kind niet erkend door vader en alimentatie

Charlotte I.D.
Topic Starter
Berichten: 2

kind niet erkend door vader en alimentatie

#1 , 22 dec 2008 16:10

Enkele jaren geleden had ik gedurende anderhalf jaar een affaire met een getrouwde man, van wie ik ook zwanger werd. Uit schuldgevoel tegenover zijn vrouw en dochters hield ik voor iedereen verborgen wie de vader was.Enkel mijn ouders kenden de hele situatie. op deze manier konden we nog wel contact houden met elkaar. Ik nam alle veranwtoordelijkheid op mij. Toen ons zoontje 9 maand was kwam uit dat hij de vader was, niet moeilijk want ons kind lijkt enorm hard op zijn vader. Hij ontkende in alle talen tegen zijn vrouw dat hij iets met mij had gehad en dat hij bereid was een vaderschapstest te laten doen. Pure bluf natuurlijk, maar zij geloofde hem. De onthaalmoeder waar mijn zoontje stond ingeschreven stopte twee maand voor mijn bevalling met werken, waardoor ik beroep moest doen op een zelfstandige kribbe met als resultaat rekeningen van 300 à 400 euro per maand. Elke maand wachtte ik al van in de helft van de maand tot wanneer het volgende loon werd gestort. Ons zoontje is altijd een enorm slechte slaper geweest, waardoor ik continu over mijn grenzen ging. Ik raakte compleet uitgeput, en vocht om niet in een put te vallen. Na jaren roeien en ploeteren wilde ik gewoon eens met de vader praten, dit lijkt me niet teveel gevraagd hè. Vorige week raapte ik al mijn moed bijeen en probeerde hem te spreken. Maar hij weigert elk contact en ziet het niet als zijn probleem.Ik ben het beu om alleen alle verantwoordelijkheid op mij te nemen, terwijl zijn leventje onaangeroerd blijft. Ik wil zijn vrouw en dochters niet kwetsen, maar waar is mijn zelfrespect als ik niet vecht voor mijn rechten en die van mijn kind?Ik heb me zeker wel voorgenomen om altijd eerlijk te zijn tegenover mijn zoon, dus later zal mijn zoon weten wie zijn vader is. Ik vraag me af of ik na 4 jaar nog alimentatie kan aanvragen? Werkt dit ook met terugwerkende kracht? Kan ik bvb vragen dat hij de helft van de facturen van de kribbe alsnog betaalt, terwijl mijn zoontje nu al naar school gaat? Geef ik iemand ook rechten als ik hem plichten geef, zelfs al heeft hij gedurende 4 jaar niet één keer naar zijn zoon gevraagd? Wat is de te volgen procedure? Graag een antwoord...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 22 dec 2008 22:06

Heeft hij het kind erkend? (waarschijnlijk niet, uit je verhaal op te maken)
Heb jij stappen ondernomen om hem van in het begin op zijn 'verantwoordelijkheid' te wijzen? (waarschijnlijk niet, uit je verhaal op te maken)
Hebben jullie er bij stil gestaan dat het kind opgroeit met steeds meer noden? (waarschijnlijk niet, uit je verhaal op te maken)

Ik kan heel goed jouw standpunt begrijpen, maar vind het eigenlijk héél onverantwoord om na vier jaar met zo iets af te komen. Nu ineens beslis jij dat de vader maar 'met terugwerkende kracht' moet opdraaien voor allerhande kosten. :x
Er is een spreekwoord die zegt: 'bezint eer ge begint', en dan vooral met een getrouwde man! :roll:

Sorry dat ik zo heftig reageer, maar ik heb het niet voor 'echtbre(e)k(st)ers. :evil:

Nath
Berichten: 13

#3 , 23 dec 2008 14:11

Zonder iemand te veroordelen ...

Als je echt wilt dat hij het kind (al dan niet verplicht) erkent en dus alimentatie opeist, dien je dit te vragen aan de rechtbank van eerste aanleg. Een gerechterlijke procedure dringt zich dus op ...

Het zal wellicht een hele procedure worden ....

Je zal een vaderschapsonderzoek moeten aanvragen ...

Hou er rekening mee dat, indien het vaderschap vaststaat, dit aan de echtgenote meegedeeld moet worden (met alle gevolgen van dien).

Het beschikkend gedeelte van het vonnis of arrest wordt, nadat de beroepstermijn is verstreken, gezonden naar de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar de geboorteakte van het kind is opgemaakt of overgeschreven in België of bij gebreke daarvan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de verblijfplaats van het kind ofwel bij gebreke daarvan aan die van Brussel.
De ambtenaar van de burgerlijke stand moet binnen de maand het beschikkend gedeelte overschrijven in zijn registers en er melding van maken in de rand van alle akten van de burgerlijke stand van het kind en zijn afstammelingen.
De beslissing waarbij het overspelige vaderschap gerechtelijk wordt vastgesteld moet worden betekend aan de echtgenoot of echtgenote indien deze niet in het geding werd betrokken zoniet heeft deze beslissing geen rechtsgevolgen voor echtgenoot, echtgenote of kinderen.


Indien het vaderschapsonderzoek positief is en de erkenning bij gerechterlijke beslissing vaststaat, kan je alimentatie vragen.

Kan iemand bevestigen binnen welke termijn de moeder het vaderschapsonderzoek kan aanvragen? Of geldt er enkel een termijn (1 jaar vanaf ....) indien men het vaderschap betwist?

Reclame

Charlotte I.D.
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 23 dec 2008 23:20

Heeft hij het kind erkend? (waarschijnlijk niet, uit je verhaal op te maken)
Heb jij stappen ondernomen om hem van in het begin op zijn 'verantwoordelijkheid' te wijzen? (waarschijnlijk niet, uit je verhaal op te maken)
Hebben jullie er bij stil gestaan dat het kind opgroeit met steeds meer noden? (waarschijnlijk niet, uit je verhaal op te maken)

Ik kan heel goed jouw standpunt begrijpen, maar vind het eigenlijk héél onverantwoord om na vier jaar met zo iets af te komen. Nu ineens beslis jij dat de vader maar 'met terugwerkende kracht' moet opdraaien voor allerhande kosten. :x
Er is een spreekwoord die zegt: 'bezint eer ge begint', en dan vooral met een getrouwde man! :roll:

Sorry dat ik zo heftig reageer, maar ik heb het niet voor 'echtbre(e)k(st)ers. :evil:

Ik snap je volkomen hoor. Mijn schuldgevoel heeft ook gemaakt dat ik alle verantwoordelijkheid op mij heb genomen, zodat zijn vrouw en kinderen hier niet voor moesten boeten. Maar ook hij moest bezinnen eer hij begon! Hij komt er wel makkelijk van af hè. Ik informeer nu gewoon, wat nog niet inhoudt dat ik werkelijk de stap ga zetten. Ik weet wel dat ik op elk moment eerlijk zal zijn tegenover mijn zoontje!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 24 dec 2008 16:27

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden...Art.331ter.Wanneer de wet geen kortere termijn stelt, verjaren de vorderingen betreffende de afstamming door verloop van dertig jaar te rekenen van de dag waarop het bezit van staat geëindigd is, of, bij gebreke van bezit van staat, vanaf de geboorte...Art.331'8.De rechtbanken kunnen,zelfs ambtshalve,een bloedonderzoek of enig ander onderzoek volgens beproefde wetenschappelijke methodes gelasten."(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Is het vaderschap bij vonnis vastgesteld dan geldt : “Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.).

Zonder vaststelling van vaderschap kan ook toepassing gemaakt worden van : “Art.336.Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijk tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”