Verdeling bij overlijden.

Datura
Topic Starter
Berichten: 2

Verdeling bij overlijden.

#1 , 12 aug 2012 16:35

Kan dit zomaar?
Gezin met 4 meerderjarige kinderen. Vader is overleden zonder enige verdeling. Moeder heeft zonder medeweten van de kinderen 4 spaarboekjes aangemaakt op naam. Er mag niet geweten worden hoeveel erop staat. Ook nooit een bericht gekregen van een of andere bank.

De vrees bestaat erin dat de verdeling niet eerlijk en gelijkmatig zal gebeuren omwille van een favoriet.
Komen deze boekjes in aanmerking bij de verdeling (nalatenschap van de vader) van de erfenis bij het overlijden van de moeder?
En hoe zit het dan met de successierechten?

Alvast bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 aug 2012 18:50

Bij overlijden van vader is die som waarschijnlijk wel meegeteld in de nalatenschap. Indien nu op naam van elk kind een spaarboekje geopend is , kan het zijn dat ieder zijn part heeft gekregen. Is dat niet correct gebeurd , kan bij het overlijden van moeder een compensatie gevraagd worden , eventueel ten koste van broer of zuster. Evenwel , als moeder nog drie jaar leeft , moeten er geen successierechten betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Datura
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 13 aug 2012 11:57

Dus als de moeder enkele jaren terug die boekjes opende kan er best een willekeur zijn met de sommen die erop staan, en er zodoende geen eerlijke verdeling is.

Moet het bedrag dat op elk van deze boekjes staat bij overlijden van de moeder meegedeeld worden?
Dit is dus ook een middel om de successierechten te omzeilen, als je maar lang genoeg leeft.

Is er een of ander middel om dit terug recht te trekken zodat de verdeling eerlijk is?

Bedankt voor uw antwoord.

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 aug 2012 12:05

Indien moeder de titularis is , komen die bedragen zeker in haar nalatenschap.
Staan die gelden op naam van de kinderen , moet dit gezien worden als een schenking. Dat mag , ook al dienen geen successierechten meer betaald te worden. Maar voor de onderlinge verdeling zijn er idd bepalingen die moeten gevolgd worden. Indien later blijkt dat dat niet correct is , kan een compensatie geeist worden. Ieder kind heeft recht op een minimum van de erfenis , schenkingen inbegrepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 15 aug 2012 20:55

Die gang van zaken kon in regel alleen maar plaats hebben.. met jullie medeweten en goedkeuring; bijv. door het verlenen van een schijnmandaat aan ik weet niet wie.. dat met het ondertekenen van deze of gene tekst?!

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 19 aug 2012 16:37

En jullie hebben niet moeten meetekenen? De kinderen zijn toch dan blote eigenaars van het geld en zijn dus titularis van de boekjes. De kinderen moesten dan enkel de intrest afgeven aan de moeder. Ik vind dit maar een raar gedoe.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 20 aug 2012 19:35

Inderdaad, vooraleer de bank de bedragen vrijgeeft moeten alle betrokkenen, dus in dit geval de kinderen, meetekenen. Zoniet blijft het hele boeltje geblokkeerd. Maar hoevelen tekenen eender wat vlak na een overlijden zonder goed te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn????
Of bestonden die boekjes al voor het overlijden? Was er een testament, huwelijkscontract, enz.?
Laatst gewijzigd door roharro op 20 aug 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

octopus
Berichten: 235

#8 , 20 aug 2012 21:57

Bij het overlijden van vader moeten toch alle erfgenamen successierechten betalen op "hun aandeel" van de erfenis.
Indien dit niet het geval was zou dit betekenen dat moeder de enige erfgename was. In dat geval doet moeder met haar geld wat zij wil. Enkel bij haar overlijden kan eventueel de inkorting gevorderd worden.

frieda.M
Berichten: 129

#9 , 20 aug 2012 22:58

Was hier misschien een huwelijkscontract: een verblijvingsbeding (langst leeft al)?
In dat geval doet moeder wat ze wil met de gelden en is het verstandig spaarboekjes voor de kinderen te openen ( zoals gezegd na 3 jaar geen successie meer te betalen)

Terug naar “Andere”