Familiaal Internationaal Privaatrecht: niet-erkend kind

Jesshintok
Topic Starter
Berichten: 3

Familiaal Internationaal Privaatrecht: niet-erkend kind

#1 , 30 aug 2015 22:40

In 2010 ben ik bevallen van een zoon in Bangkok, Thailand. De geboorteakte is geregistreerd geweest op de Belgische ambassade waar ik was ingeschreven sinds 2004. Op de geboorteakte staat geen vader vermeld. Deze heeft wel enkele maanden na de geboorte een DNA-test laten afnemen die hem als de biologische vader bevestigde. De vader is afkomstig van La Reunion en heeft dus de Franse nationaliteit maar is al meer dan 10 jaar woonachtig in Bali, Indonesie. Mijn zoon zelf heeft enkel de Belgische nationaliteit. De vader heeft zijn zoon niet erkend en betaalt geen alimentatiegeld. In 2013 ben ik met mijn zoon terug naar Belgie gekeerd alwaar ik helaas nog steeds werkzoekend ben.
Graag zou ik antwoord vinden op volgende vragen:
Kan ik de naam van de vader laten opnemen op de geboorteakte?
Wat zijn dan zijn rechten en plichten?
Kan ik als alleenstaande moeder met een vervangingsinkomen en zonder alimentatiegeld onderhoudsplicht afdwingen?
Kan ik als alleenstaande moeder met een vervangingsinkomen en zonder alimentatiegeld een soort van 'wezenbijslag' aanvragen?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2015 07:39

Los van de dna-test: erkent de man het vaderschap?

Jesshintok
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 31 aug 2015 22:44

Ik ben niet zeker wat ik moet verstaan onder 'het erkennen van het vaderschap'. Aanvankelijk wou hij niet betrokken zijn, maar sinds een jaar of 4 hebben ze sporadisch contact. 1 keer per jaar bezoeken we hem en om de twee maanden of zo skypen we. Hij heeft ook nog een 10-jarige dochter van een Javaanse ex-vrouw die niet op de hoogte is van het bestaan van mijn zoon en een 3-jarig dochtertje van zijn Australische vriendin waar we een goed contact mee hebben. Allen wonen in Bali. Volgende week gaan we ze bezoeken, daarom dat ik meer zou willen weten over hoe onze situatie volgens het internationaal recht wordt beschouwd. We komen vrij goed overeen met elkaar en ik wil onze relatie ook goed houden voor mijn zoon maar beloftes worden nooit waargemaakt (op de hoogte brengen van zijn familie, spaarrekening op naam van mijn zoon).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 01 sep 2015 00:19

U woont met zoon in België dan is in eerste instantie Belgisch familierecht van toepassing.
Indien de DNA tests niet is opgelegd door een rechtbank heeft deze geen waarde.
Een erkenning wil zeggen dat de vader bij de burgerlijke stand gaat aangeven dat hij de (wettelijke) vader zal zijn vanaf dat moment.
Na een gerechtelijke DNA test zal wettelijk komen vast te staan dat hij de biologische vader is en zal de rechter hem 'kunnen' verplichten om alimentatie te betalen.

Jesshintok
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 02 sep 2015 10:17

Bedankt voor de snelle reactie. Bij welke burgerlijke stand zou de vader moeten aangeven dat hij de wettelijke vader is? In Belgie (waar wij woonachtig zijn), in Indonesie (waar hij woont), in Frankrijk (waar hij onderdaan van is) of in Thailand (waar mijn zoon geboren is)? Welke documenten zijn hiervoor nodig?
Ik vraag me ook af in welke mate een rechter hem kan verplichten om alimentatie te betalen aangezien we in verschillende werelddelen wonen?

Terug naar “Andere”