domicilie missionarissen

isabelle trefois
Topic Starter
Berichten: 3

domicilie missionarissen

#1 , 06 feb 2016 22:44

Hallo, Ik ben een alleenstaande vrouw en had graag missionarissen (of zendelingen zoals wij ze noemen) laten inwonen op mijn adres. Het is een Belgische koppel met twee kinderen. Ze moeten echter een domicilie hebben in België ook al verblijven ze in het buitenland.
Ikzelf heb een vaste job.
Maakt dit verschil voor mijn inkomen? En zijn er nog andere juridische regels die wij in acht moeten nemen?
Het koppel leeft van giften en ze vragen geen toelagen van de Belgische overheid. Maar hebben zij toch rechten zoals kindergeld en dergelijke?
Waar kan ik hiervoor terecht voor de juiste informatie?
Alvast bedankt!

Mvg,
Isabelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2016 07:44

Missionarissen zijn niet verplicht om een domicilie te hebben in België. Zij dienen zich net zoals andere mensen in te schrijven op het adres waar zij werkelijk verblijven. Enkel (toch concreet in dit geval) ontwikkelingshelpers die in het kader van hun beroepsactiviteiten in het buitenland verblijven kunnen genieten van een referentieadres of een statuut als tijdelijk afwezige. Maar gezien ze geen beroepsactiviteit hebben (stad eist meestal een bewijs van werkgever), kunnen ze daar niet van genieten.

Wie leeft van "giften" en op die manier een activiteit uitoefent, dient deze giften aan te geven aan de belastingen. Dit is immers hun inkomen. Dit niet doen is fiscale fraude. Meer zelfs, het zijn wettelijk geen giften, maar gewoon betaling voor diensten die iemand geleverd wil zien worden. betalen om goed werk te leveren in een ander land is namelijk gewoon een dienst om iemand's geweten te sussen. Als men dat via de juiste kanalen doet (NGO's, ...) kan dit perfect legaal geregeld worden, maar nu is dat niet meer of minder dan een dienst/zelfstandige activiteit.

De missionarissen zullen zich moeten inschrijven in het land waar ze hun activiteiten uitoefenen en daar waarschijnlijk als zelfstandige geregistreerd staan. Vanaf dat ze via een officiële hulporganisatie werken, kunnen ze wel correct geregistreerd staan als zelfstandige, maar zullen ze nog altijd hun inkomen correct moeten aangeven.

Als men zich correct inschrijft en dit alles hierboven doet, krijgt men wel degelijk een toelage van de Belgische overheid: kinderbijslag. Zelfs indien men met niks in orde is (maar dan natuurlijk fraudeert) kan men gewaarborgd kinderbijslag hebben als de kinderen in België verblijven. HIerop is dan natuurlijk wel controle.

Domiciliefraude is strafbaar (http://vzw-ocmw.be/category/domiciliefraude/).

isabelle trefois
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 feb 2016 00:44

Beste, Hartelijk dank voor uw antwoord. Het is echter niet de bedoeling om domiciliefraude te plegen. Het is de bedoeling dat ze een vast adres behouden, in dit geval bij mij en dat alles via officiële kanalen loopt. Ook hun aangiften.
Heeft dit op mijn inkomen een invloed? (Belastingen en dergelijke?)
Alvast bedankt en mvg,
Isabelle

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 feb 2016 07:37

Als er geen domiciliefraude wenst gepleegd te worden, is het onmogelijk om een vast adres te behouden in België. Tenzij (indien de giften via een evangelische gemeenschap lopen) jullie een NGO oprichten en die NGO die persoon stuurt naar het buitenland als werknemer. Met betaling van alle sociale lasten die er dan bijhoren. Of indien een "derde" NGO bereid is om die persoon in dienst te nemen op basis van jullie giften. In jullie geval zal wss http://www.tearfund.be/ een goed alternatief zijn.

Belastingsaangifte zal sowieso apart moeten gebeuren door hen, je zal ze niet ten laste moeten/kunnen nemen en je kan je wel aan wat paperassen verwachten indien de personen bij jou een referentieadres hebben, maar in principe zal (als het paperassenwerk ok is), je nooit problemen hebben als je ooit werkloosheidsuitkeringen of ziekteuitkeringen vraagt.

Nooit die mensen hun domicilie effectief bij jou nemen. Mochten ze onverwachtse schulden hebben, is de kans immers groot dat uiteindelijk jij ervoor zal opdraaien. Enkel werken met een referentieadres, dat werkt wel.

isabelle trefois
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 feb 2016 10:07

Beste, Hartelijk dank! Deze mensen werken idd voor een organisatie. 'Jeugd met een Opdracht' is dito aan Tearfund. Het voornaamste voor mij was om te weten of mijn loon er zou door veranderen.
Bedankt voor de hulp en Gods zegen!
Isabelle

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 feb 2016 11:12

Jeugd met een opdracht is bij m'n weten geen NGO (ik vind toch niks in die aard). Ze zijn dan ook geen ontwikkelingshulp-organisatie (met een religieus kantje eraan), maar een organisatie, maar een puur religieuze organisatie, lijkt me. Die komen dus dan niet in aanmerkingen om een referentieadres te hebben.

En gelieve me geen zegens te geven. Ik heb niks tegen evangelisten (bij de organisatie waar ik werk hebben we zelf 2 evangelisten in dienst), wel tegen iemand zegenen met een (voor mij) fictieve persoon. Ik zegen je toch ook niet met Satan's zegen? ;). (voor alle duidelijkheid: ook satan is een even fictieve persoon voor mij).

Terug naar “Andere”