schade aan auto tijdens arbeidsduur

solidsnake
Topic Starter
Berichten: 1

schade aan auto tijdens arbeidsduur

#1 , 11 mei 2009 22:14

Hallo iedereen,

Ik wil graag jullie advies over iets wat een goede kennis vorige week vrijdag op zijn werk is tegengekomen. Die persoon werkt bij een groot industrieel bedrijf. Aangezien het vrijdag tijdens de ploegwissel nogal druk kan zijn op de parking aan het bedrijf, parkeerde hij zijn voertuig op een parkeerplaats waar een parkeerverbodsteken hangt. Eigenlijk mocht de wagen dus daar niet geparkeerd worden maar mijn vriend was gehaast en er waren geen andere plaatsen dus er zat niks anders op dan daar te parkeren.
In de firma in kwestie wordt vaak ook gewerkt met containers. Toeval wil nu dat er vrijdag in de buurt van zijn wagen een aantal containers stonden. Door een windstoot is zijn deze tegen zijn wagen gevlogen met serieuze schade aan zijn voertuig tot gevolg.
Nu wil zijn werkgever (of diens verzekering) niet opdraaien voor de schade die werd veroorzaakt aan het voertuig gezien mijn vriend geparkeerd stond op een parkeerplaats waar hij eigenlijk niet mocht staan.
Kan de werkgever dit zomaar doen? Een werkgever dient toch te zorgen voor voldoende parkeergelegenheid aan het bedrijf. Mijn vriend handelde dan ook niet ter kwader trouw toen hij zich verkeerd parkeerde, uiteraard ook aangezien er geen ander plaatsen beschikbaar waren.
Is de werkgever niet sowieso verantwoordelijk voor deze schade?
Kan mijn vriend eventueel proberen om via de rechtsbijstand van zijn autopolis zijn gelijk te halen?

Met dank voor de vele reacties.

Met vriendelijke groeten,

B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
skalle
Berichten: 4

#2 , 21 sep 2009 20:30

15 jaar geleden iets gelijkaardigs voorgehad,
mijn wagen in de haven van Antwerpen aan de kade geparkeerd,daar waar het eigenlijk niet mocht.Het vertrekkende schip (rorro) gooide zijn trossen los bovenop 3 wagen (incl. de mijne) . Na 1.5 jaar uitspraak rechtbank .
ik ben in het gelijk gesteld , schade werd door Brabo vergoed.

paling
Berichten: 280

#3 , 21 sep 2009 20:41

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 22 sep 2009 18:58

Hier zijn verschillende mogelikheden.
Als u daar werkt hebt u een contract en zal daar wel een reglement zijn wat zegt waar je mag staan en waar niet.

Een eigenaar is niet verantwoordelijk voor mensen die iets doen wat niet mag en daardoor schade hebben.

Hij mag die containers daar plaatsen is zijn eigendom.
Zolang die voorwerpen dan geen derden buiten het terrein schade berokken doet en laat hij wat hij wil.

iets anders is het als een terrein met openbaar karakter betreft vb de parking van de Makro want daar gelden zelfs de verkeersregels voluit.

Ook de wegen in een fabriekscomplex vallen onder de verkeerswet vallen. 'niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn'

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 22 sep 2009 18:59

PS het kan moeilijk een parkeerplaats zijn EN een permanent parkeerverbod.

Terug naar “Arbeidsongevallen”