Protesteren tegen onrechtmatige factuur

Thoreau01
Topic Starter
Berichten: 14

Protesteren tegen onrechtmatige factuur

#1 , 26 sep 2010 15:28

Onlangs liet ik een bedrijf een prijsofferte opstellen voor het plaatsen van een keuken. Na het ontvangen van de offerte liet ik het bedrijf weten niet geïnteresseerd te zijn in hun diensten. Enkele dagen later kreeg ik een factuur in de bus voor "inmeetkosten" t.w.v. € 75,00. Ik heb dan ook onmiddelijk geprotesteerd tegen deze factuur aangezien ik hierover vooraf niet werd geïnformeerd.

Nu blijven ze mij betalingsherinneringen sturen ondanks mijn protestbrief. Ze geven zelfs niet eens antwoord op mijn beklag. Nu vroeg ik mij af of dat effectief kan? Moet het nu echt tot deurwaarders en een rechtzaak komen eer dat ik recht op spreken heb of kan ik ze al vroeger stoppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 sep 2010 15:38

Altijd aangetekend betwisten. Dan heeft de tegenpartij nadien geen mogelijkheid te ontkennen uw betwisting ontvangen te hebben.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 sep 2010 15:46

Stond er in hun publiciteit dat de offerte gratis was?
Stond er in de offerte een prijs vermeld bij niet bestelling?
Zijn ze bij u thuis opmetingen komen doen?

Reclame

Thoreau01
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 27 sep 2010 10:57

Stond er in hun publiciteit dat de offerte gratis was?
Stond er in de offerte een prijs vermeld bij niet bestelling?
Zijn ze bij u thuis opmetingen komen doen?
- Ik ben niet op de hoogte gesteld dat hun offerte betalend noch gratis was. Ikea had een afspraak geregeld met de firma.
- In hun offerte stond dit niet vermeld. Volgens hun rekenen ze dit iedereen aan.
- Ze zijn bij mijn thuis opmetingen komen doen om de offerte te kunnen opmaken.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk, hoe ver men kan gaan als onderneming voor het vorderen van het "tegoeden" alvorens het tot een rechtzaak komt?

Lightning

#5 , 27 sep 2010 11:09

Een offerte is niet per definitie gratis.
De firma is bij u langs moeten komen om de offerte te kunnen maken. Er is dus werk geleverd dat door iemand betaald moet worden.
Sommige firma's maken gratis offertes, maar de kosten voor die gratis offertes worden ook gerecupereerd hoor.

Lightning

#6 , 27 sep 2010 11:13

...ter aanvulling.
Geen enkele ondernemer kan verplicht worden GRATIS te werken, dus JA ze hebben het recht u het geleverde werk te factureren. Als er dus nergens gespecificeerd werd dat het maken van die offerte (met bijhorende opmeting) gratis was, zullen ze bij de rechter altijd gelijk krijgen.

Hera
Berichten: 57

#7 , 30 sep 2010 21:14

een offerte is per definitie gratis tenzij de klant op voorhand van het tegendeel op de hoogte werd gebracht. U moet NIET betalen

Gebruiker34
Berichten: 334

#8 , 30 sep 2010 22:20

Correct.

Gebruiker34
Berichten: 334

#9 , 30 sep 2010 22:25

Zie: Offerte en factuur
http://www.belgium.be/nl/economie/hande ... n_factuur/" onclick="window.open(this.href);return false;

chrisd
Berichten: 179

#10 , 01 okt 2010 06:20

- Ik ben niet op de hoogte gesteld dat hun offerte betalend noch gratis was. Ikea had een afspraak geregeld met de firma.
Stond er misschien ergens iets in kleine lettertjes/op de achterkant van een ondertekend papier(tje) van Ikea of de installateur/heb je na die opmeting iets ondetekend?; dat zou voor hen reden kunnen zijn niet te reageren??

Terug naar “Andere”