Erkenning kind via rechtbank afdwingen

KimSe
Topic Starter

Erkenning kind via rechtbank afdwingen

#1 , 17 feb 2014 10:37

Een kennis van ons zit in zak en as.

Een exvriendin van hem beviel ruim 3 jaar geleden. De relatie tussen onze kennis en zijn exvriendin was toen al ettelijke maanden over, na een knipperlicht-periode.
Bovendien is hij de geboorte pas maanden nadien toevallig te weten gekomen door gemeenschappelijke vrienden.

Onze kennis gelooft niet dat hij de vader kan zijn gezien de situatie toen.

Nu dus, ruim 3 jaar na de feiten komt zijn ex opnieuw boven water.
Ze doet alles om dingen over hem te weten te komen (lees: zijn vrienden en familie bellen, smsen,... tot op het lastigvallen af - en jammer genoeg komt ze ermee weg... Hij heeft bijvoorbeeld enorm veel schrik dat ze zijn adres zal kunnen achterhalen)

Ze ZEGT dat ze al advocaten heeft ingeschakeld om te doen vaststellen dat hij wel degelijk de vader is van haar kind met natuurlijk de nodige dreigementen dat ze hem "gaat pluimen".

Zoals ik al zei, hij zit in zak en as en we kunnen hem niet gerust stellen...

Kan zijn ex inderdaad nog na 3 jaar de nodige stappen ondernemen?
Zoja, kan dit in haar nadeel spelen bij een eventuele rechtzaak?

Wat doet hij best wanneer het effectief zo ver komt?

Ik neem aan dat hij een eventuele vaderschapstest niet zal weigeren, integendeel, mocht blijken dat het kind toch van hem is zal hij er volop voor willen gaan (eventueel zelfs co-ouderschap).
Hoe worden zijn kansen ingeschat in deze situatie? (hij heeft uiteindelijk toch 3 jaar de kans niet gekregen een emotionele band op te bouwen met het kind...)

Bedankt voor jullie visie en advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 feb 2014 08:12

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

“Art.336.Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een onderhoudsbijdrage vorderen op grond van artikel 203, § 1.”(B.W.).

‘Een exvriendin van hem beviel ruim 3 jaar geleden. De relatie tussen onze kennis en zijn exvriendin was toen al ettelijke maanden over’

“Art.326.Het kind wordt, behoudens tegenbewijs, vermoed te zijn verwekt in het tijdvak van de 300e tot en met de 180e dag voor de geboortedag en op het tijdstip dat voor hem het gunstigst is, gelet op het onderwerp van de vordering dat het heeft ingesteld of van het verweermiddel dat het heeft voorgedragen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KimSe
Topic Starter

#3 , 19 feb 2014 08:58

Dankjewel Demoor voor je reactie.

Dus als ik het goed begrijp:
Kan het vaderschap worden vastgesteld bij vonnis op elk moment dat de moeder hierom vraagt (ze kan even goed nog een aantal jaar wachten?)

Artikel 336 is me niet meteen duidelijk:
Ik begrijp hieruit dat wanneer ze bijvoorbeeld met 3 mannen naar bed zou zijn geweest tijdens dit "wettelijk tijdvak" ze van alle 3 onderhoudsgeld kan vragen? Terwijl er natuurlijk maar 1 de vader kan zijn...
Lijkt me wel héél bizar...

Trouwens, het artikel 203 waar naar verwezen wordt in artikel 336 slaat op "het huwelijk".

Hoe ga je voor een "gewone" relatie na wat de datum van "uit elkaar gaan" is? (onze kennis en zijn ex zijn nooit gedomicilieerd geweest op hetzelfde adres)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2014 12:05

Klopt inderdaad...een van mijn ex collega's werd (volgens zijn versie) pas in kennis gesteld dat hij een dochter had toen deze een jaar of 15 was.
Weigerde de DNA test ... in beroep verplicht en mocht dan een serieuze alimentatie ophoesten zelfs met terugwerkende kracht. Heb hem spijtig genoeg na dit arrest nooit meer gesproken gezien hij zijn werk heeft opgezegd en verhuisd is.

scorpioen

#5 , 19 feb 2014 18:01

Artikel 336 is me niet meteen duidelijk:
Ik begrijp hieruit dat wanneer ze bijvoorbeeld met 3 mannen naar bed zou zijn geweest tijdens dit "wettelijk tijdvak" ze van alle 3 onderhoudsgeld kan vragen? Terwijl er natuurlijk maar 1 de vader kan zijn...
Lijkt me wel héél bizar...

Trouwens, het artikel 203 waar naar verwezen wordt in artikel 336 slaat op "het huwelijk".

Hoe ga je voor een "gewone" relatie na wat de datum van "uit elkaar gaan" is? (onze kennis en zijn ex zijn nooit gedomicilieerd geweest op hetzelfde adres)
Je moet ook rekening houden met:
Art. 338bis De vordering wordt afgewezen indien de verweerder door alle wettelijke middelen het bewijs levert dat hij de vader niet is.

Art. 203 heeft niet alleen betrekking op het huwelijk maar is van toepassing op alle ouders, gehuwd of niet.

KimSe
Topic Starter

#6 , 20 feb 2014 09:05

Ok, dat deel van de vraagstelling lijkt me duidelijk...

Ja ze kan die vordering instellen via de rechtbank en indien ze het slim speelt zou ze hem wel eens kunnen "pluimen" :-)

Maar wat met het 2e deel van mijn vraag?

Heeft iemand zicht of het realistisch is om, indien hij de vader werkelijk blijkt de zijn, co-ouderschap te vragen (rekening houdend met het feit dat het kind dat mogelijks al bijna 4 zal zijn)?

Franciscus

#7 , 20 feb 2014 09:58

Uiteraard, vanaf dat het vaderschap vast staat kan men co-ouderschap (verblijf) vragen.
Het gezag co-ouderschap heeft men van op het ogenblik dat het vaderschap vaststaat.

Maar gezien er drie mogelijke vaders zijn ...hoe weet ze dat ze nu juist zit. Dus een mogelijk tergend en roekeloos gding is in 2 van de 3 al mogelijk.

Bij het vragen van verblijfs co-ouderschap zou ik zo wie zo kiezen van eerst een kennismakingsperiode beperkt in duur ttz eens een zaterdag namiddag samen iets doen met kind en dan zo opbouwen tot om de 14 dagen, Dan ook eens een woensdagmiddag, haan ophalen op school de vrijdagavond en pas eerst zaterdagavond terug dan zondagmorgen en dan zondagavond dan maandagmorgen terug naar school brengen enz enz ... Als men zo de voorstellen opbouwt ...dan kan de moeder daar toch niet tegen zijn he..... tenslotte heeft ze kosten noch moeite gespaard om de echte vader te vinden. Als kind dan na 2 jaar goed ingeburgerd is zou ik verblijfs co-ouderschap vragen. Dis alles gedeeld.

Hou rekening met de bijzondere kosten... zorg dat dat ook waterdicht wordt afgesproken.
Maak ook gebruik van een over en weer schriftje.
En lees hier al de info (topics) inzake omgangsregeling.
Doe altijd constructieve voorstellen waar heel moeilijk neen kan tegen gezegd worden omdat ze normaliter dor de rechtbanken zelf voorgesteld worden.

Goed voorbereid is al meer dan half gewonnen.

KimSe
Topic Starter

#8 , 20 feb 2014 10:17

Dankjewel Franciscus voor de goede raad, inderdaad een goede voorbereiding is het halve werk... Vandaar ook mijn vraag hier.

Ik neem aan dat onze kennis gewoon wat stokken achter de deur wil hebben, zoals gezegd: hij is ervan overtuigd dat hij de vader niet is...
Maar goed, op de duur word je vanalles opgespeld zodat hij toch aan zichzelf is beginnen twijfelen...

Er is gedurende die 3 jaar geen enkel contact geweest tussen hem en zijn exvriendin (moeder) dus of het contact in de toekomst zo optimaal zal zijn daar twijfel ik aan, maar ik neem aan dat de toekomst dat wel zal uitwijzen...

Bovendien verneemt hij van gemeenschappelijke vrienden dat ze enorm veel schrik heeft van eventuele sociale onderzoeken en dergelijke (haar leef-, werk-, sociale en financiële situatie is zeer onstabiel en zeker niet optimaal om kinderen op te voeden... tot daaraan toe).

Volgens ons (en dat is dan de visie van omstaanders) doet ze dit enkel en alleen om alimentatie te kunnen vragen om zo het nieuwe geluk van onze kennis te doen wankelen. (dat blijkt genoeg aangezien ze ook zijn nieuwe vriendin viseert en via via vooral informeert naar hun financiele situatie)

Ze zal zeker niet verwachten dat hij (nogmaals: indien) wanneer hij de vader blijkt te zijn ook zijn rechten zal opeisen...

Ah, het wordt een zeer twijfelachtige periode, maar het feit dat zoiets mogelijks boven je hoofd hangt is niet fijn natuurlijk... Daarom dat ik me wel verbaas over het feit dat er op de vordering tot erkenning en daarbijhorende vaderschapstest geen termijn staat...

Franciscus

#9 , 20 feb 2014 10:26

Ben ik vergeten inderdaad partijen kunnen ook eisen dat in de beide milieus sociale onderzoeken gebeuren.
PS heeft uw kennis kennis van de de beide andere potentiële vaders?

KimSe
Topic Starter

#10 , 20 feb 2014 10:29

die "3 vaders" was eerder als voorbeeld aangehaald, maar er zijn anderen geweest volgens hem... of hij namen weet, daar twijfel ik aan...

KimSe
Topic Starter

#11 , 24 mar 2014 14:56

en het is begonnen...

Vrijdag zat er een gerechtsbrief voor hem in de brievenbus...
Eerste zitting al voorzien op 31 maart!
Ik hoop dat hij nog vlug een goede advocaat vindt...

Franciscus

#12 , 24 mar 2014 20:50

Ik hoop dat hij al wat heeft rondgevraagd voor een advocaat.

http://www.advocaat.be/Pages/SearchLawy ... Dd=0&log=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=92" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna is het een strategie en tactisch werken.

Alle info die hij over haar heeft kunnen bekomen zeker allemaal chronologisch bijhouden.
Internet uitpluizen en ook de sociale websites.
Alle info is welkom en nuttig.

Daarbij zijn eigen sociale sites ofwel stopzetten ofwel zo veel mogelijk dichttimmeren, zorgen dat er geen foto's en zo kunnen overgenomen worden.
Desnoods fake berichten erop zetten om lekke op te sporen enz enz

KimSe
Topic Starter

#13 , 25 mar 2014 09:35

Inderdaad Franciscus... Dankjewel voor de praktische raad!

Een advocaat heeft hij intussen onder de arm genomen en die lekken zijn er zeker... Daar is hij zich bewust van.

Wat ik me wel afvroeg:
Hij liet me gisteren de gerechtsbrief zien. Daarin stond dus dat zijn ex onderhoudsgeld vraagt (ik weet de exacte bewoordingen niet meer maar het kwam in ieder geval hierop neer... "Bijdragen in het levensonderhoud en de gepaste ... en opleiding")
Maar er stond niet in dat zij een vaderschapstest vraagt...

Klopt dit?
Mij lijkt het logisch dat je eerst vraagt om te laten vaststellen dat iemand de vader is, om dan achteraf inderdaad onderhoudsgeld te vragen... Dit lijkt me de omgekeerde wereld?

scorpioen

#14 , 25 mar 2014 10:16

Burgerlijk Wetboek
HOOFDSTUK 6. - VORDERING TOT UITKERING VOOR LEVENSONDERHOUD, OPVOEDING EN PASSENDE OPLEIDING.

Art. 336.Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een onderhoudsbijdrage vorderen op grond van artikel 203, § 1

Dit is dus een vordering tot betaling van onderhoudsgeld tegen de vermoedelijke vader. Door deze vordering komt de afstamming niet vast te staan.

KimSe
Topic Starter

#15 , 25 mar 2014 10:22

Dankjewel Scorpioen...
Hoewel, nu is mijn verbazing nog groter!
Het kan dus goed zijn dat hij onderhoudsgeld zal moeten betalen zonder ook de (wettelijke) vader te zijn?
Dus plichten, ok, maar rechten zal hij niet hebben... Of zie ik dit verkeerd?

Terug naar “Andere”