ziekte net voor vakantie

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: ziekte net voor vakantie

#16 , 09 jul 2015 16:45

a ja en waar staat dat?
Artikel 70 van het koninklijk besluit van 30 maart 1967. Artikel 64 bepaalt daarenboven ook nog eens dat een werkgever niet zomaar kan weigeren dat een werkenemer zijn verlof opneemt ergens tussen 31 mei en 31 oktober. Uiteraard steeds in onderling overleg, maar
waar staat dat de werkgever een antwoord moet geven op uw verlofaanvraag
waar staat vermeld dat je het recht hebt te weten wanneer je verlof hebt.

zet hier eens een brief voor verlofaanvraag, die ik morgen per aangetekend kan versturen en waarop de werkgever verplicht is om daarop te antwoorden



Art. 64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;
3° een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd;
4° een ononderbroken periode van drie weken en van twee weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
5° (met betrekking tot de vakantieperiode buiten de eerste twee of drie weken, naargelang de werknemers bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar ten minste 18 jaar zijn of jonger, dienen de toekenningsmodaliteiten van dien aard te zijn dat de globale aan de produktie bestede tijd maximaal wordt gevrijwaard; indien mogelijk dienen deze vakantiedagen opgenomen te worden tijdens de periodes van afnemende aktiviteit, of naar aanleiding van gewestelijke, plaatselijke of andere feestdagen;) <KB 9-4-1975, art. 8>
6° (onverminderd de bepalingen bedoeld sub 3° en 4° mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden behoudens wat betreft :
a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden [1 of met een halve dag aanvullende vakantie]1;
[1 a/1 wordt ingevoegd, luidende : "a/1 de halve dagen aanvullende vakantie die worden aangevuld ofwel met een halve dag gewone inactiviteit, ofwel met een halve dag gewone vakantie;]1
b) de verdeling in halve dagen van drie dagen van de vierde vakantieweek, op aanvraag van de werknemer. De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen). <KB 17-7-1979, art. 7>
Art. 70. <KB 29-5-1973, art. 1> Indien geen overeenkomst wordt bereikt omtrent de datum van de vakantie en de verdeling ervan, wordt het geschil beslecht door de arbeidsrechtbanken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 jul 2015 17:10

waar staat dat de werkgever een antwoord moet geven op uw verlofaanvraag
waar staat vermeld dat je het recht hebt te weten wanneer je verlof hebt.
Ben jij werkgever? Hoe regel jij in godsnaam het jaarlijks verlof van uw werknemers als je 1. niet antwoord op hun verlofaanvragen en 2. ze ook niet laat weten wanneer ze verlof krijgen? Via telepathie?

De teksten die ik aanhaal zeggen duidelijk dat een werknemer 2 aansluitende weken verlof MOET krijgen tussen eind mei en eind oktober. Als jij dit kan zonder te communiceren met uw werknemers, proficiat. In een normale wereld wordt op voorhand afgesproken wanneer die 2 weken ingepland worden.

Uw vraag is absurd. Als ik mijn ontslagbrief via AS stuur, is een wergever ook niet verplicht om hierop te reageren of deze zelfs af te halen van het postkantoor. Maar dit neemt niet weg dat ik mijn ontslag ingediend heb.

Als een werkemer u via AS laat weten graag verlof op te nemen van 1 tot 15 augustus, en hij u meldt dat hij er van uitgaat dat dit goedgekeurd is, tenzij u schriftelijk laat weten dat u bezwaren hebt, dan bent u niet verplicht te reageren, maar is uw werknemer wel weg op 1 augustus. Als u hem daarna zou willen ontslaan op basis van ongewettigde afwezigheid, zal u het zéér moeilijk krijgen voor een arbeidsrechtbank.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”