Boomhut

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

Boomhut

#1 , 13 mei 2012 19:17

Laat de wet toe dat een buur in de tuin een boomhut kan bouwen? Wat is de wetgeving in dit verband?
Dank bij voorbaat
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 13 mei 2012 19:23

Ter info nog een beetje wetgeving voor boomhutten in private tuinen:
Heb je niet de bedoeling de boomhut weer af te breken maar wil je bijvoorbeeld in je tuin een degelijke boomhut
bouwen, dan mag dat onder bepaalde voorwaarden. Naargelang de grootte en de aard van je boomhut, kan hij
worden beschouwd als een speeltoestel of als een tuinhuisje. Je hebt geen stedenbouwkundige vergunning nodig
op voorwaarde dat je de boomhut bouwt op maximaal 30 meter van een vergund woongebouw. De boomhut mag
ook niet groter zijn dan 10 m2 (grondoppervlakte) en niet hoger dan 3 meter (nokhoogte). Voor grotere constructies
moet je een stedenbouwkundige vergunning aanvragen bij de gemeente.
dit heb ik van de website van steunpunt jeugd
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Berichten: 22342
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 mei 2012 19:47

Zoek eens op dit forum onder "BOOMHUT" Werd vroeger al eens beproken.

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 14 mei 2012 13:39

Art. 1.2. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, onverminderd andere regelgeving, inzonderheid de regelgeving inzake beschermde monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten, landschappen en archeologische sites, waarvoor een apart systeem van toelatingen geldt.

Art. 1.3. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, of met de uitdrukkelijke voorwaarden van stedenbouwkundige vergunningen.

Art. 1.4. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, algemene plannen van aanleg, bijzondere plannen van aanleg of verkavelingsvergunningen die niet opgenomen zijn in de gemeentelijke lijst, opgemaakt in toepassing van artikel 4.4.1, §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Hoofdstuk 2. Handelingen in, aan en bij woningen
Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
Tenzij je het natuurlijk onder 'kleine tuinconstructie' laat vallen:
Hoofdstuk 2. Handelingen in, aan en bij woningen
Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
10° de plaatsing van allerhande kleine tuinconstructies zoals tuinornamenten, brievenbussen, barbecues en speeltoestellen
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Franciscus
Berichten: 38741

#5 , 14 mei 2012 13:58

Dat wil niet zeggen dat de ramen mogen uitkijken op de tuin van de buren.
Afstand van 1,9 meter moet gerespecteerd zijn.
Ik dacht dat er al vonnissen zijn die de afbraak gelasten.
Raar trouwens buur mag boomhut plaatsen maar weigert een afsluiting van +1,8 m...
Inzake afsluiting wat staat er in gemeentelijk reglement inzake tuinmuren
wat algemene info
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... CA&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... _11.09.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 okt 2012 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

#6 , 14 mei 2012 20:48

Ik wil iedereen bedanken voor de informatie. Ben goed verder geholpen. Thx.
Mvg,

Pauline58
Berichten: 2

#7 , 23 okt 2012 06:55

Recentelijk werd bij een aanpalende buur een "boomhut" neergepoot die eerder op een paalwoning lijkt en méér dan 5 m. hoog. Bovendien werd er een venster gebouwd, met rechtstreekse inkijk in onze tuin, terras, keuken, badkamer, slaapkamer en keuken, onze privacy is totaal geschonden. Ook ons panoramisch zicht en dieptezicht op het groen in de verte is geschonden en de charme van onze landelijke woning is totaal gewijzigd. Bij navraag bij de gemeente blijkt bovendien dat er geen bouwvergunning werd aangevraagd voor deze constructie die buitenmaats is. Ik heb een bezwaar ingediend bij de gemeente. Hoe reëel is mijn kans dat deze boomhut moet afgebroken worden en behalve de gemeente kan ik nog hogerop (Brussel) om deze problematiek aan te kaarten? Er bestaat geen duidelijke en ondubbelzinnige wetgeving hieromtrent, althans ik heb ze nog niet gevonden. Kan iemand mij op de hoogte houden en informatie verstrekken hieromtrent?
mvg

Terug naar “Andere”