het worden zware tijden!!!

het begon zo mooi
Topic Starter
Berichten: 19

het worden zware tijden!!!

#1 , 14 jan 2011 19:08

Mijn ex en ik hebben 1.5jr geleden huis gekocht en zij wil in het huis blijven wonen. Wat zijn mijn rechten en plichten??? Ze zegt tegen mij dat er van uitkopen geen sprake kan zijn. is dat zo? Hopelijk maak mij hier iemand wat wijzer ik ken veel te weinig van dergelijke JURIDISCHE spitsvondigheden. Ze redeneert of ik nu aleen maar plichten heb en dans naar haar grillen uit schrik alles kwijt te raken wat me lief is!!!! Ze CHANTEERT mij ook met te zeggen dat ze mij uit huis kan laten zetten ....

ps:We leven samen doormiddel van samenl.contract & hebben samen 1kindje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jan 2011 20:10

hebben jullie effectief een samenlevingscontract? Dan kan wat er bepaald is in het samenlevingscontract van belang zijn. Of hebben jullie enkel een wettelijk samenwonen geregistreerd (is niet gelijk aan gewoon samen jullie domicilie hebben)

het begon zo mooi
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 14 jan 2011 22:26

hebben jullie effectief een samenlevingscontract? Dan kan wat er bepaald is in het samenlevingscontract van belang zijn. Of hebben jullie enkel een wettelijk samenwonen geregistreerd (is niet gelijk aan gewoon samen jullie domicilie hebben)
We zijn verbonden doormiddel van één geregistreert samenlevingscontract en hebben dit op de GEMEENTE laten registreren en NIET bij de NOTARIS.... Zeg het er maar bij die laatste kan meschien belangrijk zijn..... Al is mij al gewezen dat mijn uitzetting uit ons huis niet zo voor de hand liggend is als mijn EX mij wil doen geloven maar ik zoek hier graag toch wat meer zekerheid want ik leef met de schrik dat ik straks op straat zit en mijn gezinnetje kwijt ben!!!! Ik zie haar aprepo 's nog zeer graag en wil vechten voor ons gezinnetje aleen tegen bierkaaien en dovemansoren kan je nooit winnen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 14 jan 2011 23:10

Gezinswoning kan door de rechter worden toegewezen aan de moeder art 223 BW
Niemand dient in onverdeeldheid te blijven dus u kan altijd de (openbare) verkoop eisen.
U hebt ook co-ouderschap dat is standaard
Kan je haar zo ver krijgen dat je naar een bemiddelaar gaat in familiezaken om samen aan een oplossing te werken

het begon zo mooi
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 15 jan 2011 10:54

Gezinswoning kan door de rechter worden toegewezen aan de moeder art 223 BW
Niemand dient in onverdeeldheid te blijven dus u kan altijd de (openbare) verkoop eisen.
U hebt ook co-ouderschap dat is standaard
Kan je haar zo ver krijgen dat je naar een bemiddelaar gaat in familiezaken om samen aan een oplossing te werken
Bedankt voor duiding "Franciscus",

ze vertelde mij gister dat ze mij niet moet uitkopen omwille van het feit dat de RESTERENDE hypotheeklast nog groter is dan het al afgeloste bedrag(afbetaling op 20jr waarvan tot heden bijna jr zijn afbetaald) zo wist ze mij te vertellen en dat hadden ze haar bij de bank gezegt waar we ons lening hadden afgesloten.
Vraag mij toch wel af of dat alemaal zomar kan? Ik heb toch ook bijgedragen aan de aflossing van ons huis en het is zo onfair dat bij uit elkaar gaan dergelijk regels gelden zoals mijn ex het voorstelt!!!! Ben echt de wanhoop nabij en weet van geen hout pijlen maken het kan natuurlijk ook één spelletje SCHAAK zijn van haar maar kies toch liever voor zekerheid en doe liever niet mee aan dergelijke spelletjes

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 15 jan 2011 11:26

Feit als zij er blijft wonen en jij niet dan moet ze aan u huurgeld in feite bezettingsvergoeding betalen nl de helft van wat het pand als huurwaarde zou hebben.
Dit staat los van een lening.
De lening is een totaal ander gegeven waarin een aantal partijen overeenkomen iets te kopen tegen afbetaling.
Die afbetaling kan op meerdere namen samen staan dwz dat de BEIDE belanghebbende SAMEN de lening afbetalen maar dat ze ook SAMEN aansprakelijk zijn voor het GANSE bedrag. Of ieder heeft een aparte lening afgesloten voor bedrag X dan moet iedereen maar zijn lening afbetalen.
Als je eruit wil en dus het huis verkoopt wat UW RECHT is u dient niet in verdeelheid te blijven wordt het huis verkocht. De verkoopprijs dient eerst om de lening af te betalen + de boete = wederbelegingsvergoeding. Tevens wordt de hypotheek dan afgeschreven( ook te betalen). Het geld dat overschiet wordt dan tussen de partners verdeeld.

PS en wat heeft de bank tegen u gezegd???
Uw tekst is niet heel duidelijk als ze zegt dat ze u niet moet uitkopen tja dat is correct zij moet niets maar u moet niet in onverdeeldheid blijven.
Zij zal gewoon niet de middelen hebben om de volledige lening op haar naam te zetten..
Laat u aub bijstaan door vb uw notaris en vraag hem om uitleg. Ga ook naar de bank en vraag daar uitleg.
De uitleg van de tegenpartij aanvaarden als de juiste lijkt me niet de beste keuze.

PSPS en dan heb ik het nog niet over wat het samenlevingscontract zegt of van welke rekeningen de betalingen gebeuren.

Terug naar “Andere”