Spaargelden achtergehouden

Jnlp03082011
Topic Starter
Berichten: 2

Spaargelden achtergehouden

#1 , 01 apr 2015 14:18

Beste meneer/mevrouw

Toen ik nog bij mijn ouders woonde gaf ik maandelijks een hele som geld af om te sparen, dit moest van hen. De eerste maanden schreef ik dit over maar later moest ik dit gewoon contant afgeven. Mijn moeder had een spaarrekening geopend en als kind vertrouw je je ouders natuurlijk. Dus onlangs wou ik een bewijs zien van het spaargeld. Dit wilden ze mij niet geven. Nu heb ik wel de afschriften van de bank en sms-berichten die kunnen bewijzen dat er geld is, ook mijn stiefbroer heeft hetzelfde probleem. Nu is mijn vraag wat ik hiermee kan doen? Ik wil het zo zeker niet laten want het gaat toch om al mijn spaargeld.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 apr 2015 14:58

Je kan om te beginnen eens kijken of er slapende rekeningen op jouw naam zijn
Idem voor je stiefbroer - moet die zelf wel doen.

http://www.slapenderekeningen.be/nl/DormantAccounts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de rekening op jouw naam staat, kan je bij de bank terecht.

Jnlp03082011
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 apr 2015 16:27

Volgens mijn moeder staat het op haar naam en ik heb de bank al gecontacteerd; er is geen rekening op mijn naam. Toch bedankt!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 apr 2015 16:42

Rekening op naam moeder en geen bewijs van waar dat komt - op de eerste paar stortingen na ...

Het gebeurt wel vaker dat ouders een rekening openen voor hun kinderen, ook al staat die dan op hun eigen naam (ttz van de ouders).
Maar doorgaans krijgen die kinderen dan ook de spaargelden als ze "uit huis" vertrekken .

Zeker dat het was "om te sparen" en niet voor "kost en inwoon" eens je begon te werken ?

Ik vrees dat je hier aan de goodwill van je ouders overgeleverd bent ...

Probleem is dat je op de eerste stortingen na, meer dan waarschijnlijk geen enkel bewijs hebt dat het jouw centen zijn.
En meer dan waarschijnlijk ook niet kan bewijzen waarom en voor wie er periodiek op rekening X gestort werd ...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 03 apr 2015 11:02

“Art.372 Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Toen ik nog bij mijn ouders woonde gaf ik maandelijks een hele som geld af om te sparen’ houdt mijns inziens in dat u toen meerderjarig was en dus niet meer onder het gezag van uw ouders. Wel was u hen dan een passende vergoeding verschuldigd voor uw deel in de gemeenschappelijke huishoudelijke uitgaven.

“Art.470.Met de straffen, bij het artikel 468 bepaald, wordt gestraft alsof hij een diefstal met geweld of bedreiging had gepleegd, hij die met behulp van geweld of bedreiging afperst, hetzij gelden, waarden, roerende voorwerpen, schuldbrieven, biljetten, promessen, kwijtingen, hetzij de ondertekening of de afgifte van enig stuk dat een verbintenis, beschikking of schuldbevrijding inhoudt of teweegbrengt.”(Strafwetboek).

‘Die bedreiging betreft elk middel van morele dwang dat een onmiddellijk kwaad doet vrezen. Het kwaad waartegen men zich,in de denkwereld van het slachtoffer,niet kan verdedigen,beantwoordt daaraan‘,Cass. 26 april 1989,R.D.P. 1989,772,noot;

‘De bedreiging als bestanddeel van het misdrijf afpersing kan bestaan in de sterke morele dwang tengevolge van het verwekken van vrees voor een dreigend kwaad,zijnde het door een onderaannemer niet meer verkrijgen van onderaannemingsprojekten in de toekenning waarvan de dader van de afpersing een mededeterminerende rol speelde,Cass. ARP927215N,24 januari 1995(Goossens t. A.B.S.Soft), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1995,489;

BEERNAERT,M.,Faits de corruption et d’extorsion,Rev.dr.pén. 1996,1022-1025,noot onder Brussel 17 juni 1994.

DE NAUW,A.,Inleiding tot het bijzonder strafrecht,Antwerpen Kluwer 1992,161 en meer in het bijzonder art.470 Strafwetboek inzake afpersing.

Indien ‘dit moest van hen’ met de misleidende bewering ‘om te sparen’ aan voornoemde afpersing beantwoordt dan kan u strafklacht neerleggen bij de politie met burgerlijke partijstelling
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”