gaan studeren en een uitkering?

Eleonore
Topic Starter
Berichten: 4

gaan studeren en een uitkering?

#1 , 26 aug 2014 18:07

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Verleden week ben ik te weten gekomen dat ze me gaan ontslaan op mijn werk. (ik werk via interimcontracten) Ik had al eerder geschreven dat ik graag terug wil gaan studeren als brood en banketbakker (dit is een knelpuntberoep staat op de site van de RVA).
Ik zie dit nu als een kans om mijn droom werkelijkheid te zien worden en heb dus contact opgenomen met de RVA, nu mag ik dit niet doen omdat het via Syntra is en krijg ik geen vrijstelling tenzij ik al een jaar lang werkloos ben? Ik snap dat niet, het is toch een knelpuntberoep? Moet ik mijn droom dan gewoon maar opbergen in de kast en verder jobs gaan doen die mij ongelukkig maken want een jaar zonder werk zitten zie ik eerst en vooral niet zitten en ten tweede in de branche waar ik in zit is werk genoeg dus binnen de drie maanden heb ik zeker weer een job maar ik doe dat echt niet meer graag. Het is wereldje vol uitbuiters waarin ik na tien jaar nog altijd niks in bereikt heb. Is er iemand die mij kan helpen? Zijn daar geen achterpoortjes in? Scholen die het wel aanbieden? Andere plaatsen waar ik terecht kan? Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2014 18:10

Er zijn scholen waar je brood en banket kan leren in avond onderwijs, misschien dit een oplossing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 26 aug 2014 19:22

een job als bakkershulp vind je zeer zeker. Ga werken bij een bakker en volg in avond/weekendonderwijs de opleiding baketbakker. Je gaat zo met rasse schreden vooruit!

Reclame

Nijervan
Berichten: 1

#4 , 24 nov 2014 16:43

Beste,

Ik zit in een probleem en ik hoop dat u mij zou kunnen helpen.

In 2011 heb ik psychologie gestudeert aan de VUB, maar ik was gestopt en ging werken.

Ik heb gewerkt tot nu toe en nu ben ik in mijn ontslagperiode, maar ik ben thuis nu dus ik moet de opzegtermijn niet doen.

Ik wil nu mijn studies hervatten, ik wil iets in een sociaal werk of psychologie doen, maar blijkbaar is dat onmogelijk voor RVA.

RVA zegt dat ik of tewel moet ik 1 jaar werkloos zijn voor te gaan studeren ofwel moet dat knelpuntberoep zijn.

In dat geval weet ik niet wat ik moet doen, ik wordt gek, ik wil een oplossing hiervoor, ik wil niet zomaar twee jaar verliezen.

Want pas vanaf eind maart kan ik een uitkering krijgen, aangezien ik een ontslagvergoeding heb ontvangen, en als ik nog een jaar werkloos moet zijn dan zijn we al in 2016 -2017 dus ik verlies al 2 jaar. Daarom zoek ik een oplossing om verder te kunnen studeren.

ALSTUBLIEFT als iemand een raad heeft of een oplossing gelieve dit mij te zeggen, want ik wil echt gaan verderstuderen.


Met vriendelijke groeten,

Mustafa

Rica
Berichten: 303

#5 , 25 nov 2014 16:03

Heb je bij VUB niet meer de mogelijkheid om psychologie te studeren als "werkstudent"?? De begeleidingssessies worden gegeven na 18u en daar kan RVA dan niets tegen hebben (en je moet dat ook niet direct aan de grote klok gaan hangen dat je avondles volgt...). Om toegelaten te worden als 'werkstudent' moet je overdag werken, of...werkloos zijn. Om eventuele problemen te voorkomen met RVA kan je op de dagen dat je overdag examen moet afleggen een dag vakantie nemen (je hebt ook als werkloze recht op 20 vakantiedagen/jaar).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 nov 2014 11:57

Verschillende scholen bieden sociaal werk aan voor werkstudenten. U kan dus gerust werken en ondertussen studeren.

Terug naar “Werkloosheid”