Aanvraag bewindvoering

1FHE106
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Aanvraag bewindvoering

#1 , 26 feb 2024 16:03

Op 15 januari 2024 heb ik een aanvraag voor bewindvoering ingediend bij de vrederechter.
Vader 91 jaar oud, allenstaand, weduwnaar, dialysepatient en minder mobiel werd in 2023 veroordeeld door de politierechter omdat hij een voertuig bestuurde zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs.
Dit werd begin 2023 afgenomen na beslissing van zijn behandelend arts, kreeg een rijverbod voor onbepaalde duur.
Hij weigerde hiermee rekening te houden, gevolg auto verbeurd verklaard, volgens art 42 verkeerswet verbod om voertuig te besturen en boete van +/- 500 €
Hij is niet voor rede vatbaar, krijg niet de mogelijk om zijn rekeningen te betalen, weigert alle hulp, kan zelf geen geld van de bank halen, kan niet met PC werken, kan niet meer telefoneren enz...
Heeft na beslissing van politierechter ivm rijverbod cilinders van de deuren vervangen, of laten vervangen waardoor ik als mantelzorger veel minder kan doen.
Gedraagt zicht agressief met als gevolg dat ik niet meer bij hem kan en wil komen.
Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met de arts van het dialysecentrum om een medisch verslag te krijgen dat nodig is om een aanvraag voor bewindvoering te kunnen doen. Arts heeft hierop niet gereageerd.
Ik heb dan via de vrederechter een aanvraag ingediend een controlearts aan te duiden.(15 januari 2024)
Controle zou volgens rechtbank gebeuren voor 15 februari 2024 (verslag moest voor deze datum bezorgd worden op de griffie)
Controle gebeurde pas op 21 februari 2024.
Op 26 februari nog steeds geen verslag ontvangen.
We moeten op 28 februari om 09h00 voor vrederechter verschijnen
Krijg ook geen kopie van verslag alhoewel ik indiener ben van de aanvraag.
Ik heb wel eerst 500 € moeten betalen aan de arts ivm het onderzoek.
Is dit een normale manier van werken ?
Zijn er nog andere mogelijkheden om zaken op een correcte manier te regelen ?


1FHE106
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 feb 2024 13:11

Dossier controlearts werd overgemaakt aan Vredegerecht op 28/02/2024 (dag van zitting)
Zitting werd uitgesteld tot latere datum (28 maart 2024) dit op vraag van sociaal assistente van ziekenhuis.(die geen betrokken partij is).
Heb enkel telefoontje gekregen (van assistente) dat ze uitstel zou vragen omdat dialyse op zelfde datum en uur was als zitting.
Merkwaardig enkele enkele maanden geleden bij zitting voor politierechtbank kon alles aangepast worden.(vader werd veroordeeld voor rijden zonder rijbewijs) Hiebij werd zijn auto verbeurd verklaard en kreeg hij een permanent verbod voor het besturen van een voertuig.
Op mijn vraag een verslag op te maken voor aanvraag van bewindvoering werd door de behandelend arts van het ziekenhuis niet gereageerd.
Volgens griffie rechtbank is het resultaat van het onderzoek (zeer negatief voor mijn vader)
Tocht merkwaardig dat ik 500 € moet betalen voor het onderzoek (hierbij heb ik ook geen probleem) maar dat ik geen afschrift krijg van dit onderzoek. Mag het binnen enkele weken komen inkijken op de griffie van de rechtbank.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 01 mar 2024 12:34

Als ik goed heb gelezen is de deskundige aangesteld door de rechtbank?
U bent de aanvragen en dient dus te betalen
Verslag gaat inderdaad naar de rechter ...of u direct een afschrift krijgt daar kan ik zo niet op antwoorden. Maar volgens mij bent u dan toch een partij?
Gezien het 'op het laatste moment' doorgeven van het verslag hebben partijen dan de kans om aan rechter uitstel te vragen om zich in te lezen en conclusies voor te leggen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2024 16:31

Ben ook benieuwd naar de afloop van dit dossier. De vraag blijft m.i. open of de vrederechter, die overigens een heel andere bevoegdheid heeft dan de politierechter, voor dit soort feiten een bewindvoerder zal aanstellen en de bijkomende vraag of hij u als bewindvoerder zal aanstellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

1FHE106
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2024 15:19

Op 28 maart zal er vermoedelijk beslist worden wat er gaat gebeuren.
Zit er voor vader niet goed uit (moca test = minder dan 15/30)
Rechter zal natuurlijk beslissen. Ik wens enkel bewindvoerder te worden bij opname in een woonzorgcentrum.
Indien hij thuis mag blijven zal ik vragen een externe bewindvoerder aan te duiden met mij als vertrouwenspersoon (als de rechter mij deze keuze geeft).
Probleem is dat vader zicht agressiever gedraagd tegen de zoon

1FHE106
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 apr 2024 16:32

Vrederechter heeft beslist vader onder bewind te plaatsen door een externe bewindvoerder.
De zoon is aanvaard als vertrouwenspersoon.
De gemaakt kosten voor de deskundige (1200 €) zullen via de bewindvoerder aan de zoon terugbetaald worden.
Vader wordt niet opgenomen in een woonzorgcentrum, mag gelukkig thuis blijven.
Verslag van dokter die vader heeft onderzocht was duidelijk.
Slechte score op moca en mmse test. (wist zelfs zijn huisnummer niet meer)
Bewindvoerder is aangeduid.
Ik vermoed dat vader (samen met de sociaal assistente van het ziekenhuis) in beroep zal gaan tegen deze beslssing.(eerste aanleg met advokaat ???)
Vraag me wel af of dit mogelijk is.
In beroep gaan is volgens mij wel een gok, resultaat kan nog slechter zijn.

Omdat vader van de artsen geen voertuig meer mag besturen en hij deze beslissing negeerde werd hij tijdens het rijden door de politie tegengehouden. Zijn auto werd toen afgenomen.
Hij werd door de politierechter veroordeeld (financiële boete en verbeurd verklaring van zijn auto)
Hij heeft ook voor dit vonnis een herziening gevraagd of gaat tegen dit vonnis in beroep (Dit met hulp van de sociaal assistente van de de dienst dialyse)
Is dit de bevoegdheid van een sociaal assistente.
Dit zijn dezelfde personen (sociaal assistente en behandelend arts) die beslist hadden dat vader voor onbepaalde tijd geen voertuig meer mocht besturen.
Wel eigenaardig.

Franciscus
Berichten: 38613

#8 , 03 apr 2024 20:55

De maatschappelijk werker zal dit doen op vraag van vader.
Vader is toch niet ontoerekeningsvatbaar?

1FHE106
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 apr 2024 10:03

Volgens de artsen is vader dementerend. (moca test 13/30)
Ik heb er geen probleem mee dat vader zou mogen auto rijden, maar er moet wel een wettelijke basis zijn.
Als VIAS beslist na testen dat alles OK is, geen probleem dat hij terug auto rijdt.
Hetgeen mij eigenaardig over komt is dat het ziekenhuis eerst beslist dat vader geen voertuig meer mag besturen voor onbepaalde duur, en nadien geven dezelfde mensen het advies om tegen het vonnis van de politierechtbank in beroep te gaan.
Schorsing is tot op heden nog niet opgeheven.
Staat momenteel ook onder bewind voering voor beheer van zijn eigendommen.
Ik besef wel dat dit weinig te maken heeft met auto rijden. Maar auto rijden is niet enkel gas geven en remmen.
Moet eerst terug naar de autorijschool (minimum 10 uur) en nadien praktisch examen afleggen.
Tijdens moca test bleek dat vader niet meer wist hoeveel kinderen hij heeft, tevens wist hij het huisnummer van zijn woning niet meer......
Ik probeer enkel aan te kaarten dat er wel degelijk een probleem is

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2024 16:33

Ik denk dat u best wat lectuur ter hand neemt over wat de taak en de inhouding is van bewindvoering. Er bestaat heel wat goede lectuur van de hand van Jan Nolf. Tenslotte voor wat de MoCatest betreft: de resultaten mogen uitsluitend door een gezondheidsdeskundige met kennis op cognitief gebied geïnterpreteerd worden. Tenslotte een beslissing over autorijden wordt genomen door een politierechtbank, een beslissing van beheer roerende en onroerende goederen wordt genomen door de vrederechter in het kader van bewindvoering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”