Problematisch gedrag vader in omgangsregeling

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

Problematisch gedrag vader in omgangsregeling

#1 , 21 sep 2014 03:32

Beste,

Mijn vriend heeft een kind van 9j. Hij heeft een omgangsregeling dat het kind elke 14 dgn bij hem komt van zaterdag tot zondagavond.
Hij dient ook alimentatie te betalen elke maand voor een vaste datum.

Wegens schulden en zwaar alcoholprobleem is hij regelmatig te laat met zijn betaling, tot ergernis van de moeder. Wat begrijpelijk is.
Het is al aangehaald in een rechtszaak.
Maar mijnheer speelde komedie, zou vanaf heden altijd correct betalen, wat natuurlijk niet is.

De dronken vader is met het kind langs bars geweest, mocht natuurlijk niet binnen.
De moeder heeft toen een rechtszaak gestart, verschillende partijen zijn gecontacteerd voor een politioneel onderzoek. Het werd een uitgebreid onderzoek, aldus de rechter.

De vader beloofde aan de rechter professionele hulp te zoeken inzake zijn drankprobleem.
Na 2 bezoeken aan een psychiater hield het op, hij besliste dat de dr. hem niet kon helpen.

Ook zou hij met zijn zoon activiteiten doen leeftijdsgebonden om een betere vader-zoonband te doen ontstaan.

Van al hetgeen de vader beloofde, is er niets terecht gekomen.
Regelmatig werd het kind de dupe van een dronken vader.

Terwijl de vader nultolerantie had, reed hij dronken rond met zijn kind, hij heeft dit nadien bekend op de rechtbank.

Omdat ik een goede band had met het kind, vertrouwde de rechter erop dat dit de veiligheid zou kunnen garanderen.

Nu ikzelf compleet aan de grond zit vanwege zijn zware problematiek inzake schulden, oplichting, leugens, bedrog en alcohol, heb ik de moeder verwittigd dat ik niet weet hoelang ik nog in deze relatie zal blijven en dus geen veiligheid kan garanderen voor haar kind.

De zaak gaat wellicht opnieuw geopend worden.

Welke straffen kunnen wij eisen?

Waarom heeft de rechter geen opvolging gevraagd?

Er werd aangehaald dat hij een auto-ongeluk had ivm dronken zijn, agressief is, beboet wegens dronkenschap, ... blijkbaar niet voldoende.

Iemand raad aub, het gaat hier om de veiligheid van een kind, de psychische situatie van het kind is gezien de nodige trauma's hulpbehoevend.
De man, nog mijn vriend op dit moment, heeft al verschillende slachtoffers gemaakt, zijn ex, zijn kind, zijn moeder, ik zwijg over mijn situatie.

Hoe en wat kunnen wij doen voor het kind en onszelf?

De moeder heeft verschillende keren het kind niet meegegeven na situaties ivm het dronkenschap. Zij werd op de rechtbank harder aangepakt dat zij het vonnis moest respecteren en het kind verplicht dient mee te geven tot er een nieuw vonnis is.

Waarom is de jeugdrechter zo mild voor deze zaak voor de vader? Terwijl de moeder het kind niet mee gaf uit angst, het kind durfde niet.


Misschien nog een bijkomende vraag, iemand die gekend is inzake alcoholproblematiek, hoe kan die persoon wapenvergunningen blijven houden zonder schietclubs te beoefenen?


Ik heb deze avond verschillende posts geplaatst onder diverse thema's, het gaat om dezelfde man.
Ik vind het gewoon verschrikkelijk hoe hij iedereen en alles, belastingen-sociale zekerheid oplicht, met dat geld wekelijks gaat drinken, om vervolgens iedereen uit te schelden.

Ik zou gewoon kunnen weggaan, maar kan zijn ex en het kind niet zomaar overlaten aan hem.

Graag uitleg, wat wij kunnen doen?

Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 21 sep 2014 11:38

elene, ik vermoed dat je dus nog samen bent met de vader. Je kan wel degelijk iets ondernemen als het kind bij de vader is en er gebeuren weer ernstige feiten. Je kan op basis van je burgerlijke plicht steeds de politie verwittigen als er iets ernstigs gebeurt. Als de vader bijvoorbeeld in kennelijke toestand van dronkenschap alleen blijft met het kind, mag u vragen dat het kind in veiligheid wordt gebracht. Als dit herhaaldelijk gebeurt, zal het parket begrijpen dat er dringende maatregelen moeten genomen worden en dat er geen beterschap is. Zelfs vraag ik me af (maar dat zou Fransiscus moeten bevestigen) of je in geval van acute dronkenschap (dan bedoel ik dus echt "zat") je het kind vanwege acute veiligheidsredenen niet naar de mama mag brengen. Fransiscus klopt dat?

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 21 sep 2014 19:16

Beste Eylis,

Bedankt voor je antwoord.

Dit jaar hebben we dit verschillende keren meegemaakt.

Ik heb de moeder gebeld,het kind opgehaald bij de oma waar het kind wachtte tot papa zou komen.Maar wegens dronkenschap moest het kind maar bij oma blijven slapen,waardoor het kind hysterisch werd.Het kind wil er echt niet blijven slapen.

Met toestemming en overleg tussen moeder,kind en mij,via telefoon,ben ik vervolgens het kind gaan halen.Dan naar de politie gereden,mocht er iets gebeuren waarom het kind bij mij was.

Gelukkig dat ik bij de politie was geweest,de vader wou me de dag later laten arresteren wegens ontvoering!

Nu kan iedereen zich afvragen waarom ik bij zo'n man blijf.

Ik heb zelf een traumatische jeugd gehad,tehuis,pleeg gezin,enz...

Dus ja,terecht gekomen in handen van een foute man.

Wat ik vroeger meemaakte als kind,beleef ik opnieuw.
Maar toen was ik overgeleverd aan grote mensen,zonder succesvolle resultaten.

Al kan ik maar 1kind helpen door veiligheid te bieden,zal ik het doen omdat ik weet wat de gevolgen zijn voor zijn latere leven.

Het kind heeft al problemen door het jarenlange terreur vd vader.

Ik blijf mij afvragen als in het vonnis staat,vader zal professionele hulp zoeken, dat er geen controle of opvolging is.
De oma,zus,zijn ex,en ik hebben allemaal duidelijk uitgesproken dat hij reeds 30j.zwaar alcohol verslaafd is,zegt zoiets niet genoeg?

Hopend op tips en advies,zal ik mijn best doen om voor dit kind gerechtigheid te bekomen.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 21 sep 2014 20:28

Elene, ik vind het een vreemde beslissing van de rechter dat hij oordeelde dat de veiligheid van het kind gegarandeerd is omdat het kind een goede band heeft met de partner van de vader (jij dus). Immers de logica van het ouderlijk gezag bestaat er in dat beide ouders de competentie moeten hebben voor het kind te zorgen. Als daar twijfel over bestaat dan kan de verantwoordelijkheid niet bij een partner gelegd worden omdat een partner geen constante factor is (een relatie kan eindigen) en geen juridische band heeft met het kind.
Het lijkt me dat je een goede verstandhouding hebt met de mama van de jongen. Overleg met haar en haar advocaat om de zaak te heropenen. Een oplossing zou zijn dat de vader co ntact met zijn kind moet hebben onder begeleiding (ontmoetingsruimte) tot hij zijn alcoholprobleem bewijsbaar onder controle heeft. Dus geen volledige weekends, maar steeds een halve dag bijvoorbeeld.
Het is zeer moedig van je dat je je nek uitsteekt voor dit kindje. Maar je moet ook aan jezelf denken. Je zou best psycho-sociale ondersteuning zoeken om jezelf te sterken na alle nare ervaringen. Je weet zelf al dat je een punt moet zetten achter deze relatie. Nu kan je hulp gebruiken om dat rustig en goed te doen. Maar je kan zeker een rol blijven spelen in het leven van je stiefzoontje. Dat zal de mama vast ook fijn vinden. Goede moed!

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 21 sep 2014 23:40

Als de politie de dronkenschap THUIS kan vaststellen in aanwezigheid van het kind (en u) en dat vader niet medewerk /agressief is EN politie op de hoogte is (voorafgaandelijk) dat vader wapens heeft verbonden aan een wapenvergunning kan de politie ( zeker een OGP de wapens direct in beslag nemen) en kind en u meenemen of de vader al naargelang de weerspannigheid en feiten.
Pdk zal dan direct bepaalde zaken kunnen opleggen mij arrestatie en voorleiding bij OR van vader.

Daar kan dan de moeder bij hoogdringendheid andere maatregelen vragen bij familierechtbank.

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 22 sep 2014 01:10

Dank u Eylis.

Sinds kindertijd heb ik reeds psychologische hulp,nu nog.En ten tijden van verhoogde spanningen,zoals nu het verhaal van deze relatie, is er meer ondersteuning.Wellicht is dit de truk,zorgen dat de dame binnen is en dan pas ware aard tonen.

Ik vond het ook een rare uitspraak,om de verantwoordelijkheid bij de nieuwe partner te leggen,zo hoeft de vader toch niets te ondernemen want hij weet dat ik mijn plicht nakom.

Stel dat de vader onder toezicht het kind moet bezoeken,zal het voor hem nog beter uitkomen,want hij moet nog minder tijd spenderen met zijn kind. Wie is de dupe weer,de moeder,zij kan haar planning weer aanpassen voor mijnheer.Die nu nog meer tijd heeft om te drinken.
Hij blijft als winnaar hieruit komen en het kind getraumatiseerd.

Wat betreft de wapens,1x hebben ze er eentje meegenomen dat was voor mijn tijd.
Sinds een jaar is er een wapenkluis omdat er een politioneel onderzoek was en men thuis kwam.
Maar nog is hij een wapen kwijt geraakt.Toen hij het niet meer vond,heeft hij doodleuk de politie gebeld,gezegd dat hij iemand kende bij de politie en ze bij mij een huiszoeking moesten doen.

Niets vermoedend kreeg ik bezoek vd politie.
Huis werd helemaal doorzocht,mijn auto ook.
Niets gevonden.Een nacht in een cel mogen blijven,4u ondervraagd,foto's,vingerafdrukken genomen alsof ik een crimineel was.Toen mocht ik beschikken.Mijn gsm werd uitgelezen,niets gevonden.

Nooit nog iets van gehoord,leuk he.

Toen ik vroeg aan mijn partner hoelang ben je dat wapen kwijt,ohh dat weet ik niet!

Ik werd ooit 's avonds gevraagd hem helpen te herinneren zijn wapen op te bergen omdat het kind 1 kamer verder sliep.
Ik zei het in de ochtend,wat hij me vroeg,hij liet het gewoon liggen.

Nu is er gelukkig een wapenkluis,en ik slaap er nog amper.

Maar als je iemand leert kennen,zie je niet direct hoe iemand is.Na maanden kwam ik pas overal achter.

Maar nogmaals bedankt Eylis en ook Fransiscus voor jullie advies.

Terug naar “Andere”