Bezoekrecht als kind bij een gedementeerde ouder ontzeggen?

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

Bezoekrecht als kind bij een gedementeerde ouder ontzeggen?

#1 , 06 jul 2013 17:43

Kan er mij iemand laten weten of een mantelzorger mij als kind kan verbieden mijn gedementeerde moeder te bezoeken?
Ik wil graag mijn moeder onder 4 ogen spreken.
Kan haar huidige partner(mantelzorger)dat wettelijk verbieden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8847

#2 , 07 jul 2013 17:48

ik denk het niet sandokan... maar een dementerende persoon onder 4 ogen spreken, lijkt me tamelijk contradictorisch: dat impliceert immers dat het een belangrijk gesprek over ernstige zaken zal zijn.
en laat dit nu net onmogelijk zijn met een dementerende persoon.
Documenten vragen of laten tekenen is al helemaal uit den boze.
Wat wil je precies tijdens dat vertrouwelijk gesprek kunnen bereiken?

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 07 jul 2013 20:15

Bedankt voor je antwoord!

Documenten vragen of laten tekenen is helemaal uit den boze?
En den mantelzorger mag dat wel doen? Dit lijkt me pas uit den boze!
En een gesprek met een dementerend persoon lijkt me niet steeds echt onmogelijk,wel met een haatdragende partner die het op mij gemunt heeft

Reclame

eylis
Berichten: 8847

#4 , 08 jul 2013 09:21

als een mantelzorger X een document tekent , dan tekent hij/zij dat getekend als zijnde persoon X. Dan wéét degene waarvoor het papier dient dat het een derde is die getekend heeft, en dus niet de persoon zelf.
Een dementerende persoon een papier laten tekenen is juridisch niet correct; omdat de dementerende persoon de realitieit niet meer kan beoordelen en beslissingen nemen.
dus u laat best een bewindvoerder aanstellen die dit in alle objectiviteit kan doen.
Informeer u bij haar behandelend arts om deze procedure in gang te zetten. (medisch attest vragen)

Carlo
Berichten: 72

#5 , 08 jul 2013 09:34

Beste eylis,
waar kan ik informatie vinden over hetgeen u hier beweerd.
Ik ben zelf al jaren dementerende en onderteken nog steeds zelf. Ik denk niet, zolang er geen bewindvoerder is aangesteld, dat de dementerende, nog wel mag ondertekenen.
Betreffende het onder 4 ogen spreken, als dementerende is men niet achterlijk hè, meestal hebben die nog heldere momenten, zoals ik nu. Bij de neurologen, psychologen en psychiaters, worden wij toch ook in elke gesprek betrokken.
Dat een mantelzorger in die functie een verbod kan uitspreken, is volgens mij niet correct.
Er zijn natuurlijk gradaties in dementie en wil daarom niet veralgemenen, maar dikwijls zie men een dementerende als een idioot, maar ikzelf zie me meer als iemand die niet meer de hele tijd helder kan blijven.

eylis
Berichten: 8847

#6 , 08 jul 2013 09:53

carlo, in jouw geval spreek jij gewoon met wie je wil; Jij maakt nog steeds eigen keuzes.
In het geval van sandokan, denk ik dat de dementerende moeder al in een veel verdere fase is, want ze kan blijkbaar zelf niet meer te kennen geven met wie ze wil spreken. Anders zou de mantelzorger daar nooit in slagen contact te verbieden met haar iegen kinderen.

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 08 jul 2013 10:33

carlo, in jouw geval spreek jij gewoon met wie je wil; Jij maakt nog steeds eigen keuzes.
In het geval van sandokan, denk ik dat de dementerende moeder al in een veel verdere fase is, want ze kan blijkbaar zelf niet meer te kennen geven met wie ze wil spreken. Anders zou de mantelzorger daar nooit in slagen contact te verbieden met haar iegen kinderen.
Niet correct!
Mijn dementerende moeder kan nog vele momenten helder denken, de mantelzorger heeft gewoon een enorme haat tegen mij( en daar is zeker geen rechtsmatige reden voor)
Ik denk dat ik een aanvraag ga indienen bij de behandelende arts om een bewindvoerder te laten aanstellen.
Want zoals je reeds aanhaalde, juridisch is het niet correct dat zij handelt in de plaats van mijn moeder.

Mijn moeder gaat binnenkort naar een rusthuis.
als een mantelzorger X een document tekent , dan tekent hij/zij dat getekend als zijnde persoon X. Dan wéét degene waarvoor het papier dient dat het een derde is die getekend heeft, en dus niet de persoon zelf.
Een dementerende persoon een papier laten tekenen is juridisch niet correct; omdat de dementerende persoon de realitieit niet meer kan beoordelen en beslissingen nemen.
dus u laat best een bewindvoerder aanstellen die dit in alle objectiviteit kan doen.
Informeer u bij haar behandelend arts om deze procedure in gang te zetten. (medisch attest vragen)
Zo dacht ik er ook al over, een derde persoon aanduiden die volledig objectief handelt.
Maar moet dit gebeuren via de behandelende arts? En voor wie is dit medisch attest dan bestemd en wat is doelstelling hiervan?
Hoe wordt een bewindvoerder gekozen in zulke situatie, aan welke vereisten moet die voldoen, wie kan daar voor in aanmerking komen?

Ik wil gewoon maken dat mijn moeder op de hoogte wordt gebracht van de mogelijke premies die er allemaal zijn om als gedementeerde met een handicap
te kunnen genieten,zodat zij genoeg geld zal bekomen voor de maandelijkse kosten van het rusthuis en de daarbij horende verzorging, want misschien is het pensioen niet toereikend.

De mantelzorger(haar huidige partner) heeft laten weten dat ik ZAL MOETEN opdraaien voor onderhoudsgeld. Hij heeft blijkbaar een grote haat tegen mij, god mag weten waarom.
Dit is voor mij onaanvaardbaar. Hij zal er lak aan geven aan die premies,..hij heeft als enige doelstelling mij te doen opdraaien voor onderhoudsgeld als het pensioen niet toereikend is.
Het is ons recht(mijn moeder en ik) toch haar te laten genieten van die premies,niet?

Daarom dat het interessant zou zijn dat er een derde bewindvoerder zou zijn, dat er geen misbruik zou zijn,maar waarbij je wel terecht kan om
mijn moeder alles te laten weten en geven waar ze recht op heeft.

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 08 jul 2013 10:37

Beste eylis,
waar kan ik informatie vinden over hetgeen u hier beweerd.
Ik ben zelf al jaren dementerende en onderteken nog steeds zelf. Ik denk niet, zolang er geen bewindvoerder is aangesteld, dat de dementerende, nog wel mag ondertekenen.
Betreffende het onder 4 ogen spreken, als dementerende is men niet achterlijk hè, meestal hebben die nog heldere momenten, zoals ik nu. Bij de neurologen, psychologen en psychiaters, worden wij toch ook in elke gesprek betrokken.
Dat een mantelzorger in die functie een verbod kan uitspreken, is volgens mij niet correct.
Er zijn natuurlijk gradaties in dementie en wil daarom niet veralgemenen, maar dikwijls zie men een dementerende als een idioot, maar ikzelf zie me meer als iemand die niet meer de hele tijd helder kan blijven.
Voila,ben ik volledig mee eens en dit is net hetzelfde als bij mijn moeder.

eylis
Berichten: 8847

#9 , 08 jul 2013 10:44

sandokan, dan zie ik echt niet wat het probleem is?? je moeder kan zelf perfect te kennen geven met je te willen praten...Dan bel je haar, en ga je gewoon op bezoek, desnoods met een derde persoon er bij en dan praat je met haar.
Wat kan de mantelzorger dan verbieden? niets toch...

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 08 jul 2013 10:56

sandokan, dan zie ik echt niet wat het probleem is?? je moeder kan zelf perfect te kennen geven met je te willen praten...Dan bel je haar, en ga je gewoon op bezoek, desnoods met een derde persoon er bij en dan praat je met haar.
Wat kan de mantelzorger dan verbieden? niets toch...
Inderdaad,mijn moeder wil met me praten, vraagt vergiffenis voor al het leed ze me heeft aangedaan in het verleden.
Maar haar mantelverzorger heeft laten weten dat ik niet welkom ben en dat ik ZAL MOETEN opdraaien voor de onderhoudskosten.
Dit is onaanvaardbaar voor mij en ik wens enkel en alleen mijn moeder te spreken, zonder dat hij er bij is.

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 08 jul 2013 11:04

Om te beginnen gaat U inderdaad als kind moeten betalen als het pensioen ontoereikend is.
Is uw moeder wettelijk samenwonend? Want in dat geval meen ik dat ook de partner dan mee moet (of zou moeten) betalen.

In ieder geval heeft die persoon er totaal geen affaire mee wie een bezoek brengt aan uw moeder en kan hij u de toegang niet ontzeggen. U zou bijvoorbeeld met uw moeder ergens buiten haar woning eens iets gaan eten en daar uw bespreking houden zonder zijn aanwezigheid.
Zolang er geen bewindvoerder is aangesteld wordt ervan uitgegaan dat uw moeder zèlf haar beslissingen kan nemen.
En in geval ze een bewindvoerder nodig heeft dan zullen ze eerder naar jou moeten komen ipv naar de persoon die met haar samenwoont (in geval het geen wettelijke samenwoonst is).

Uw situatie is onaanvaardbaar: als er premies of tussenkomsten zijn, dan MOET men die aanvragen en het kan niet zo zijn dat iemand die ondertussen de premie als mantelzorger ontvangt te laks is om de andere premies aan te vragen, omdat jij toch degene bent die zal moeten bijleggen.

Veel succes, en ga eens met je moeder een middagje terrasjes doen !

Carlo
Berichten: 72

#12 , 08 jul 2013 11:55

u kan meer over deze materie verkrijgen op; http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandokan, er zijn rechten en plichten .......... u wenst uw moeder te spreken, maar niet opdraaien voor eventuele kosten?
eylis, zijn moeder vraagt vergiffenis voor hetgeen ze in 't verleden heeft gedaan, vind ik straf voor een demente (dus uw veronderstelling, dat zijn moeder verder is afgedwaald, zal ik maar met een korreltje zout nemen)
Beste eylis, u ziet ......... een dementerende kan af en toe nog best redeneren ;)

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 08 jul 2013 12:14

Om te beginnen gaat U inderdaad als kind moeten betalen als het pensioen ontoereikend is.
Is uw moeder wettelijk samenwonend? Want in dat geval meen ik dat ook de partner dan mee moet (of zou moeten) betalen.
Dat denk ik niet, aangezien zij eigendom heeft met de mantelzorger (haar huidige partner).
Zij zijn getrouwd,ja..maar de partner zal niet moeten betalen..aangezien dat pensioen van hem onvoldoende zal zijn!
In ieder geval heeft die persoon er totaal geen affaire mee wie een bezoek brengt aan uw moeder en kan hij u de toegang niet ontzeggen. U zou bijvoorbeeld met uw moeder ergens buiten haar woning eens iets gaan eten en daar uw bespreking houden zonder zijn aanwezigheid.
Zolang er geen bewindvoerder is aangesteld wordt ervan uitgegaan dat uw moeder zèlf haar beslissingen kan nemen.
En in geval ze een bewindvoerder nodig heeft dan zullen ze eerder naar jou moeten komen ipv naar de persoon die met haar samenwoont (in geval het geen wettelijke samenwoonst is).
Het is een wettelijke samenwoonst.
Uw situatie is onaanvaardbaar: als er premies of tussenkomsten zijn, dan MOET men die aanvragen en het kan niet zo zijn dat iemand die ondertussen de premie als mantelzorger ontvangt te laks is om de andere premies aan te vragen, omdat jij toch degene bent die zal moeten bijleggen.

Veel succes, en ga eens met je moeder een middagje terrasjes doen !
Dat vind ik ook,bedankt!

sandokan
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 08 jul 2013 12:15

u kan meer over deze materie verkrijgen op; http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandokan, er zijn rechten en plichten .......... u wenst uw moeder te spreken, maar niet opdraaien voor eventuele kosten?
eylis, zijn moeder vraagt vergiffenis voor hetgeen ze in 't verleden heeft gedaan, vind ik straf voor een demente (dus uw veronderstelling, dat zijn moeder verder is afgedwaald, zal ik maar met een korreltje zout nemen)
Beste eylis, u ziet ......... een dementerende kan af en toe nog best redeneren ;)

Mijn moeder wil niet dat ik opdraai voor de kosten Carlo en ik wil dat ook niet,dit naar aanleiding wat er in het verleden gebeurd is.
Ik wil haar wel vergeven.

Franciscus
Berichten: 38647

#15 , 08 jul 2013 21:30

Daar beslist uw moeder niet over .... de wet zegt dat u indien er te weinig geld is om de verzorging te betalen zal moeten bijpassen.
Ofwel start het OCMW de procedure (van betaling op) ofwel de ondertussen aangeduide bewindvoerder.
Het is de vrederechter die zal beslissen.
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;
(bedragen staan op de voorlaatste blz)

PS Vorig jaar is een vriend hiermee geconfronteerd. Vader al meer dan 30 jaar niet meer gezien ... Vader heeft er blijkbaar alles doorgedraaid of weggegeven aan een vriend(in) maar niets te bewijzen natuurlijk.
Standpunt OCMW u woonde na uw 16 jaar nog thuis en vader is pas weggegaan toen u 25 was (en nog thuis woonde) dus u mag betalen.

Terug naar “Andere”