Wat kan ik doen om terug een domicilie te hebben?

Masty
Topic Starter
Berichten: 88

Wat kan ik doen om terug een domicilie te hebben?

#1 , 10 okt 2013 12:16

Dag iedereen,

Ik ben sinds oktober 2012 mijn domicilie kwijt omdat ik er ook niet echt meer verbleef.
Dit is gekomen door schulden die sinds 4 jaar hun oorsprong hebben en zich verder blijven opstapelen.
5 jaar geleden ben ik hevig beginnen drinken, dingen gedaan die ik anders nooit zou doen, me slecht voelen en ook niet meer gaan werken.
Ik heb nooit een uitkering gevraagd omdat ik nog wat geld had en de staat niet wilde bedriegen. (ik vond dat ik niet echt ziek genoeg was)
Een jaar later, omdat het zo echt niet meer ging, ben ik naar een psychiater gestapt die me manisch depressief bevonden heeft.
Hij raadde me toen aan opgenomen te worden maar dat kon ik niet want ik had geen mutualiteit meer omdat ik niet werkte noch een enkele uitkering trok en dat hele gebeuren onbetaalbaar zou worden voor mij.
Toen heeft een goeie vriendin me opgevangen en me bij haar in huis genomen waar ik nog steeds verblijf.
In die vier jaar ben ik van psychiater naar psychiater gelopen, mijn auto verkocht, aanhangwagen, werkgerief... (ik was vroeger zelfstandig in bijberoep), om toch nog wat geld te hebben, wat ondertussen al lang op is, sinds dan onderhoud die vriendin me al.
Ik bleef in mijn hoekje zitten en deed quasi helemaal niets meer, soms als ik me goed voelde ging ik wel helpen bij vrienden die hun huis (ver)bouwden.
Maar ondertussen hadden de deurwaarders de jacht op mij geopend, wat logisch is.
Door dat ze mij niet op mijn domicilie (een huurhuis) vonden en er zo goed als niets meer aan te slagen was hebben ze vorig jaar mijn domicilie geschrapt.
Een paar maanden geleden ben ik naar het ocmw gegaan om een oplossing voor mijn problemen proberen te vinden en omdat ik graag terug zou beginnen werken.
De oplossingen waren voor de sociaal assistente; me domicilieren waar ik verblijf, een uitkering van het ocmw en me gehandicapt laten verklaren dat ik daarvoor ook nog eens een uitkering krijg, ik wil dat allemaal niet!
Als ik me domicilieer waar ik verblijf komen ze de inboedel van die vriendin aanslagen en ik wil absoluut geen enkele uitkering, ik wil gewoon gaan werken!
Ze zei dan dat ik in schuldbemiddeling moest gaan ( wat ik niet wil) en dan was er geen probleem voor de vriendin.
Ik kan hier ook niet voor altijd blijven en ik zou terug op mezelf willen gaan wonen en dat ze dan maar loonbeslag nemen.(reden omdat ik meer schuld heb bij die vriendin dan aan de staat)
Nu wou de sociaal assistente wel een aanvraag doen voor een referentieadres bij het ocmw maar ik had gevraagd daarmee te wachten tot ik de advocaat van het ocmw had gesproken om te kijken of er geen andere oplossing was.
Nu kwam ik er niet echt uit met de advocaat en die raadde me dan toch aan om een referentieadres bij het ocmw proberen te verkrijgen.
Nu zie ik het wel niet echt zitten dat ze dat gaan goedkeuren ook verdergaand op de uitleg van de sociaal assistente.
Ik heb het gevoel dat ik tegen een betonnen muur aanloop of ga aanlopen.
Wat kan ik doen en wat zijn mijn rechten?

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 11 okt 2013 09:04

Neem contact op met het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) in je buurt: http://www.caw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij zullen je wellicht extra ondersteuning kunnen geven.
Om je administratief terug in orde te kunnen stellen, zal je - vrees ik - wel een domicilieadres moeten kunnen voorleggen.
Een referentieadres zal hier waarschijnlijk niet volstaan.
Voor zelfstandigen in moeilijkheden is er ook nog Tussenstap: http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 11 okt 2013 09:08

Het geven van een referentieadres aan daklozen IS net de wijze om terug op de rails te komen.

Maar inderdaad CAW kan een extra steun zijn ....

Reclame

Artis
Berichten: 184

#4 , 19 okt 2013 19:23

Het geven van een referentieadres aan daklozen IS net de wijze om terug op de rails te komen.

Maar inderdaad CAW kan een extra steun zijn ....
Akkoord, maar gezien het verhaal van TS heb ik de indruk dat dit niet zomaar een tijdelijk onderdak is, hij is er echt wel gevestigd. Bovendien is de (begrijpelijke) reden om zich er niet te domiciliëren zijn schuldenlast. Maw: 2 argumenten waarom het OCMW het referentieadres zal weigeren. Een referentieadres kan mss wel een "recht" zijn, daarom wordt ze nog niet vaak toegepast. Dit gebeurt echt zelden.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 19 okt 2013 20:22

Raar, In Antwerpen staan er 'redelijk wat mensen op Lange Gasthuisstraat 33 2000 Antwerpen.

Een referentieadres geeft de mogelijkheid om zich terug in regel te stellen en RVA en mutualiteiten in orde te krijgen gezien u een vast adres hebt.

Een CSR geeft dan weer de mogelijkheid om, indien arbeidsrechtbank dit goedkeurt, een schuldenregeling te krijgen.
Wil ook zeggen dat deurwaarders niet meer kunnen komen aankloppen en op die wijze de kosten verhogen van soms relatief kleine schulden.
Ook de intresten worden afgetopt.
Zelfs van de aanvankelijk ingediende schulden kunnen bepaalde bedragen worden verminderd.
Na x jaar kan de rechtbank u zelfs kwijtschelding geven
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Artis
Berichten: 184

#6 , 20 okt 2013 07:46

Raar, In Antwerpen staan er 'redelijk wat mensen op Lange Gasthuisstraat 33 2000 Antwerpen.

Een referentieadres geeft de mogelijkheid om zich terug in regel te stellen en RVA en mutualiteiten in orde te krijgen gezien u een vast adres hebt.

Een CSR geeft dan weer de mogelijkheid om, indien arbeidsrechtbank dit goedkeurt, een schuldenregeling te krijgen.
Wil ook zeggen dat deurwaarders niet meer kunnen komen aankloppen en op die wijze de kosten verhogen van soms relatief kleine schulden.
Ook de intresten worden afgetopt.
Zelfs van de aanvankelijk ingediende schulden kunnen bepaalde bedragen worden verminderd.
Na x jaar kan de rechtbank u zelfs kwijtschelding geven
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn nogal wat verschillen tussen al die ocmw's. Dat wil nog niet zeggen dat bvb Antwerpen "goed" bezig is. Aan de andere kant is de schaalgrootte van A'pen ook wel gigantisch in vgl met een landelijke gemeente. Nu, ik heb nog dingen gehoord van collega-MA's waar wij serieus onze wenkbrauwen fronsten.

Uw eerste zin is correct en is een valabel argument om een referentieadres te geven. Schuldontduiking of zich feitelijk vestigen is dat niet! :wink:

berenod
Berichten: 942

#7 , 20 okt 2013 10:56

Wel opletten.
Als U ambtelijk geschrapt wordt, dan staat U ook geseind wegens niet meer in orde met de respectievelijke wetten i.v.m. adres...

Indien men U vindt bij je vriendin en vaststelt dat U er verblijft kan men u er ambtelijk inschrijven, wat nefaste gevolgen kan hebben voor je vriendin i.v.m. deurwaarders...

I.v.m. referentie adres, dit is wel degelijk de eerste stap. Spijtig genoeg schilt de procedure blijkbaar nogal fel van gemeente tot gemeente, net zoals de ocmw's nogal eens verschillende regels/vereisten kunnen aanhouden.

Ik denk dat je best een referentie adres bij het OCMW aanvraagt, je zal hen duidelijk moeten maken dat je wel degelijk dakloos bent wegens gebrek aan middelen (dus bij verschillende vrienden eens logeert, vooral geen vast adres hebben), een leefloon aanvraagt, en dan van daaruit verder gaat naar een betalende job, mutualiteit terug in orde zetten (moet het ocmw voor je doen!) en dergelijke meer.

Een leefloon kan je niet geweigerd worden, zelfs zonder adres! Dit is misschien tegen je principe, maar ik denk wel dat het je vriendin gaat beschermen, doe je dit niet kan men zich gaan afvragen waar je van leeft, dieper gaan zoeken, en als men dan bij je vriendin uitkomt kan dit zoals boven geschreven nadelige gevolgen voor haar hebben.

Dit leefloon en referentie adres kan je helpen je van haar een beetje te distancieren (op papier!), zodat jij zo snel je eigen boontjes kan doppen, en de schulden van je verleden kan gaan wegwerken zonder andere personen in het gedrang te brengen.

Franciscus
Berichten: 38616

#8 , 20 okt 2013 16:59

U dient geen inschrijving te hebben ....eens een deurwaarder weet waar u - verblijft- kan daar evenzo worden opgetreden.
Een referentieadres kan volgens de regels om volgende redenen. Een OCMW kan niet op een andere wijze optreden.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Langs de andere kant ...het zal daarom zijn dat 136 OCMW en gemeenten ( zelfs vanuit Wallonië) indertijd hun probleemgevallen en asielzoekers een adres gaven in Antwerpen.
Een bepaalde gemeente dumpte zelfs haar asielzoekers in een krot ( PV van onbewoonbaarheid opgesteld in Antwerpen) ... echter de MA van die gemeente had de appartementen bewoonbaar gevonden.
Kort daarna is dan de wet terug veranderd dat asielzoekers een verplichte verblijfplaats moesten krijgen .... ik vermoed dat het nu dat er nog meer gemeenten naar Antwerpen (en enkele andere grootsteden) sturen.

Masty
Topic Starter
Berichten: 88

#9 , 21 okt 2013 18:10

Akkoord, maar gezien het verhaal van TS heb ik de indruk dat dit niet zomaar een tijdelijk onderdak is, hij is er echt wel gevestigd. Bovendien is de (begrijpelijke) reden om zich er niet te domiciliëren zijn schuldenlast. Maw: 2 argumenten waarom het OCMW het referentieadres zal weigeren. Een referentieadres kan mss wel een "recht" zijn, daarom wordt ze nog niet vaak toegepast. Dit gebeurt echt zelden.

Dit is wel degelijk een tijdelijk onderdak, ik wil mijn schulden niet ontlopen, maar volgens mij bestaat er ook geen wet die zegt dat ik in schuldbemiddeling moet gaan om überhaupt een adres te krijgen, ik prefereer loonbeslag.
In mijn situatie is het sowieso al moeilijk om met iemand te leven ( enervaties, onderhandelen...) en ik wil per se terug op mezelf gaan wonen .
Ondertussen is het wel makkelijk gezegd van de sociaal assistente van me te domiciëleren waar ik momenteel verblijf, maar als deurwaarders langskomen en dingen gaan aanslaan die niet van mij zijn gewooon omdat er geen factuur op naam van is.... wel dan, als zij het spel niet correct kunnen spelen, dan speel ik helemaal niet mee.
Ik wil gerust mijn schulden betalen maar als ze onmogelijk doen zal ik er wel op mijn eigen manier komen.
Ik heb respect voor mijn staat maar ook dat heeft ook zijn grenzen.

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 21 okt 2013 18:43

Het referentieadres dat men in Antwerpen krijgt is Lange Gasthuisstraat 33 2000 Antwerpen.
Daar staan tientallen personen ingeschreven.
Als u het adres eens opzoekt zal u zien dat het de hoofdzetel is van OCMW Antwerpen.
De personen met dit adres worden verdeeld over de verschillende plaatselijke OCMW bureaus die dan ook het echte adres woning appartement studio al of niet gemeubeld kennen.
Het is uiteraard van dat adres dat de persoon zelf zijn leven terug op de rails kan zetten.
Op dat adres gebeurd GEEN inschrijving door de dienst bevolking. Persoon wordt ingeschreven op het referentieadres.

Artis
Berichten: 184

#11 , 21 okt 2013 21:10



Dit is wel degelijk een tijdelijk onderdak, ik wil mijn schulden niet ontlopen, maar volgens mij bestaat er ook geen wet die zegt dat ik in schuldbemiddeling moet gaan om überhaupt een adres te krijgen, ik prefereer loonbeslag.
In mijn situatie is het sowieso al moeilijk om met iemand te leven ( enervaties, onderhandelen...) en ik wil per se terug op mezelf gaan wonen .
Ondertussen is het wel makkelijk gezegd van de sociaal assistente van me te domiciëleren waar ik momenteel verblijf, maar als deurwaarders langskomen en dingen gaan aanslaan die niet van mij zijn gewooon omdat er geen factuur op naam van is.... wel dan, als zij het spel niet correct kunnen spelen, dan speel ik helemaal niet mee.
Ik wil gerust mijn schulden betalen maar als ze onmogelijk doen zal ik er wel op mijn eigen manier komen.
Ik heb respect voor mijn staat maar ook dat heeft ook zijn grenzen.
Dank voor uw toelichting.
Als je je motieven kenbaar maakt bij de sociale dienst, dan kan men mss wel voor korte tijd (3 tot 6m) een referentieadres toekennen (en dan herevalueren). Via een forum is het sowieso moeilijk om iemands situatie te doorgronden natuurlijk. Stel de vraag op het ocmw en je ziet wel ... Succes!

Franciscus
Berichten: 38616

#12 , 21 okt 2013 22:18

Een CRS is een mogelijkheid om schulden vb al interest en kostenvrij te maken.
Deurwaarders kunnen niet meer bij u terecht gezien de schulden in de CSR nu via de schuldbemiddelaar worden geregeld.
Blijft de hoofdsom(men).... daar zal de arbeidsrechtbank eveneens een beslissing over nemen.
Bij CRS dossiers die ik heb gezien was er een (wezenlijk) verschil tussen de openstaande schulden -de ingediende schulden - de toegewezen vorderingen.

Maar ik weet het lees hier maar op het forum....veel mensen zijn niet gelukkig met wat er gebeurd... tja juridisch jargon en gebruiken....
Mijn beperkte ervaring met CRS is toch dat men met een goede uitleg aan de schuldenaar toch al veel kan opvangen.

Terug naar “Andere”