vader leeft bezoekregeling niet na, wat nu?

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

vader leeft bezoekregeling niet na, wat nu?

#1 , 03 mar 2015 17:26

de situatie is de volgende:
de vader van mijn zoon en ik (moeder) leven apart. wij zijn nooit getrouwd geweest. de vrederechter heeft een bezoekregeling geformuleerd: de vader kan zijn zoon 1x/week zien gedurende enkele uurtjes. Daar waren wij beiden akkoord mee. Wat gebeurt er nu: sinds een tijdje wil de vader zijn zoon slechts sporadisch zien. de ene keer niet, de andere keer wel. soms enkele weken niet. dan weer wel. Dit is niet goed voor de geestelijke ontwikkeling van mijn zoon. Kan ik dit ergens op papier zetten om zo te bewijzen dat de vader zijn bezoekregeling niet nakomt? kan ik hem afstand laten doen van de bezoekregeling? bestaat er een organisatie die het welzijn van mijn zoon kan komen onderzoeken om zo eventueel te beslissen dat de onregelmatige bezoeken van de vader nefast zijn voor de ontwikkeling van mijn zoon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 03 mar 2015 20:05

En wat voordeel heeft je zoontje daaraan?
(sorry maar ik heb het hier zelf meegemaakt: een vader die zijn kinderen niet meer bekijkt. De kinderen zijn de dupe, maak het ze niet nog moeilijker door allerlei procedures op te starten, daarmee krijgen ze hun vader niet terug)

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 03 mar 2015 20:28

Aangifte doen bij politie - gezien het niet ophalen niet strafbaar is zal de politie van uw aangifte een melding maken. Vraag het meldingsnummer - vermoedelijk krijgt u een blad met alle gegevens op. Doe deze aangifte elke maal als vader niet komt.
Zo bouwt men een dossier op.

U kan dan vragen dat er een sociaal onderzoek wordt -- ga daarvoor eens langs bij de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone of via de sociale dienst van de jeugdpolitie daar.

Reclame

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#4 , 03 mar 2015 20:44

En wat voordeel heeft je zoontje daaraan?
ik wil gewoon niet dat hij binnen x aantal tijd plots terug opduikt en zijn kind opnieuw reglmatig bij zich wil hebben terwijl ik onze zoon heb opgevoed.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#5 , 03 mar 2015 20:47

Aangifte doen bij politie
Moet de politie dan aanwezig zijn op het moment dat de vader niet komt opdagen? Want anders kan de vader later nog zeggen dat hij wel onze zoon komen halen is..

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 03 mar 2015 21:25

U gaat 15' nadat uur omgangsrecht vader ingaat naar het politiebureau.
U hebt uiteraard het vonnis vrederechter bij.
U doet dat elke maal hij niet komt ..
Als hij wel komt doet u geen aangifte - u hoeft niets te zeggen tegen de vader.
Wordt er alimentatie betaald? Hoelang wonen jullie wel afzonderlijk?

tira00
Berichten: 929

#7 , 04 mar 2015 13:24

En wat voordeel heeft je zoontje daaraan?
ik wil gewoon niet dat hij binnen x aantal tijd plots terug opduikt en zijn kind opnieuw reglmatig bij zich wil hebben terwijl ik onze zoon heb opgevoed.
Ik weet wat je wettelijk allemaal kan doen, maar even een paar opmerkingen uit de "realiteit".

Mijn zoon had zijn vader niet meer gezien van toen ie 7 jaar was.
De vader wou geen contact met zijn kinderen.
Toen mijn zoon 16 werd kreeg ie behoefte om contact met zijn vader te zoeken (Zeer tegen mijn zin, want ik wist dat zijn zoon hem niets interesseerde en dat het kind weer een morele klap ging krijgen, wat ook in zijn geval gebeurt is: opnieuw afgewezen)
Je kan zoiets als ouder niet tegen houden en dat mag je ook niet.
Kan goed zijn dat de vader later spijt heeft van zijn huidig gedrag en het kind verdient het om beide ouders te leren kennen.
We zijn zo bezig met te bewijzen hoe slecht dat de andere is en dat ie zich niet aan de voorwaarden houd, dat we vergeten dat de kinderen de dupe zijn.
Liefde voor je kinderen hebben laat zich niet dwingen, als het er niet in zit kan je hem met niks dwingen....

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#8 , 04 mar 2015 14:09

Liefde voor je kinderen hebben laat zich niet dwingen, als het er niet in zit kan je hem met niks dwingen....
ik begrijp wat je zegt, en het is duidelijk dat je deze situatie ook zelf hebt meegemaakt. Bedankt voor je input.
Ik wil eigenlijk helemaal niet meer dat de vader mijn zoon bezoekt. Het liefst vanal zou ik willen dat hij afstand doet van zijn zoon. Maar ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet zal kunnen.

duma
Berichten: 2871

#9 , 05 mar 2015 08:12

Dat kan inderdaad niet, dus doen zoals Fransiscus zegt: Iedere keer melding maken en nadat je genoeg meldingen hebt, naar de rechtebank stappen om de regeling te laten aanpassen aan de realiteit.

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#10 , 06 mar 2015 11:31

Wordt er alimentatie betaald? Hoelang wonen jullie wel afzonderlijk?
Ja, hij betaalt iedere maand de alimentatie.
Enkele maanden vóór de bevalling zijn wij apart gaan wonen. Mijn zoon is dus geboren toen wij al uit elkaar waren. Daarvóór hebben wij iets minder dan een jaar samengewoond.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 06 mar 2015 13:50

Dat kan inderdaad niet, dus doen zoals Fransiscus zegt: Iedere keer melding maken en nadat je genoeg meldingen hebt, naar de rechtebank stappen om de regeling te laten aanpassen aan de realiteit.
En tevens de alimentatie laten verhogen.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 06 mar 2015 14:04

In een van mijn cases zelfde scenario... vader die uiteindelijk na enkele jaren terug aan de deur stond en direct kinderen opeiste...gezien heisa ( moeder was al jaren geleden hertrouwd) is politie daar wel ter plaatse geweest... Vader mocht ineens mee want was nog gesignaleerd -enz ..( dit terzijde).
Vader deed daarna aangifte maar had geen vonnis bij ...
Toen moeder werd verhoord bleek vader zelf op verkeerde weekends te komen en op de verkeerde uren ...
Kwam dan plots weer maanden niet opdagen...
Aan moeder was gezegd steeds aangifte te doen dat hij niet op correcte moment was geweest.
Zo waren er nog een reeks van incidenten .... dit terwijl moeder steeds pleite voor contact maar wel langzaam opbouwend -- op beschermde plaats ... waar vader ook niet naar toe kwam na eerste maal ...rest van het verhaal raad zich raden...

Uiteraard ook alimentatie ... maar in deze case .. een kei kan men niet stropen en vader was zelfs na drie jaar aangiften nog steeds AACB

Terug naar “Andere”