Arbeidsongeval-Inkomensgarantie-uitkering

Nadine R
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeval-Inkomensgarantie-uitkering

#1 , 23 mar 2024 15:56

Ik ben sociaal werker en kwam in contact met iemand die door een arbeidsongeval plots veel minder inkomen heeft. De persoon is een alleenstaande man die deeltijds werkt 13/38. Hij ontvangt ook een inkomensgarantie-uitkering. Hij was door een arbeidsongeval een tweetal maanden afwezig van het werk. De eerste maand was er geen probleem want die werd betaald door zijn werkgever. Vanaf de tweede maand was er wel een probleem. Hij kreeg een vergoeding van de arbeidsverzekering, maar hij kreeg door geen enkele instantie het stukje uitbetaald dat hij normaal van zijn vakbond krijgt.

Als ik het goed begrijp, is het zo dat als je een IGU krijgt en je wordt ziek er geen probleem is. Je krijgt je IGU vergoeding dan via je ziekenfonds.
Als je een arbeidsongeval hebt, wordt de verzekeraar niet verplicht om dit te betalen. De ziekenkas betaalt niet omdat je in een periode zit die gedekt is door een arbeidsongeval. Je vakbond(of hulpkas) betaalt niet omdat je niet arbeidsgeschikt bent.

Kan iemand dit bevestigen?

Graag wil ik dit probleem hogerop aankaarten, want dit lijkt me een ernstig hiaat in onze sociale bijstand. Kaart ik dit best aan bij Frank Vandenbroucke?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2024 17:20

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”