halfzuster gestorven

martha
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: evergem

halfzuster gestorven

#1 , 09 aug 2008 13:07

mijn halfzuster is een maand geleden overleden
ik heb dit via via te weten gekomen kan ik klacht indienen omdat ze mij niets laten weten hebben
ze zat in een home en was 85 procent handicapt en heeft een andere achter naam maar wij zijn wel van de zelfde moeder
mijn half broer wist er wel van naar ik gehoord heb
sinds de dood van ons moeder hebben wij ik en mijn broer geen kontakt meer
er is wel een begravenis geweest waar ik niets van wist omdat ik gewoon niet meer in kontakt kom met mijn naaste familie
was er dus niemand verplicht om mij iets te laten weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 09 aug 2008 22:09

was er dus niemand verplicht om mij iets te laten weten?
Helaas bestaat er geen dergelijke wetgeving.

martha
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: evergem

#3 , 10 aug 2008 14:09

was er dus niemand verplicht om mij iets te laten weten?
Helaas bestaat er geen dergelijke wetgeving.
wat gaat er gebeuren met haar spaarboekje mijn overleden moeder heeft mij vertelt dat er een spaarboekje bestaat waar mijn half broer de grootste som van erft en ik en mijn broer de rest
hoe kan ik dat zeker weten dit gaat wel om een groot bedrag

Reclame

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 aug 2008 15:33

Via een akte van bekendheid van de vrederechter of een erfrechtverklaring vanwege een notaris, zal de betreffende bank op de hoogte gesteld worden wie de erfgenamen zijn. Zij zullen U ten gepasten tijd moeten verwittigen. Misschien is een notaris aangeduid.
Indien er geen testament is opgemaakt , wordt de erfenis als dusdanig verdeeld.
De helft gaat naar allen die dezelfde vader hebben , de andere helft naar degenen die dezelfde moeder hebben. De volle broer erft dus het grootste deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martha
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: evergem

#5 , 10 aug 2008 19:36

dit heb ook gehoord van mijn overleden moeder
moet ik daarvoor iets doen
een notaris of avocaat inschakelen of gewoon afwachten?

Jorre

#6 , 11 aug 2008 14:14

Misschien toch eens contact opnemen met die halfbroer?
En zelf ook eens rondvragen in het home (zij hielden bankrekeningnummer bij), de vrienden van uw halfzus in het home, de gemeente (overlijdensakte, enz...) en de betrokken begrafenisondernemer?

Er zal wel iemand zijn die weet welke bank en welke notaris betrokken zijn.

martha
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: evergem

#7 , 12 aug 2008 08:59

ik weet niet eens wie dat de begravenisondernemer was mijn zus was gehandicapt
voor 85 procent vrienden kon ze niet maken ze was ook mentaal gehandicapt
ze kon gewoon niet iemand herkennen
ik weet wel dat ze de urne bij mijn moeder die ook gestorven is gezet hebben mag dat ook zo maar

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 aug 2008 10:22

In het home/rusthuis moet toch geweten zijn wie de begrafenisondernemer is en welk familielid hun contactpersoon was.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elsje
Berichten: 109

#9 , 13 aug 2008 19:46

Kijk , dit moet mij nu toch even van het hart. Geen vingerwijzing naar Martha ofzo, maar gewoon algemeen.
Wat zijn mensen toch rare wezens!! Ze willen met moeder-vader-broer-zus- halfzus-broer geen contact meer om een of andere reden (gaat mij niet aan) , maar komt de een of de ander te overlijden dan is er : plots: interesse ... Ik erger mij er dagelijks aan .
Als iemand jarenlang geen contact meer wil omwille van de een of andere reden, dan heeft hij mijn inziens zelfs het : recht : niet iets te eisen of te erven.
Dagelijks zie ik mensen die wegkwijnen van verdriet om gemis van kinderen e.a , gaan mensen dood aan eenzaamheid omdat ze verlaten zijn door familie, en dan zijn het die mensen die als eerste aan erven en verdelen denken ! Walgelijk ...
Moest je regelmatig eens gaan zien zijn , dan voorkwam je dit ( luxe) probleem. els

martha
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: evergem

#10 , 14 aug 2008 08:02

aan els dit is nog altijd een juridische forum
wij mensen met moeilijke situatie s gebruiken dit om te weten wat we kunnen doen en om ons het leven iets gemakkelijker te maken
niet om gewezen te worden
ik erger mij om mensen gelijk jij die dit forum gebruiken voor andere doeleinden de meeste mensen hebben het al moeilijk genoeg
gelukkig voor ons zijn er nog andere die ons helpen en waar ik heel dankbaar voor ben

elsje
Berichten: 109

#11 , 15 aug 2008 17:05

Beste Martha,
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt !!
Ik gebruik JF niet voor verkeerde doeleinden , integendeel, ik werk
ganse dagen met mensen zoals jij en andere , met de meest uiteenlopende
problematiek...
Mensen die soms zonder ze het zelf beseffen problemen crieeren die er eigenlijk niet hoefden te zijn indien er communicatie was geweest.
Je moest eens weten hoeveel mensen zeggen : hadden we het maar geweten: : hadden we maar gepraat: maar nu is het te laat...
Dit is geen vingerwijzing , maar gewoon een , feit, dat we het ons soms zelf zo moeilijk maken.
Helaas begrijpen sommigen het niet blijkbaar !

Terug naar “Andere”