Ik wil geen bezoekruimte

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Ik wil geen bezoekruimte

#1 , 23 dec 2010 10:33

De altijd nuchtere Bijtje heeft het de laatste tijd toch ook moeilijk gekregen met een aantal zaken. Wat is er gebeurd... mijn ondertussen ex-vriend werd onlangs opgepakt omdat hij me had geslagen. Ze hebben hem de volgende dag laten gaan, met de nodige voorwaarden aan verbonden, onder andere dat hij geen contact met mij mag opnemen gedurende een bepaalde periode en een therapie moet volgen ... Deze voorwaarden werden gesteld door de procureur.

De procureur heeft ondertussen ook beslist dat hij gerechtelijk achtervolgd zal worden voor zijn daden en hij zou tot 3 jaar celstraf krijgen,waarvan hij ten minste 1/3 effectoef moet uitzitten, maar de rechter moet nog beslissen.

Hij heeft nooit gezeten voor iets, dus ik vraag me nu af wat de kansen zijn dat hij effectief moet zitten ... en vooral : wat gebeurt er met ons kind ?

Ik hoor langs verschillende kanten dat er maar één oplossing is om een "band" tussen mijn ex en ons kind op te bouwen en te onderhouden en dit zou een bezoekruimte zijn. Om bij de dichtsbijzijnde bezoekruimte te komen ben ik bijna 2 uur onderweg. Rekening houdend met het feit dat ik dat ten eerste al veel te lang vind voor een baby, dat ik ook mijn ander kind zal moeten meenemen en dat de vader eventueel niet komt opdagen kan ik echt niet akkoord gaan met zulk een grote verplaatsing. De uren van een baby duren veel langer dan de onze en ik moet er ook nog weer mee terug naar huis.

Mijn ex heeft ondertussen ondertekend dat hij akkoord is met bezoeken bij mij thuis met een begeleider bij. Maar de mensen ontmoedigen mij echt... ze zeggen dat geen enkele rechter zal toelaten dat hij het kind bij mij thuis komt bezoeken.

Wat moet ik nu in mijn verzoekschrift zetten ?

Bovendien vind ik ook, dat in een bezoekruimte de band met het kind niet per se goed of beter wordt. Ikzelf heb dit als kind meegemaakt en aangenaam vond ik dat helemaal niet.

Ik ben ervan overtuigd dat hij ons kind en mij niks zal doen als er een begeleider bij is in mijn woning en voor de baby lijkt me dit het beste. Wat zijn jullie meningen en raadgevingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#2 , 27 dec 2010 10:19

Dan heb ik het maar alleen gedaan ... ziet er als volgt uit :

TIJDELIJKE REGELING TOT VADER ZICH HERPAKT HEEFT

1) Gedeeltelijk gezamelijk ouderlijk gezag : Moeder heeft ouderlijk gezag op een aantal punten (zoals bijv. schoolkeuze), de andere dingen worden gezamelijk beslist
2) Huisvesting bij moeder
3) Bezoeken vader 1x per veertien dagen gedurende 2 uur in bezoekruimte
4) Kindergeld is voor moeder, vader betaalt een hoog alimentatiebedrag + de kosten van de taxi* + de helft van de gemeenschappelijke kosten

* Kosten van de taxi zal 120 euro per maand zijn, want het is niet in het belang van het kind dat het 4 uur op de bus moet zitten

Vader gaat met alles akkoord dus ik vermoed dat de rechter dit gewoon homologeert ?

Wanneer vader drie maanden heeft kunnen aantonen dat hij niet meer drinkt en geen agressie meer vertoont, zal er een opbouwende regeling komen,
die we reeds vroeger hebben afgesproken. Dit ga ik ook in het verzoekschrift uitleggen. Weet er iemand of het mogelijk is om dat zo te homologeren
dat we automatisch met de opbouwende regeling kunnen starten ? Of moeten we daarvoor opnieuw voorkomen of een verzoekschrift indienen ?

Moet dit naar de vrederechter of jeugdrechter ?

eylis
Berichten: 8842

#3 , 27 dec 2010 10:37

dag bijtje,

in je tijdelijke regeling moet je genoeg garanties inbouwen dat "tot de vader zich herpakt heeft.." ook effectief bewezen kan worden:
- je vordert een verplichte wekelijkse medische test (1 jaar) waar zijn alcolhogebruik /drugstoxiciteit gemeten wordt. Steeds op verschillende tijdstippen zodat hij zich vooraf niet steeds kan indekken.
- je vordert een verplicht psychiatrische evalutatie na 3 maanden. Want de vader kan onmogelijk zelf bewijzen dat zijn agressieprobleem is geremedieerd; Dat kan enkel "met benadering" door een pscychiatrische arts.
Ik vermoed dat je samen naar de vrederechter kan hiermee (als je ex meewerkt). Een vonnis door een vrederechter bekrachtigd heeft waarde, denk ik.
Werkt je ex echter niet mee, dan moet dit naar de jeugdrechter mét advocaat...
courage,

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#4 , 28 dec 2010 06:51

Ja ik heb de chance dat hij wel meewerkt. Maar hij weet natuurlijk ook dat hij op zijn beurt chance heeft dat ik deze kans niet wil proberen grijpen om hem het kind "weg te nemen" maar toch ook vind dat hij recht heeft op het kind. Maar dan zal hij uiteraard wel moeten voldoen aan die voorwaarden, want anders zal ik in de toekomst iets minder moeite in zijn voordeel doen. Dat heb ik hem ook gezegd. Eylis, dat jaar. Laten we dat nu al van start gaan of pas na de bevalling ? Ik denk dat het veiliger is als we daar nu ineens mee beginnen. Alvast bedankt voor de tips !

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 28 dec 2010 12:35

Vader is akkoord voor het bezorgen van verslagen, zowel de wekelijkse medische onderzoeken als de therapeutische. Aangezien hij vanaf januari elke week therapie voor zijn agressie moet volgen, kan dit ook regelmatig geëvolueerd worden en ik heb dat allemaal ineens in het verzoekschrift vermeld. Nu dat een beetje vorm begint te krijgen ben ik al een beetje meer op mijn gemak. Ik dien het in de loop van volgende week in. Alez in feite dienen we het samen in want zijn handtekening wil hij er ineens bijzetten.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 dec 2010 13:45

dat klinkt goed bijtje, als hij zo wil meewerken wil dit zeggen dat hij zich echt bewust is van zijn probleem en dan is er op lange termijn ook hoop voor zijn genezing.
Maar blijf goed voor ogen houden: blijf bij initiele afspraken totdat er echt medische rapporten zijn die spreken van 100% zekerheid in agressiebeheersing.
Goede wil is een absoluut pluspunt, maar het probleem moet eerst helemaal onder controle zijn.
Probeer ook aansluiting te krijgen bij een hulpgroep voor mensen die geconfronteerd worden met een familielid of partner met een psychische stoornis (agressie-probleem hoort daar ook bij) daar zal je handige tips krijgen voor het contact met de papa én hoe je dit zelf kan verwerken.
Want het is enblijft voor jou een zware psychische belasting voor jou: een kindje krijgen met iemand die dan een oncontroleerbaar agressie-probleem blijkt te hebben én er ook willen voor zorgen dat het kindje zijn papa leert kennen. Chapeau!

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 04 jan 2011 07:16

Wij hadden dus een akkoord en nu beweert hij dat hij geen verslagen van zijn therapeut krijgt. Heeft niet iedereen het recht om dit over zichzelf op te vragen en een kopie te krijgen ? Ook zegt hij dat hij de wekelijkse onderzoeken niet kan betalen.

Bijkomend probleem is dat hij van de ene leugen in de andere stapt. Niets van wat hij me vertelt blijkt waar te zijn.

En ook is hij nog veel labieler dan ik al vermoedde. Zijn dochter heeft altijd bij mij overnacht tijdens onze relatie en wij hebben een zeer goede band met elkaar. Ze vraagt dan ook regelmatig achter mij en mijn ex vroeg dus of ze bij mij mocht overnachten. Uiteraard had ik daar geen problemen mee. Dus was zijn dochter bij mij. Krijg ik ineens paniekerig telefoon van hem, dat zijn familie vindt, dat zijn dochter nergens mag overnachten. Ik wist niet wat ik hoorde toen hij plots zei : Mijn schoonbroer komt ze dus NU terughalen. Omdat andere mensen vinden dat zijn dochter nergens mag overnachten komen ze het kind terug buitenhalen. Ze was nog geen kwartier binnen.

Financieel werkt hij zichzelf ook dieper in de nesten en binnenkort staat hij er weer zonder domicilie voor omdat zijn tante hem niet meer ingeschreven wil hebben door alle problematiek die hij veroorzaakt. Hij logeert bij zijn moeder, maar daar mag hij zijn domicilie niet meer zetten, waarschijnlijk door dezelfde redenen. Hoe kan iemand zichzelf zo in de nesten werken ? En vooral ... hoe geraakt hij er ooit zelf uit want ik kan zijn handje niet blijven vasthouden

Franciscus
Berichten: 38614

#8 , 04 jan 2011 10:52

Drug of drank(mis)bruik of een psychische aandoening als ik zo het verhaal lees.
Laat u ook professioneel begeleiden want anders ga je hier ook aan kapot.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 04 jan 2011 13:43

Bijtje, neem contact op met de behandelende therapeut dat je gezien zijn agressie/drugs/drankprobleem én lichamelijk geweld tov jou én het feit dat je jullie kind wil beschermen op de hoogte gehouden wenst te worden van zijn evolutie. Je vraagt niet om persoonlijke details (vertrouwelijhkheid) maar enkel of de persoon in kwestie stabiel genoeg is, "drugsvrij"en "veilig" is .
De therapeut kan je dat normaal gezien wél mededelen.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#10 , 05 jan 2011 06:59

Eylis, ik heb je hieromtrent een pm gestuurd

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#11 , 05 jan 2011 08:45

Hij maakt mij compleet gek. Nu wil hij opeens het kind niet meer erkennen. Volgens mij pure aandachttrekkerij. Maar wilde toch eens opzoeken wat er dan gebeurt en wat ik kan doen. Lees ik op http://www.babyboom.be/nl/content/volge ... e-de-vader" onclick="window.open(this.href);return false; dat men geen familieband moet laten vaststellen om alimentatie te kunnen verkrijgen. Iemand die dat kan weerleggen of bevestigen ?

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#12 , 05 jan 2011 17:25

Heb je de informatie waarnaar je verwijst goed gelezen?
De vader wil het kind niet erkennen.
Je kan hem er eventueel toe dwingen door het vaderschap te laten vaststellen. Het is de rechtbank van eerste aanleg die deze expertise laat uitvoeren. Zodra het vaderschap is bewezen, heeft je kind rechten en plichten tegenover zijn vader en vice versa, maar je kan de vader niet dwingen zijn naam aan het kind te geven.
Je wil het kind niet laten erkennen en de vader hecht ook niet veel belang aan de vaststelling van zijn vaderschap.
Je kan desondanks wel alimentatiegeld eisen zonder de familieband tussen het kind en de man vast te stellen en zonder dat er enige andere band ontstaat tussen beiden.
Voor deze laatste twee gevallen heb je een advocaat nodig.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#13 , 06 jan 2011 06:08

Mijn advocaat heeft mij al verschillende zaken gezegd waar ik van achterover viel

1) Hij vroeg mij of het wel een geslaagd plan was dat de vader het kind zou erkennen
2) Hij zei me dat ondanks het feit dat de papa agressief is, ik geen week-weekregeling in de weg mag staan indien vader dit vraagt

Sinds ik dit weet, vind ik de toekomst van m'n kindje er helemaal niet rooskleurig uitzien !

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#14 , 06 jan 2011 06:09

Blijkbaar valt het kind enkel en alleen te redden als ik het vrijgeef voor adoptie ... het zal bij andere mensen beter af zijn dan bij een agressieve zot. Sorry dat ik het zo uitdruk maar dat is nu eenmaal de harde waarheid.

Terug naar “Andere”