Hoeveel rechten hebben grootouders om hun kleinkind te zien?

rainbow
Topic Starter
Berichten: 9

Hoeveel rechten hebben grootouders om hun kleinkind te zien?

#1 , 11 mar 2011 09:40

Ik ben een papa met een zoontje van 4, na een procedure van anderhalf jaar die veel stress en emoties heeft veroorzaakt, maar ook een financiële kater heeft veroorzaakt heb ik het co-ouderschap verkregen, dat nu sinds anderhalf jaar goed verloopt.
Het is zo dat ik tijdens die periode terug bij mijn ouders ben gaan wonen, ik ben moeten extra gaan werken om alle kosten te kunnen dekken en hierdoor had ik minder tijd voor mijn zoontje.
Die was toen voor ik officieël het co-ouderschap verkreeg ook veel bij mij, want mijn ex bracht die ook regelmatig bij mijn ouders omdat ze geen opvang had. Het is dus zo gekomen dat mijn zoontje veel bij mijn ouders verbleef en werd opgevangen door mijn ma, aangezien ik daar inwoondde zag ik hem natuurlijk regelmatig. Maar omwille van 2 jobs die nodig waren om kosten te dekken van het proces had ik minder tijd en werd opvang voorzien door mijn ma.
Na een tijd is dit verkeerd gaan beginnen lopen en had ik niets meer te zeggen, alsook op school werden problemen vastgesteld voor zijn gedrag, er werd achterstand vastgesteld van de motoriek, waardoor ik moest ingrijpen, want alles kon en mocht bij mijn ma. Met als gevolg slechte opvoeding voor mijn zoontje.
Ik ben dan apart gaan wonen, weg van mijn ouders en samen met nieuwe partner, ik heb mijn tweede job stopgezet en heb mijn werk zodanig kunnen regelen dat ik 7 dagen werk als mijn zoontje er niet is en de 7 dagen dat ik wel werk ben ik volledig thuis. Dus sta ik volledig zelf in voor zijn opvang en opvoeding.
Dit is ontaard in grote ruzie met mijn ouders, die nu reeds een jaar duurt, er is reeds verbale en fysieke agressie van hun kant geweest.
En ik heb dan ook elk contact verbroken. Dit zal ook nooit meer goedkomen.
Nu is het zo dat zij sinds de vorige zomer met een advocaat begonnen zijn tegen mij, ondertussen is dit reeds enkele keren voor de jeugdrechtbank voorgekomen, en heb ik reeds 1 woensdag per maand toegegeven.
Doch is dit niet voldoende voor hen alsook voor de rechtbank niet, ik krijg het verwijt van de rechtbank dat ik niet denk in het belang van het kind.
Nochtans heb ik naar voorgebracht dat er sprake was van inmenging van het ouderschap en is het een feit dat zijn gedrag steeds slecht is bij contact met mijn ouders.
We hebben ( mijn ex en ik) nu zelfs een kinderspycholoog onder de arm genomen om ons zoontje te begeleiden en hij dient ook begeleid te worden door een centrum van het CLB voor zijn achterstand.

Dit zijn de eisen die mijn ouders naar voor brengen :
Zij willen nu in 1week van mij een woensdag tot en met donderdagmorgen en dan zoontje naar school brengen
En de andere week die ik heb per maand willen ze een zondag tot en met maandagmorgen en terug naar school brengen.
Dus in totaal van mijn 2 weken per maand die ik heb bij met mijn zoontje willen ze 2 dagen + overnachting
Alsook in de vakantie willen ze extra dagen

Kunnen zij dit verkrijgen, want heb indruk dat de rechtbank hen zal volgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 11 mar 2011 15:53

Art.375bis van het Burgelijk Wetboek: "De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden...Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank."

rainbow
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 11 mar 2011 16:55

Ik weet dat er een contact wettelijk voorzien is, maar ik vraag me af om men wel degelijk zoveel kan verkrijgen aangezien ikzelf al over een co-ouderschap beschik en dus mijn tijd reeds beperkt is over 14dagen per maand.

Reclame

cinthia
Berichten: 2

#4 , 14 mar 2011 23:41

De grootouders verkrijgen dat recht alleen maar als ze kunnen aantonen dat ze een "affectieve" band hebben met het kind. in dit geval met je zoontje. Dit kunnen ze vermits ze veel op je zoontje gepast hebben en voor hem gezorgt hebben toen jij en je ex gingen werken.

Je kan niet meer doen dan zoveel mogelijk bewijzen (de kinderpsycholoog is al een goede stap) dat het contact tussen je zoontje en je ouders niet in het belang is van je kind. Ook het clb kan je er mss mee helpen

Terug naar “Andere”