeven om toch één beperking aan te pakken en dat is om toch trachten mijn diploma te behalen. RVA heeft toen geadviseerd om tweedekansonderwijs te volgen. Heb ik dan ook gedaan. Uitspraak: geschorst.

3de gesprek: maart 2007. In oktober 2006 begonnen met tweede kans onderwijs maar in november kreeg ik aangetekend schrijven dat ik daarvoor geen vrijstelling voor ontving. Resultaat: ben dan gestopt met die opleiding want ik moest nu wel terug op zoek naar werk om aan mijn voorwaarden te voldoen. voor de maanden augustus,september,oktober en november had ik geen sollicitaties verricht. Uitspraak: definitieve schorsing

Ik heb nooit werk geweigerd, heb enkel gewerkt via interims, via gewone sollicitaties heb ik zelden antwoord gekregen. Het werk vinden op zich was niet het moeilijkste maar het werk houden was de grootste uitdaging. Ben nooit ontslagen mijn contracten werden gewoon zelden verlengt omdat ik de job niet aankon. Ook uitnodigingen van de vdab ben ik altijd nagekomen.

Met vriendelijke groeten

davo
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 11 nov 2014 08:28

Beroep is nooit echt ter sprake geweest. Vakbond raadde dat af omdat volgens hun de beslissing correct was. Je kan geen medische redenen aanbrengen als je die niet kan bewijzen was hun oordeel. Nu heb ik die bewijzen wel maar is de termijn om in beroep te gaan verstreken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 nov 2014 14:14

als je effecteif geen medisch argument had toen, zal er verder niks kunnen gedaan worden.

davo
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 14 nov 2014 00:00

Ja maar kan ik dat niet betwisten ? Ik bedoel ik heb die ziekte al langer dan wannéér de juiste diagnose is gesteld geweest (2009, inderdaad na volledige uitsluiting). De ziekte heb ik al van in mijn kindertijd. Wat me zorgen baart is dat mijn gezondheidskosten blijven stijgen en dat ik volgens mijn huisarts en revalidatiearts nooit kan voldoen aan de voorwaarden die mij zijn opgelegd. Mijn huisarts is van mening dat ik het kan betwisten op basis dat ze mij uitsluiten en mijn medische argumenten weerleggen terwijl het medisch onderzoek nog lopende was. Ik wil u alvast bedanken om mij te woord te staan.

Met vriendelijke groeten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 14 nov 2014 06:45

Ja maar kan ik dat niet betwisten ? Ik bedoel ik heb die ziekte al langer dan wannéér de juiste diagnose is gesteld geweest (2009, inderdaad na volledige uitsluiting). De ziekte heb ik al van in mijn kindertijd.
Kan je dat en je ongeschiktheid in 2007 bewijzen?

davo
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 14 nov 2014 16:19

Ja dat kan ik bewijzen. In overleg met mijn artsen en neurologen ga ik een advocaat contacteren om te zien wat mijn mogelijkheden zijn.

java
Berichten: 2

#13 , 22 nov 2014 17:02

Ik wens graag advies i.v.m het volgende:

Ik ben definitief geschorst door de RVA sinds 2007. Sedert dan heb ik geen enkele vorm van inkomsten tenzij ik werk. En dit is nu net het probleem.

Ik heb medische problemen (erfelijke spierziekte) waardoor ik niet geschikt ben voor het normale werkcircuit. Ik heb dan tot 2010 veel jobs geprobeerd vooral in de interimsector maar die bleken allemaal te belastend te zijn voor mijn gezondheid.

Sinds 2011 heb ik een erkenning om te werken in een Beschutte werkplaats. Ik heb dan ook in 2011 gedurende 6 maanden gewerkt in een beschutte werkplaats (4 maanden effectief gewerkt- laatste 2 maanden van mijn contract op de ziektekas.) Na afloop contract kreeg ik dan geen ziekte uitkering meer en had ik dus wéér geen inkomsten.



Mijn gezinssituatie is feitelijk samenwonend en 2 kinderen, en ik ben ten laste van mijn vriendin. Zo kom ik ook niet in aanmerking voor een leefloon of dergelijke bij het OCMW omdat mijn partner haar inkomen te hoog ligt.
U bent definitief geschorst door de RVA, dan is uw maandloon €0. Het inkomen van uw partner speelt voor het OCMW trouwens zelfs geen rol, gezien mijn lief iets van een €1300 netto verdiend en een soortgelijke situatie heb meegemaakt. Plots geschorst wegens het volgen van een Bachelorstudie die onvoldoende kans gaf op de arbeidsmarkt, nu studeer ik een knelpuntberoep en studeer/werk deeltijds.

Ik vraag me dikwijls af wat er überhaupt gebeurt met die mensen die geen enkele bron van inkomen meer hebben in deze hedendaagse maatschappij? Het antwoord is dat je vroeg of laat in de criminaliteit zult terechtkomen (stel dat ook geen partner hebt door een echtscheiding,...) om toch maar een inkomen te hebben.

Dan nog beter even aanvraag doen om jezelf geestesziek te laten verklaren om jezelf in te dekken, op de een of de andere manier of gaat dat niet ?

Wees eerlijk, hoe moet het dan verdergaan ?

Blijkbaar is samenwonen de enige optie die een beetje zekerheid kan bieden en indien niet zal na het ene misdrijf en de daaropvolgende minnelijke schikking het OCMW wél in actie schieten met hun schuldbemiddelingsambtenaren.

Verder is de minister van werk niet bereidt tot commentaar, weet ik uit ervaring. Gisteren was er nog zo een item dat de Belg met ruim € 3000 per persoon tot de allerrijkste mensen behoren, zullen ze de mensen zonder inkomen er dan ook bijtellen of zijn dit 'outliers' en waarom ?
bron: http://nieuws.vtm.be/binnenland/117009- ... -3261-euro

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 23 nov 2014 06:31

U bent definitief geschorst door de RVA, dan is uw maandloon €0. Het inkomen van uw partner speelt voor het OCMW trouwens zelfs geen rol, gezien mijn lief iets van een €1300 netto verdiend en een soortgelijke situatie heb meegemaakt. Plots geschorst wegens het volgen van een Bachelorstudie die onvoldoende kans gaf op de arbeidsmarkt, nu studeer ik een knelpuntberoep en studeer/werk deeltijds.
inkomen van partner speelt voor OCMW wél een rol.
Ik vraag me dikwijls af wat er überhaupt gebeurt met die mensen die geen enkele bron van inkomen meer hebben in deze hedendaagse maatschappij? Het antwoord is dat je vroeg of laat in de criminaliteit zult terechtkomen (stel dat ook geen partner hebt door een echtscheiding,...) om toch maar een inkomen te hebben.
mensen zonder inkomen, waarvan ook de partner geen inkomen heeft, hebben recht op OCMW-steun
Gisteren was er nog zo een item dat de Belg met ruim € 3000 per persoon tot de allerrijkste mensen behoren, zullen ze de mensen zonder inkomen er dan ook bijtellen of zijn dit 'outliers' en waarom ?
er is een verschil tussen netto of bruto en ook een verschil tussen "allerrijksten" en "X% hoogste inkomens uit beroep".
het staat in het artikel hoe ze de berekening doen. En daar staat niet dat van die 3000 euro

java
Berichten: 2

#15 , 23 nov 2014 18:19

U bent definitief geschorst door de RVA, dan is uw maandloon €0. Het inkomen van uw partner speelt voor het OCMW trouwens zelfs geen rol, gezien mijn lief iets van een €1300 netto verdiend en een soortgelijke situatie heb meegemaakt. Plots geschorst wegens het volgen van een Bachelorstudie die onvoldoende kans gaf op de arbeidsmarkt, nu studeer ik een knelpuntberoep en studeer/werk deeltijds.
inkomen van partner speelt voor OCMW wél een rol.
Ik vraag me dikwijls af wat er überhaupt gebeurt met die mensen die geen enkele bron van inkomen meer hebben in deze hedendaagse maatschappij? Het antwoord is dat je vroeg of laat in de criminaliteit zult terechtkomen (stel dat ook geen partner hebt door een echtscheiding,...) om toch maar een inkomen te hebben.
mensen zonder inkomen, waarvan ook de partner geen inkomen heeft, hebben recht op OCMW-steun
Wie zegt dat ?
Ik kom naar het OCMW om te zeggen dat ik voltijdse studies volg en daardoor volledig geschorst ben door de RVA in Turnhout. Dan heb ik om uitleg gevraagd en daar vertelden ze dat ik geen recht heb op een uitkering omdat ik "niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt" omdat ik voltijdse studies volg.

Toen vroeg ik hoeveel studiepunten ik dan maximaal mag opnemen om toch beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt, daar was hun antwoord 16 studiepunten (60 SP = 1 normaal academiejaar). Dus 180 SP/16 = 12 jaar studeren en dat zie ik niet zitten. (bron: directeur RVA Turnhout)

Dan had ik geen enkele bron van inkomsten meer, ik ben met mijn beste vriend naar het OCMW gestapt en na lang wachten werden we in een lokaal voor meer uitleg opgeroepen. Ik heb geen inkomen en ben op dit moment niet samenwonend. Dat heb ik tegen die vriendelijke mijnheer gezegd. Hij gaf me het advies om bij de notaris een samenlevingscontract op te stellen mét mijn vriend, omdat er geen andere oplossing was.
(bron: OCMW Antwerpen)

Als u zin hebt kunt u dat allemaal nagaan. Heb ook geen recht op een studiebeurs, geen kindergeld of andere voordelen. Nu moet ik deeltijd werken als jobstudent en keihard studeren.


Laatste vraag is dan: hoeveel mag uw partner maximaal verdienen en waar is uw bronvermelding ?

mvg,
david

Terug naar “Werkloosheid”