Terugkeren naar België

Kendra1996
Topic Starter
Berichten: 1

Terugkeren naar België

#1 , 25 okt 2014 23:07

Ik heb eens een vraagje ik en mijn vriend zijn over 2 jaar naar tenerife verhuisd . Ik heb mij laten uitschrijven in mijn gemeente , maar mij vriend heeft dit nooit gedaan . Hier in tenerife heb ik mij laten inschrijven in het Belgische consulaat maar dit heeft mijn vriend ook nooit gedaan . Nu willen wij graag terug naar België komen zou dit enige problemen geven voor mijn vriend ???
En weet er iemand welke papieren wij allemaal moeten meehebben terug naar België ??
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 26 okt 2014 12:17

Ik zou de gemeente waar je wil gaan wonen een mailtje sturen met die vraag... De dienst burgerlijke stand zal dan meedelen wat ze van jou verwacht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

berenod
Berichten: 942

#3 , 26 okt 2014 16:46

Verschillende mogelijkheden!
Waar was uw vriend gedomicilieerd voor hij vertrok uit België?

Woonde hij nog thuis, en werden alle rekeningen die eventueel nog werden gestuurd voldaan, dan is er waarschijnlijk geen probleem en staat hij daar nog steeds ingeschreven.

Woonde hij op een huuradres en is hij gewoon vertrokken, dan zal hij ambtshalve zijn uitgeschreven uit de bevolkingsregisters, en dit kan wel wat nare gevolgen hebben.

Dit wil zeggen dat zijn identiteitskaart nu ongeldig is, en hij zal geseind staan wegens het geen geldig identiteitsbewijs bezitten. Als geschrapte zullen ook alle eventuele boetes onmiddellijk vereffend moeten worden (wegens geen adres om ze naar op te sturen).

Zijn er nog rekeningen gestuurd naar zijn laatste adres (ik denk bijvoorbeeld aan provinciebelasting, zorgverzekeringsbijdrage,...) die nooit zijn betaald geweest, dan zullen die vroeg of laat ook gepresenteerd worden, samen met kosten en verwijl interesten...

De procedure om terug geregulariseerd te worden is vrij eenvoudig, u moet een woonst hebben waar u zich kan (en mag) inschrijven, dan gaat u naar het gemeentehuis alwaar u vraagt zich op dat adres te registreren, de politie (wijkagent) zal dan moeten komen vaststellen dat u daar inderdaad effectief woont, en dan word u een beetje later uitgenodigd om op het gemeentehuis uw identiteitskaart te laten updaten met uw nieuw adres.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 26 okt 2014 18:28

Ook vermoedelijk dus ook niet in orde met ziekenfonds (SIS ) kaart en bijdragen.

Dus voor uw vriend kan het eventjes een zuur moment worden ... ook niet gaan stemmen - mogelijk aangeduid voor een verkiezing.
Auto in zijn bezit? taks - verzekering in orde...

Terug naar “Andere”