bezoekrecht grootouders

pol1
Topic Starter
Berichten: 1

bezoekrecht grootouders

#1 , 14 sep 2009 09:30

:o wij zouden bezoekrecht willen krijgen voor ons kleinkind,zij is bij haar vader,met onze dochter hebben wij geen contact,zij is ook gescheiden van haar man,die geen contact met ons wil,mijn kleindochter is 11jaar,hoe kunnen wij juridische bijstand krijgen en waar welke stappen moeten wij ondernemen,wij worden van het kastje naar de muur gestuurd,bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 14 sep 2009 16:14

:o wij zouden bezoekrecht willen krijgen voor ons kleinkind,zij is bij haar vader,met onze dochter hebben wij geen contact,zij is ook gescheiden van haar man,die geen contact met ons wil,mijn kleindochter is 11jaar,hoe kunnen wij juridische bijstand krijgen en waar welke stappen moeten wij ondernemen,wij worden van het kastje naar de muur gestuurd,bedankt alvast
Als grootouder kan je inderdaad omgangsrecht bekomen.

Hiervoor moet je echter wel zelf de nodige stappen ondernemen.

je moet namelijk een raadsman inschakelen of zelf direct naar het vredegerecht stappen en een proces aangaan.

Verschiet niet van de kostprijs als je geen Pro Deo kan krijgen.

Daarnaast moetje ook rekening houden met het feit dat je kleindochter tijdens de loop van de procedure 12 jaar kan worden en de rechter haar dus gehoorrechten toekent, wat de boel kan vertragen en in jullie nadeel kan beïnvloeden.

Raadpleeg dus eerst een raadsman.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 sep 2009 10:24

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden....Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).

Dit verzoek aan de jeugdrechter gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

Indien uw gezamenlijk maandinkomen hoogstens 1104 euro(of € 1348 voor gedeeltelijke bijstand) bedraagt dan kan u in principe aanspraak maken op een pro deo-advocaat.
Zie daartoe 18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand,alsmede Belgisch Staatsblad 12/08/2009.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

jokeenfamilie
Berichten: 36

#4 , 15 sep 2009 12:30

Jullie hebben zeker recht op contact met jullie kleinkind!!
Ten eerste in het belang van het kind-jongere en dank zij jullie (toch een beetje) is er een kleinkind he...
Het kind zal het (misschien later) zeker waarderen dat jullie een inspanning gedaan hebben ! Moed jo

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 15 sep 2009 14:25

Als grootouder kan je inderdaad omgangsrecht bekomen.
Leef jij ook nog? :D :D
Ook al een eeuwigheid geleden dat ik je nog gehoord heb...hoe het gaat met Elke hoor ik graag!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 15 sep 2009 14:36

Jullie hebben zeker recht op contact met jullie kleinkind!!
Ten eerste in het belang van het kind-jongere en dank zij jullie (toch een beetje) is er een kleinkind he...
Het kind zal het (misschien later) zeker waarderen dat jullie een inspanning gedaan hebben ! Moed jo
Er is recht en er is recht...ik ken zo een koppel grootouders dat het recht op contact wilden maar hun kleinkind niet eens kenden en het werd geweigerd omdat het kind intussen al 13 jaar was.

Kortom van het recht op...kan worden afgeweken door een rechter.
Of een afwijking van het recht, recht is een andere zaak...

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 15 sep 2009 20:13

Als grootouder kan je inderdaad omgangsrecht bekomen.
Leef jij ook nog? :D :D
Ook al een eeuwigheid geleden dat ik je nog gehoord heb...hoe het gaat met Elke hoor ik graag!
Twee verloren zielen terug verenigd!
Welcome back Sperwer én Lex. :D

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 16 sep 2009 07:01

Als grootouder kan je inderdaad omgangsrecht bekomen.
Leef jij ook nog? :D :D
Ook al een eeuwigheid geleden dat ik je nog gehoord heb...hoe het gaat met Elke hoor ik graag!
Ja wel hoor. Anders had je wel een doodsbrief gekregen en het is maar een paar jaar geleden he!!!
En ik was en ben bezig met studeren, had hierdoor bijna geen tijd om te posten en antwoorden op te zoeken.

En Elke.....

't ja, die is terug naar haar papa gaan wonen.
Hij bleek een stuk betere oudere te zijn dan haar mama.

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 16 sep 2009 07:09

Jullie hebben zeker recht op contact met jullie kleinkind!!
Ten eerste in het belang van het kind-jongere en dank zij jullie (toch een beetje) is er een kleinkind he...
Het kind zal het (misschien later) zeker waarderen dat jullie een inspanning gedaan hebben ! Moed jo
Er is recht en er is recht...ik ken zo een koppel grootouders dat het recht op contact wilden maar hun kleinkind niet eens kenden en het werd geweigerd omdat het kind intussen al 13 jaar was.

Kortom van het recht op...kan worden afgeweken door een rechter.
Of een afwijking van het recht, recht is een andere zaak...

De rechtbank kijkt dan ook niet naar de belangen van de procesvoerende partijen, maar naar de belangen van het kind.


Kinderen die hun grootouders niet kennen, gaan op een zeker ogenblik toch zelf opzoek naar hun bloedherkomst.

Het is voor deze grootouders dus enkel wachten tot het kleinkind zelf opzoek gaat naar hen.

jokeenfamilie
Berichten: 36

#10 , 16 sep 2009 09:36

idd Sperwer,
als ouder zou je toch moeten weten dat het in het belang is van het kind,
en als grootouder kan en moet je soms wat helpen als zij (ouders) dat zo niet aanvoelen...
pff, eigenlijk zou dat toch allemaal een evidentie moeten zijn e, kinderen en grootouders hebben zoveel te betekenen voor mekaar...
mensen maken alles toch O zo moeilijk. groet jo

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 16 sep 2009 14:45

idd Sperwer,
als ouder zou je toch moeten weten dat het in het belang is van het kind,
en als grootouder kan en moet je soms wat helpen als zij (ouders) dat zo niet aanvoelen...
pff, eigenlijk zou dat toch allemaal een evidentie moeten zijn e, kinderen en grootouders hebben zoveel te betekenen voor mekaar...
mensen maken alles toch O zo moeilijk. groet jo
Mensen moeten eigenlijk gewoon terug leren om mensen te zijn en geen maatschappelijk opgedrongen normen en regels te volgen.

De natuurlijke regel is dat ouders kinderen maken en de grootouders ze opvoeden terwijl de ouders voor voedsel en onderdak zorgen.

En ja ik weet het wel, ik heb daar zeer ouderwetse opvattingen over.

tatercounter
Berichten: 45

#12 , 16 sep 2009 19:48

De natuurlijke regel is dat ouders kinderen maken en de grootouders ze opvoeden terwijl de ouders voor voedsel en onderdak zorgen.
:shock: Ik zie niet in wat daar zo natuurlijk aan is :shock:

sperwer
Berichten: 1155

#13 , 16 sep 2009 20:02

De natuurlijke regel is dat ouders kinderen maken en de grootouders ze opvoeden terwijl de ouders voor voedsel en onderdak zorgen.
:shock: Ik zie niet in wat daar zo natuurlijk aan is :shock:

De mens is een kennisoverdracht groepsdier.

Dit wil zeggen dat de sterke gezonde dieren zich inzetten voor het bekomen van voedsel, veiligheid, onderdak en de oudere dieren zich bezig houden met het verzorgen en aanleren van technieken en ervaringen doorgeven aan de jonge opgroeiende dieren.

Het scheiden wonen van kleinkinderen en grootouders is tegen natuurlijk.
En verhinderd dat de grootouders hun kennis en ervaringen kunnen doorgeven aan hun kleinkinderen.
Het is ook de oorzaak dat ouders hun nakomelingen moeten toevertrouwen aan totaal vreemden, terwijl ze bezig zijn geld te verdienen.
Wat totaal tegennatuurlijk is door het aangeboren beschermingsinstinkt van de mens.

tatercounter
Berichten: 45

#14 , 16 sep 2009 20:44


Het scheiden wonen van kleinkinderen en grootouders is tegen natuurlijk.
En verhinderd dat de grootouders hun kennis en ervaringen kunnen doorgeven aan hun kleinkinderen.
Het is ook de oorzaak dat ouders hun nakomelingen moeten toevertrouwen aan totaal vreemden, terwijl ze bezig zijn geld te verdienen.
Wat totaal tegennatuurlijk is door het aangeboren beschermingsinstinkt van de mens.
Tot daar volg ik je, maar om nu te stellen dat grootouders er zijn om de kleinkinderen op te voeden?
Ik zie de grootouders van onze kinderen eerder als "belangrijke toegevoegde waarde", zij hebben levenservaring, kennis, geduld en rust die wij (prille dertigers) nog niet hebben. Zij zijn een onmisbaar deel in de ontwikkeling van de kinderen maar ik mag graag geloven dat de hoofdtaak van het opvoeden bij de ouders ligt.

Maar los daarvan, gras kan niet groeien door eraan te trekken maar door de wortels te voeden. Je kunt pas weten waar je heen gaat als je ook weet waar je vandaan komt, en in die zin vind ik het onethisch om een kind die kans te ontnemen (tenzij daar heel bezwarende omstandigheden zijn natuurlijk). En een kind van 12/13 daarover laten mee beslissen, wie weet op die leeftijd wat goed voor hem is? Wie kan op die leeftijd niet worden gemanipuleerd?

Terug naar “Andere”