Werkloosheidsuitkering na lange opzegtermijn

robbydoes
Topic Starter
Berichten: 3

Werkloosheidsuitkering na lange opzegtermijn

#1 , 19 okt 2014 00:19

Ik verwacht binnenkort ontslagen te worden en zal een opzegtermijn van meer dan 2 jaar hebben zonder deze te moeten presteren.
Moet ik me dan onmiddellijk laten inschrijven bij de RVA en VDAB of pas binnen 2 jaar. Verwachten ze dan dat ik effectief naar werk zoek tijdens die 2 jaar of wordt dit pas verwacht zodra er werkloosheidsuitkeringen worden betaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 19 okt 2014 13:55

Van zodra je je ontslagbrief en C4 daadwerkelijk hebt ontvangen van de werkgever, ga je je inschrijven bij de RVA/VDAB. Je meld dat je je opzegtermijn niet moet presteren. Zij schrijven je dan "pro forma" in en zullen je ook wel op de hoogte houden van interessante werkaanbiedingen. Maar je bent nog niet verplicht te kunnen bewijzen dat je in de 2 komende jaar actief naar werk zoekt. Al zou ik dat gezien de huidige ernstige situatie op de arbeidsmarkt echt wel doen. Als ik afga op je opzegtermijn ben je ouder dan 35 en dan wordt het echt heikel om een nieuwe job te vinden omdat werkgevers jouw ancienniteit niet willen betalen, jonge goedkopere arbeidskrachten genoeg. Zelfs op managementniveau. Nog een practische tip: probeer zoveel mogelijk interimwerk te doen in je opzegtermijn. Dat mag je. En je moet dat niet communiceren aan de RVA (wel aan de fiscus uiteraard) , voor de RVA telt enkel de prestatie bij je vorige vaste werkgever om later (in het slechtste geval) je werkloosheidsuitkering te berekenen. Want momenteel ben je technische gezien voor de RVA niet werkloos: je bent in een opzegtermijn en financieel vergoed daarvoor. Die interims zullen van belang zijn om als je echt actief een vaste job gaat zoeken, aan te tonen tov de potentiele nieuwe werkgever dat je een actieve mens bent die blijven meedraaien is in de economie. Werkgevers willen geen werknemers die 2 jaar niets gedaan hebben. Dus doe interims. Eigenlijk is het ook een fase waarin je kan bekijken welke mogelijke andere jobs je wél kunnen liggen. Tenzij je natuurlijk de competenties hebt voor een knelpuntberoep. Dan kan je even een persoonlijke time-out houden.

robbydoes
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 okt 2014 19:16

Hallo eylis,

ik ben heel blij met je advies en zal het zeker opvolgen. Ben momenteel 48 jaar en dus niet zo gegeerd meer op de arbeidsmarkt. Hopelijk nog niet te oud voor interimjobs.

mvg

Robbydoes

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 19 okt 2014 19:44

nog een tip: denk er aan dat jouw kennis en ervaring nu belangrijk kan zijn om door te geven aan de jongere generatie. Bekijk dus met de VDAB of je niet kan instappen als ervaringsdeskundige om les te geven in volwassenopleidingen (cvo, syntra en dergelijke) Misschien moet je daar nog een bijkomende opleiding voor volgen, dat doe je best ook binnen die 2 jaar, want daarna is het echt knokken. De media heeft de mond vol over de jongeren die niet of moeilijk aan een job geraken (en dat is terecht) maar om het cru te stellen is een 50tiger (op dit ogenblik) afgeschreven. dus zoek de knelpuntberoepen op: de VDAB geeft daar zeer goede steun in, maak er gebruik van. Courage!

Terug naar “Werkloosheid”