openbaar dragen alarmpistool

ysabele
Topic Starter
Berichten: 2

openbaar dragen alarmpistool

#1 , 20 mei 2015 12:04

volgens de Belgische wetgeving is het toegelaten om een alarmpistool openbaar te dragen, indien u daar een wettige reden voor heeft.
Is het dan toegestaan om een alarmpistool te gebruiken tijdens training met jachthonden voor het oefenen op schotvastheid van de hond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GOLDEN
Berichten: 22

#2 , 20 mei 2015 12:11

Dit mag zeker.
Wel best eventuele buren verwittigen. Want anders staat er binnen de korste keren een colonne combi's.

ysabele
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 mei 2015 15:32

dus dan is het eigenlijk niet zomaar toegelaten? Wat bedoelt met met 'wettige reden'?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 20 mei 2015 15:40

volgens de Belgische wetgeving is het toegelaten om een alarmpistool openbaar te dragen, indien u daar een wettige reden voor heeft.
Is het dan toegestaan om een alarmpistool te gebruiken tijdens training met jachthonden voor het oefenen op schotvastheid van de hond?
indien u daar een wettige reden voor hebt en in zoverre dit geen inbreuk maakt op de openbare orde en veiligheid.. En daar kunnen problemen van komen want de politie die opgeroepen wordt door omstaanders zal snel oordelen dat de openbare orde wel degelijk in het gedrang komt, gelet op het feit dat iedereen wegvlucht en hen oproept. Kan ook nog zijn dat er lokale reglementen bestaan die het afvuren van een wapen (alarmpistool of niet) verbieden + regels ivm geluidsoverlast.

Dus alles zeer goed uitzoeken en indien u die honden wenst te trainen best iedereen uit de buurt + de politie inlichten.

Wettige reden: indien ik kok ben en een mes van 30cm bij me draag in een foedraal omdat ik me begeef van de messenwinkel naar mijn restaurant dan heb ik een wettige reden. Indien ik dat mes in mijn hand draag op weg naar een buurman met wie ik ruzie heb, dan niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

GOLDEN
Berichten: 22

#5 , 20 mei 2015 15:46

Ik train regelmatig met mijn honden en maak daarbij gebruik van een alarmpistool.
Ik verwittig gewoon de buren even dat ze niet moeten panikeren als ze een paar schoten horen.
Is al geweest dat polite voorbij reed en dat ze mij gewoon feliciteren voor het prachtige hondenwerk.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 20 mei 2015 16:01

schotvastheid trainen van jachthonden kan ook enkel maar op een privéterrein en niet op publiek terrein, vermits op een openbare plek honden altijd aangelijnd moeten zijn....Enkel jagers die effectief op jacht zijn, mogen hun honden in de velden loslaten om het wild op te pikken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 mei 2015 16:17

Wettige redenen kan u hier vinden: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 144735.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals eylis zegt: hou goed in rekening dat vele gebieden NIET gebruikt mogen worden als jachtgebied, zelfs al vind je daar regelmatig jagers. Zo zijn er in de tuin van m'n schoonbroer al jagers gepasseerd die zelfs na uitdrukkelijk mededeling dat dit privé-gebied was, niet wensten weg te gaan. Ze hadden daarenboven, in bijzijn van de héél kleine kinderen van m'n schoonbroer, nog geladen wapens mee die ze van plan waren af te vuren in de tuin... Ze beweerden dat dit jachtgebied was én zelfs hun eigendom, maar waren even vergeten dat het over privé-grond ging. Blijkt een praktijk te zijn die frequent voorkomt.

eylis
Berichten: 8842

#8 , 20 mei 2015 16:57

JPV, maak dat hier jaarlijks mee...: op onze weide staan onze dieren met hun jongen. Elke jaar moet ik de jagers gaan vertellen dat ze NIET over onze weide mogen lopen, dat ze NIET hun honden mogen loslaten en dat ze ook NIET mogen schieten op en rond onze wei. Elke jaar moet ik voorkomen dat onze dieren op hol slaan en door de omheining breken. Zelfs de gemeentelijke jager moet zich altijd ineens herinneren dat onze wei geen agrarisch gebied is, doch een deel van onze tuin. Nog een hartoverslaand detail: jagers moeten met "gebroken" loop over de arm stappen (met de loop dus naar beneden. Ik zie ze steeds met gestrekte loop over hun schouder lopen. Plezant detail: de patrijzen die hier welig rondfladderen, verstoppen zich die dagen in onze bomen en komen pas na het jaaggeweld weer tevoorschijn :-)

KrisP
Berichten: 145

#9 , 20 mei 2015 19:37

Uit de wapenwet :

§ 2. Als vrij verkrijgbare wapens worden beschouwd : 1° de blanke wapens, de niet-vuurwapens en de namaakwapens waarvoor geen bijzondere regeling geldt;
2° de vuurwapens met een historische, folkloristische of decoratieve waarde zoals bepaald door de Koning. Indien dergelijke vuurwapens buiten het kader van historische of folkloristische manifestaties voor het schieten worden bestemd, worden zij evenwel beschouwd als vergunningsplichtige vuurwapens;
3° de vuurwapens die, overeenkomstig de regels vastgesteld door de Koning, definitief voor het schieten onbruikbaar zijn gemaakt;
4° de vuurwapens die ontworpen zijn voor het geven van alarm of signalen, reddingsactiviteiten, slachten van dieren of visserij met harpoenen, of bestemd zijn voor industriële of technische doeleinden, mits zij alleen voor dat welbepaalde gebruik kunnen worden aangewend, overeenkomstig regels vastgesteld door de Koning. Artikel 5 is niet van toepassing op deze wapens.

Dan :
Art. 9. Het dragen van een vrij verkrijgbaar wapen is alleen toegestaan aan diegene, die daartoe een wettige reden kan aantonen.

Het bezit is dus vrij.
De wettige reden zal een feitenkwestie zijn wanneer er problemen optreden.

Zoals reeds aangehaald best op privaat terrein en buren verwittigen, eventueel politie. Hou ook rekening met het lokaal GAS reglement ivm lawaaihinder.

Weet dat een minderjarige geen alarmpistool kan aankopen of mag bezitten en dat de huidige alarmwapens gehomologeerd moeten zijn door de proefbank. Deze moeten een nummer BEL gevolgd door 5 cijfers dragen. (zie website proefbank Luik voor de lijst) Een particulier mag wel nog oudere, niet gehomologeerde alarmwapens voorhanden hebben maar deze mogen niet meer vrij worden verkocht.

Franciscus
Berichten: 38601

#10 , 20 mei 2015 19:53

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat als u met een (alarm)pistool in uw hand over het dorpsplein loopt of gewoon over straat, ook al gaat u naar een plaats waar u de honden 'schotveilig' gaat maken, men dat niet als wettige reden zal aanzien worden.

KrisP
Berichten: 145

#11 , 20 mei 2015 19:55

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat als u met een (alarm)pistool in uw hand over het dorpsplein loopt of gewoon over straat, ook al gaat u naar een plaats waar u de honden 'schotveilig' gaat maken, men dat niet als wettige reden zal aanzien worden.
x2.

En als u dan de pech hebt dat er iemand van de politie ter plaatse komt die een beetje van deze wetgeving kent kan het nog nare gevolgen hebben.

Terug naar “Andere”