Bankgift

frandu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bankgift

#1 , 13 mar 2024 11:38

2 jaar geleden kregen we een bankgift van buren (geen familie), bejaarden zonder kinderen.
Mensen die we reeds 25 jaar hielpen op allerlei vlakken.
De bankgift werd geregistreerd bij de Vlaamse belastingsdienst en wij betaalden er 7 % belastingen op.
De man van het koppel werd anderhalf jaar ziek en had dus heel wat consultaties nodig en chemo. Telkens voerden we hem naar de dokters en het ziekenhuis.
In december waren wij zelf niet 100 % .
Omdat het telkens voeren van de buur voor ons belastend was hadden we voorgesteld om ziekenvervoer in te schakelen.
Dit was voor hen blijkbaar niet ok en waren wij ondankbaar. Er was echter bij de bankgift geen elke voorwaarde vermeld.
Nu vragen ze een deel van de bankgift terug.
Steken brieven in onze bus zelfs ook aangetekende brieven om een deel van de bankgift terug te vragen.
Wij zijn te rade geweest bij de bank en een notaris en deze mensen beweren dat de bankgift onherroepelijk is in ons geval.
Kan iemand dit bevestigen? Moeten wij juridische hulp inroepen?

Alvast dank

LeenW
Berichten: 12855

#2 , 13 mar 2024 11:43

Mag ik hier concluderen dat de buren wat naïef zijn geweest en geld gegeven hebben dat ze nu zelf nodig hebben om de medische kosten te kunnen betalen?

Een gift is inderdaad grotendeels onherroepelijk, maar ondankbaarheid kan een uitzondering zijn. Zie bv:
https://www.elfri.be/artikel/herroeping-van-schenking

frandu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2024 14:54

Dank voor uw reactie.
Geld is niet het probleem. Verleden jaar hebben ze zelfs hun huis verkocht. Medische kosten zijn er praktisch niet want bijna alles wordt terugbetaald door de ziekteverzekering.
Ze zijn gewoon kwaad dat ik geen prive chauffeur meer wil zijn.
En naar ik lees in uw link kan ondankbaarheid hier niet worden aangewend.
Ik sta hen niet naar het leven...
Beledigingen ook niet. Wij willen hen nog altijd helpen indien nodig.

Reclame

frandu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2024 16:19

Moet ik antwoorden op een aangetekende brief van die buur?
Heb hen reeds meerdere keren op een beleefde manier mondeling laten weten dat ze niet kunnen terugkomen op de bankgift.
Blijkbaar begrijpen ze ons niet.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2024 05:22

U bent op zich niet verplicht op te antwoorden op hun aangetekende brieven. U hebt geen contractuele relatie of bent geen handelaar. Geen reden waarom niet reageren in dit geval zou gelijk staan met akkoord gaan. Iedereen kan zomaar brieven beginnen sturen.

Kans lijkt me klein dat ze hiervoor effectief juridische stappen zouden zetten. Nog veel kleiner dat dit effectief onder ondankbaarheid zou vallen en reden tot herroeping zou zijn. Daar is wel wat meer voor nodig dan dat het niet meer past om met hen naar het ziekenhuis te rijden.

Ik kan me wel voorstellen hoe oneerlijk en aan hun lot overgelaten dit voelt voor een bejaard koppel. Ik kan dus alleen maar aanmoedigen om de communicatie open te houden en te kijken waarmee u hen toch kan blijven helpen.

Terug naar “Andere”