alimentatie

labra
Topic Starter
Berichten: 4

alimentatie

#1 , 09 aug 2006 09:49

Mijn broer heeft een dochtertje uit een kortstondige relatie, nooit samengewoond ofzo. Ze wisten pas dat ze zwanger was toen ze al uiteen waren. Hij werkt en woont nu in het buitenland.
Nu is mijn broer en die vrouw onderling overeengekomen om alimentatie te betalen om de 3 ? 4 maanden. Dan stort mijn broer een som (die ze ook samen zijn overeengekomen) op haar rekening bedoeld voor alimentatie. Als omschrijving van die overschrijving gaat hij ook elke keer "alimentatie voor die bepaalde periode" vermelden.
Het probleem is nu dat dit gewoon onderling overeengekomen is in een email. Kan de moeder later toch nog via het gerecht alimentatie aanvragen en al hetgeen dat hij dan al heeft betaald, geldt dat dan nog? Of gaan ze dit niet aanzien als alimentatie en zal hij dan al die maanden of jaren terug opnieuw moeten betalen?

Groetjes,

Labra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gundilo
Berichten: 22
Locatie: Gent

#2 , 15 aug 2006 16:40

Je kan natuurlijk een document laten ondertekenen waarin beide partijen zich akkoord verklaren met het bedrag en bij iedere betaling een kwitantie dat het afgesproken bedragen ontvangen werd, al lijken de rekeninguitreksels me ook een bewijsmiddel als je in de mededeling de vermelding 'allimentatie + maand + jaar" vermeld.

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#3 , 25 aug 2006 10:46

Het lijkt me beter om dat eventjes te laten regelen via het vredegerecht.
Er is dan een gerechterlijk vonnis, en is er een mogelijke fiscale verrekening.

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 27 nov 2006 21:01

Labra, hier vind je alvast een deel antwoorden op je vragen.

INGE77
Berichten: 1

#5 , 19 apr 2007 10:45

HOI IK HEB 3 KINDJES WAARVAN 2 MIJN TEN LASTE EN BEN NIET GETROUWD MET DE VADER
NU GAAN WE UIT ELKAAR
HOE KUNNEN WE DAN DE ALIMENTATIE REGELEN

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 21 apr 2007 12:08

?Art.1134.ALLE overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.?(Burgerlijk Wetboek).

?ALLE overeenkomsten ? omvat ook deze inzake alimentatie.

Wie zich beroept op een overeenkomst dient zonodig ook haar bestaan te bewijzen.

Uit wat u meedeelt leid ik af dat die overeenkomst echter telkens van ?bepaalde duur? is.Bij einde van die bepaalde duur kan de moeder dan ook alimentatie vorderen bij de vrederechter krachtens ?Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.?(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”