Het meter en peter schap. geen bloedband van het kind

van wynsberge anja
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Het meter en peter schap. geen bloedband van het kind

#1 , 20 apr 2016 14:57

Weet iemand raad
de meter en peter van mij kind zijn vrienden Door omstandigheden geen kontakt meer mee.
Nu eisen ze dat ik mijn kind soms mee geef of anders gaan ze verder op de rechtbank .
Kunnen zij aanspraak maken is enkel meter en peter op geboorte kaartje . Ze is niet gedoopt . Gaat een rechter dit doen .
Ze kijken al maanden niet naar haar om en vorig jaar hebben ze er ook maanden niet naar omgekeken . Weet iemand raad .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2016 15:19

Peter en meter is toch ceremonieel?

Mijn peter heb ik al +25 jaar niet meer gezien of gehoord. De meter van m'n jongste is m'n zus, en zij heeft over mijn jongste géén enkel recht. Zij mag haar wel bij mij thuis bezoeken, zij mag haar metekind cadeautjes geven,...

Kortom, die vrienden hebben daar, imho, niets over te beslissen.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 apr 2016 15:52

Meter en peter is gewoon een eretitel voor wie daar graag mee stoeft. Het geeft geen enkel recht op wat dan ook, en daar kan een rechter niets aan veranderen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 apr 2016 17:11

Enkel grootouders hebben dat recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38647

#5 , 20 apr 2016 20:55

Niet helemaal correct ...
Hier de wettekst.
Artikel 375bis Burgerlijk Wetboek stelt:
“ De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Hetzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke aan een overeenkomst tussen partijen, wordt over de uitoefening van dit recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de Procureur des Konings beslist door de familie-rechtbank”.

Dwangmaatregelen kunnen via art 387 ter.
Familierechtbank voorziet ook een kamer van minnelijke schikking (bemiddeling)

Maar dan moet er effectief op regelmatige basis contact zijn.

Dus zomaar eisen zal niet pakken.

van wynsberge anja
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2016 12:41

Wat bedoel je met die band
mijn kind juist eens naar daar als wij eens weg moesten dat We heel weinig doen of eens een week als mijn man en ik op reis gingen dat ook niet alle jaren gebeurd . Voor de rest zag ze haar juist als We eens op bezoek gingen of zij bij ons dat ook heel weinig gebeurde . Voor klaas heeft ze zelfs haar kado gewoon aan ons deur gezet zonder briefje of berichtje .
Zeg van vorig jaar naar u heeft dat kind hun bijna niet gezien . Welke band teld op rechtbank . Juist stoken in mijn gezin doet ze . En mij overal slecht maken . Zij heeft alle banden gebroken en nu zou ik ze maar zo alles toe laten .

Joeri_J
Berichten: 654

#7 , 21 apr 2016 15:20

Anja,

dat is inderdaad nu hoe jij het ziet, maar als er officiële vraag via rechtbank gesteld word kan (lees duidelijk kan) een rechtbank bezoekrecht (al dan niet onder toezicht) toegekend worden voor een paar uur per maand, net zoals dit voor grootouders kan...

Als ze aantonen:
- officieel peter/meter (ook al is het maar een titel, het bevestigd dat er ooit een band was, anders zouden ze deze niet gekregen hebben)
- foto's van bezoeken (liefst niet te lang geleden)
- bewijzen (mails/sms/...) dat er overnachtingen of vakanties samen waren (wegen meer door dan lauter bezoek, gelet je u kind dan alleen bij hen gelaten hebt, wat dus op grotere vertrouwensband wijst)
- ...

En dan een escalatie tussen u en hen waardoor de band ineens verbroken word en dat ze aantonen
- dat ze contact vragen en geweigerd word
- dit de band verstoort

Dan zou het kunnen dat een rechter (afhankelijk van de leeftijd van de kinderen) dit toekent.

Hoe oud zijn de kinderen eigenlijk?
hoelang was er wel een (goede) band tussen uw kinderen en hun peter/meter
Hoelang is de band al 'verbroken' ?
Wat vinden u kinderen over hen? gaan ze graag bij hen?

Wat aangeraden word voor grootouders is misschien voor uw situatie ook te overwegen,
(hangt af hoe oud de kinderen zijn, en hoe lang de band wel goed was,... )

U stuurt officieel (via aangetekend schrijven) dat je voorstelt
om gecontroleerd (aanwezigheid van jezelf, partner of iemand die jij kiest)
op een locatie (die jij kiest, thuis, park, speeltuin, ...)
voor specifiek tijdstip (enkele periode die je voorstelt en waar ze uit kunnen kiezen, niet allemaal, maar 1 dus)
omgangsrecht kan hebben, waar dan kan geëvalueerd worden hoe sterk deze band is.


Meestal helpt dit laatste, gelet ze hiermee niet akkoord gaan en hun eigen wil willen doordrijven...
maar hierdoor stel jij u open voor "het beste voor uw kinderen" en de 'mogelijk' band die ze hebben.
Het feit dat ze hier niet voor zouden kiezen of ingaan speelt in hun nadeel...

en als ze er wel op zouden ingaan?
dan hebben u kinderen de kans om de band die ze hadden opnieuw op te bouwen...
zeker in het begin gecontroleerd, en wie weet (n)ooit opnieuw met vertrouwen zoals ervoor.
(maar daar kies jij als ouder nog steeds over ! )

Veel hangt af van wat er ooit was, en hoe zwaar dit aantoonbaar is/was...

Franciscus
Berichten: 38647

#8 , 21 apr 2016 16:25

Er moet effectief een emotionele band zijn die ook een zeker gezag inhield als kind bij de andere persoon was.
Neem een stiefvader of een vriend die jaren mee voor kind heeft gezorgd maar waar relatie is afgesprongen.

Voor de rest zie boven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2016 16:39

Als peter en meter enkel vrienden van de ouders zijn, en slechts sporadisch de kinderen zagen en ook sporadisch maar eens als babysit gediend hebben, denk ik dat ze zéér weinig kans maken voor de rechtbank. Onze kinderen gaan ook af en toe eens logeren bij vrienden van ons, en de kindjes van die vrienden komen soms eens hier logeren, maar moesten we nu "breken" met die vrienden, zou ik niet weten waarom zij ook maar enig recht over onze kinderen zouden moeten opeisen...

Uiteraard kennen we hier niet exact alle details van de relatie tussen peter/meter en de kinderen, maar puur de "titel" peter en meter, zal voor een rechtbank zo goed als niets uitmaken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

van wynsberge anja
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 apr 2016 18:02

Mijn kind word 3in juli . Vorig jaar heeft ze bijna hun niet gezien en van de jaar ook niet . Ervoor ging alles goed . De laatste keer dat ze bij ons geweest is heeft ze mij de huid vol gescholden . Als ik haar zin doe of naar haar pijpen danst is alles goed . Zij mag alles zeggen en doen en gaan waar ze wilt . Als wij dat doen is ze gestoord . Als ik mijn mond open doe of iets zegt . Neemt ze alles verkeerd op . De laatste keer Was mijn kind doods benauwd en Wenen omdat ze schreeuwde . Mijn kind kroop in de badkamer van schrik . Ze is met slaande deuren vertrokken . Omdat ik gezegt had . Dat ze geen tijd heeft voor mijn kind maar wel overal kan ze gaan zitten ook 5 min. Van mijn deur . De eerst komende 2 jaar heeft ze geen tijd . En nu ineens dat bericht

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2016 20:47

Als uw kind amper anderhalf / twee was toen ze uw vrienden voor het laatst gezien heeft, en daarna nooit meer, denk ik niet dat een rechter deze vrienden iets gaat toekennen. Uw dochter heeft er volgens mij ook geen enkele behoefte aan om die vrienden nog te zien, als ik het zo hoor. Laat hen maar naar de rechtbank trekken. Ik heb een beetje de indruk dat dit een loos dreigement van hun kant is, enkel om u te proberen raken.

Probeer alle contact met die "vrienden" te mijden, zou ik zo zeggen. Gewoon niet op reageren. Als ze effectief naar de rechtbank zouden trekken, maken ze in mijn ogen wel héél erg weinig kans...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joeri_J
Berichten: 654

#12 , 22 apr 2016 08:57

Ik volg Gebruiker21 hierin, een kind van 2j zijn banden zijn iets helemaal anders als kind van 5j.
En is al telang dat er ondertussen geen contact is.

Gewoon negeren (maar wel alles bijhouden van mails, gebeurtenissen, etc in't geval dat...)

van wynsberge anja
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 apr 2016 21:43

Weet iemand wat ongeveer gerechtskosten zijn . Op rol weet ik 100 Euro . Zonder advocaat . Ongeveer.

WP002
Berichten: 1480

#14 , 24 apr 2016 22:15

Als ze overigens beweren wél een bijzondere band met uw kind te hebben, dan dienen ze daar bewijzen voor aan te dragen. Aan uw verhaal op te maken zijn die er niet. De titels meter en peter hebben evenveel juridische waarde als prins Carnaval.

Franciscus
Berichten: 38647

#15 , 24 apr 2016 23:29

Prins carnaval wordt wel ontvangen door de burgemeester hoor en krijgt soms zelfs de sleutels van de stad ...net zoals St-Nikolaas. Maar dan moet men er wel in geloven.

Terug naar “Andere”