RVA - Oproeping eerste gesprek facilitator

Burger
Topic Starter
Berichten: 6

RVA - Oproeping eerste gesprek facilitator

#1 , 17 sep 2007 23:04

Hallo allemaal,

Ik heb het één en ander hier doorgelezen maar kon geen antwoord vinden op mijn vragen. Hier schets ik even een beeld van mijn situatie met de daar bijhorende vragen. Ik ben dankbaar voor elk antwoord.

Ik ben er boven de 40 en kreeg nu een 'uitnodiging' van de RVA voor een eerste gesprek. Weigeren kan ik niet dus zal ik maar gaan.

Ik denk dat men mijn inspanningen als onvoldoende zal beschouwen om werk te vinden en dat ik als zodanig een overeenkomst zal moeten tekenen om het één en ander op te volgen.

Iemand ervaring met dergelijke gesprekken? Hoe verloopt het?

Ken men direct schorsen, of is dit uitgesloten en moet men minstens 4 maanden wachten, in de veronderstelling dat na 4 maanden er opnieuw een 'onvoldoende' uit de bus komt?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#2 , 17 sep 2007 23:40

Zo een gesprek zal meevallen,eerst zullen ze een gesprek met u hebben en dan zullen ze kijken wat je gedaan heb om aan werk te komen,en ja je ken ze ik hadt er zo een 30 mee waar ik gesoliciteerd had en nog zeiden ze dat het weinig was.
Dan gaven ze me nog drie maanden bij dat ik me werkloosheid kon houden,en dan zouden ze me weer oproepen om te kijken wat ik gedaan had in die drie maanden en indien het voldoende was kon ik me werkloosheid houden en anders werd ik drie maanden geschorst en dan weer opgeroepen om te bewijzen dat je een job zoek en indien dat voldoende is kreeg je je vergoeding terug.
Maar dat zullen ze u allemaal uitleggen op je gesprek.
Nu bewijzen dat je ingeschreven ben in intrim's tel ook mee alleen iedere keer dat je langs gaat zou je een bewijs moeten vragen dat je er geweest ben.

Hier in w-vl bestaat er iets die samen werk met de vdab en het noemt kopa,je kan er een curcus volgen maar er is ook een dienst die je helpt om te zoeken naar een job,als je dat tegen de rva zegt is dat een goei punt en zien ze ook dat je moeite doet.
hier heb je de site ik zie dat ze over heel belgie zitten,je kan altijd kontakt met ze opnemen om inlichtingen te bekomen

http://www.kopa.be

Ps:Zelf al ben je gezinshoofd toch kunnen ze u schorsen.

Ik was gezinshoofd en toch wilde ze me schorsen,ik hang af van het openbaar vervoer maar daar hebben ze geen begrip voor terwijl ik wel al 15 jaar gewerkt heb en pas een jaartje thuis was nadat die firma faillet gegaan was.Had wel met intrim tussendoor gewerkt.

Ze zouden beter meer druk op de jeugd zetten die willen niet werken.
Maar ja we gaan stilaan naar een staat waar geen werkloosheidvergoeding bestaat.

Binnen kort zeggen ze de werkloosheid is gedaalt en dan de dienst ocmw stijgt,dus een echte oplossing van schorsen is het ook niet

Burger
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 18 sep 2007 00:00

Zo een gesprek zal meevallen,eerst zullen ze een gesprek met u hebben en dan zullen ze kijken wat je gedaan heb om aan werk te komen,en ja je ken ze ik hadt er zo een 30 mee waar ik gesoliciteerd had en nog zeiden ze dat het weinig was.
Dan gaven ze me nog drie maanden bij dat ik me werkloosheid kon houden,en dan zouden ze me weer oproepen om te kijken wat ik gedaan had in die drie maanden en indien het voldoende was kon ik me werkloosheid houden en anders werd ik drie maanden geschorst en dan weer opgeroepen om te bewijzen dat je een job zoek en indien dat voldoende is kreeg je je vergoeding terug.
Maar dat zullen ze u allemaal uitleggen op je gesprek.
Nu bewijzen dat je ingeschreven ben in intrim's tel ook mee alleen iedere keer dat je langs gaat zou je een bewijs moeten vragen dat je er geweest ben.

Hier in w-vl bestaat er iets die samen werk met de vdab en het noemt kopa,je kan er een curcus volgen maar er is ook een dienst die je helpt om te zoeken naar een job,als je dat tegen de rva zegt is dat een goei punt en zien ze ook dat je moeite doet.
hier heb je de site ik zie dat ze over heel belgie zitten,je kan altijd kontakt met ze opnemen om inlichtingen te bekomen

http://www.kopa.be

Ps:Zelf al ben je gezinshoofd toch kunnen ze u schorsen.

Ik was gezinshoofd en toch wilde ze me schorsen,ik hang af van het openbaar vervoer maar daar hebben ze geen begrip voor terwijl ik wel al 15 jaar gewerkt heb en pas een jaartje thuis was nadat die firma faillet gegaan was.Had wel met intrim tussendoor gewerkt.

Ze zouden beter meer druk op de jeugd zetten die willen niet werken.
Maar ja we gaan stilaan naar een staat waar geen werkloosheidvergoeding bestaat.

Binnen kort zeggen ze de werkloosheid is gedaalt en dan de dienst ocmw stijgt,dus een echte oplossing van schorsen is het ook niet
Bedankt voor je antwoord, citroentje. Ik begrijp dus dat men iemand, indien een 'ovoldoende" niet kan schorsen na het voeren van zo een eerste gesprek.

Op verschillend sites kan ik lezen dat men dat wel kan na het tweede gesprek mits een ovoldoende, maar het gaat me om de termijn: je zegt na 3 maanden, maar ik dacht dat het 4 was. En indien 4, van wanneer begint men te tellen? Vanaf de datum dat je in aanmerking kwam voor een gesprek OF 4 maanden vanaf dat gesprek.

Alle info is welkom! Bedankt!

Reclame

Burger
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 18 sep 2007 00:09

Oh ja, nog een vraagje. Laat eens even veronderstellen dat ze na het eerste gesprek er van uitgaan dat het onvoldoende is en tijdens het tweede gesprek tot dezelfde conclusie komen en dus overgaan tot schorsing.

Wat dan? Ik bedoel maar, ik heb momenteel zero financiële reserves en kom meteen in zware problemen. Kan je tijdens die schorsing naar het OCMW stappen? Heb je recht op een "leefloon" tijdens die schorsing?

Bedankt!

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#5 , 18 sep 2007 00:11

Normaal is het drie maanden na je gesprek,maar heb juist even in me papieren gekeken en zie dat er een ruime vier maanden tussen zit,Denk dat het gaat volgens dat ze mensen oproepen of goesting hebben om te werken :lol:

Burger
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 18 sep 2007 02:30

Bon, blijkbaar na 4 maanden....

http://acv-mid-west-vlaanderen.acv-onli ... tweter.asp

Je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek. De facilitator, dit is de persoon van de RVA die zich ontfermt over uw dossier, zal nagaan in welke mate je inspanningen levert om aan werk te raken. Je moet bewijzen dat je actief werk zoekt. Attesten van werkgevers, kopijen van sollicitatiebrieven, advertenties waarop je gereageerd hebt enz., helpen je dit te bewijzen. Je legt dus best je eigen verzameling aan.

Aan de hand van de geleverde bewijzen krijg je een positieve of negatieve beoordeling. Bij een positieve beoordeling zet je de zoektocht naar werk verder. Bij een negatieve beoordeling moet je een contract aangaan met de facilitator. De stappen om werk te zoeken die opgenomen zijn in het contract worden geëvalueerd bij een tweede gesprek dat plaats vindt na 4 maanden. Wie het contract niet naleeft, wacht een vermindering of schorsing van de werkloosheidsvergoeding. Tevens moet men een nieuwe verbintenis aangaan die opnieuw geëvalueerd wordt na 4 maand. Een slechte score kan dan een onmiddellijke schorsing van de werkloosheidsvergoeding tot gevolg hebben.

Burger
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 18 sep 2007 02:54

http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werkneme ... tNL-02.htm

Hoe de opvolgingsprocedure in enkele lijnen samenvatten?
De inspanningen die een werkloze doet om werk te zoeken, worden beoordeeld tijdens individuele gesprekken met een personeelslid van de RVA (de facilitator), die speciaal is aangeworven en opgeleid om deze gesprekken te voeren.

De werkloze wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek met de facilitator na 15 maanden werkloosheid (indien hij jonger is dan 25 jaar) of na 21 maanden werkloosheid (indien hij 25 jaar of ouder is). Dit eerste gesprek heeft tot doel de inspanningen te evalueren die de werkloze heeft gedaan om werk te zoeken tijdens de periode van 12 maanden vóór het gesprek. Bij die evaluatie wordt rekening gehouden met de persoonlijke situatie van de werkloze en met de toestand van de arbeidsmarkt. Indien de inspanningen voldoende zijn, zal 16 maanden later een nieuw gesprek plaatsvinden.

Indien de inspanningen onvoldoende of onaangepast zijn, wordt een actieplan (contact opnemen met de VDAB of ACTIRIS, werkaanbiedingen raadplegen, solliciteren, …) voorgesteld aan de werkloze voor de 4 volgende maanden en wordt hem gevraagd zich ertoe te verbinden de acties die van hem verwacht worden, uit te voeren. Een tweede gesprek vindt plaats 4 maanden later, om na te gaan of de werkloze zijn actieplan heeft nageleefd. Indien dat zo is, zal 12 maanden later een nieuw gesprek plaatsvinden.

Indien de werkloze zijn actieplan niet heeft nageleefd, krijgt hij een tijdelijke en beperkte sanctie (gedurende maximum 4 maanden). ofwel een vermindering van het bedrag van de werkloosheidsuitkering, ofwel een schorsing van de betaling van zijn uitkeringen. Bovendien moet de werkloze zich er opnieuw toe verbinden de acties voorzien in een nieuw (intensiever) actieplan, dat hem voor de volgende 4 maanden wordt voorgesteld, uit te voeren. Het derde gesprek vindt 4 maanden later plaats. Indien de werkloze zijn tweede actieplan heeft nageleefd, krijgt hij opnieuw volledige uitkeringen en zal 12 maanden later een nieuw gesprek plaatsvinden. Indien de werkloze zijn actieplan daarentegen niet heeft nageleefd, kan hij uitgesloten worden van het recht op uitkeringen. Gaat het echter om een werkloze die werkloosheidsuitkeringen ontvangt als gezinshoofd of alleenwonende of als samenwonende met laag gezinsinkomen, wordt deze uitsluiting voorafgegaan door een periode van 6 maanden tijdens dewelke de werkloze verder een verminderde uitkering blijft genieten.

Tijdens de procedure mag de werkloze vergezeld zijn door een persoon van zijn keuze (bij het eerste gesprek) of bijgestaan worden door een advocaat of een vakbondsafgevaardigde (tijdens het 2de of 3de gesprek).

De uitgesloten werkloze kan een beroep indienen bij de Nationale Administratieve Commissie en bij de arbeidsrechtbanken.

Burger
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 18 sep 2007 08:00

Hier in w-vl bestaat er iets die samen werk met de vdab en het noemt kopa,je kan er een curcus volgen maar er is ook een dienst die je helpt om te zoeken naar een job,als je dat tegen de rva zegt is dat een goei punt en zien ze ook dat je moeite doet.
hier heb je de site ik zie dat ze over heel belgie zitten,je kan altijd kontakt met ze opnemen om inlichtingen te bekomen

http://www.kopa.be

Binnen kort zeggen ze de werkloosheid is gedaalt en dan de dienst ocmw stijgt,dus een echte oplossing van schorsen is het ook niet
Bedankt, maar kopa, daar kan ik niks mee doen.

---
Wie kan een opleiding volgen bij Kopa?
Heel eenvoudig:

Heb je geen job en geen diploma Hoger secundair onderwijs?
Ben je reeds langer dan zes maand werkloos?
Ben je nieuwkomer?
---

Ik voel het al komen, mijn graduaatsdiploma zal ook wel niet in mijn voordeel spreken...

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#9 , 18 sep 2007 13:40

Kopa help wel zoeken samen met u naar een job die jij wilt en ook voor het geen je gestudeert heb.

Je ben niet verplicht om een curcus te volgen maar indien je te lang werkloos ben,verplichten zowel de vdab of kopa je een curcus te volgen van een week van hoe je moet leren soliciteren.
Ik vind dat zo stom eens dat je meer dan 40 ben nog dat te moeten volgen,net of we kunnen geen gesprek aangaan met een werkgever

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#10 , 19 sep 2007 10:35

Topic werd opgeschoond en afgesloten. Vraag lijkt me voldoende beantwoord.

Terug naar “Werkloosheid”