DRINGENDE vraag over overlijden

Alexx
Topic Starter
Berichten: 1

DRINGENDE vraag over overlijden

#1 , 22 jul 2014 14:36

Vader uit Tongeren gooit jongen van 18 buiten en kijkt er vanaf die dag 3 jaar lang niet naar om.

De half-broer en -zus uit Hasselt vangen hem op en zorgen voor hem, samen met hun moeder (de ex van de vader van de jongen).

Nu de jongen uit het leven is gestapt claimt de vader het lichaam en bepaalt hij dat de jongen bij hem in Tongeren begraven moet worden en de familie uit Hasselt wordt uitgesloten. Hij heeft het lichaam reeds naar Tongeren laten overbrengen.

Kan dat zomaar? De jongen wou zelf niets meer met zijn ouders te maken hebben na wat ze hem hebben aangedaan. De half-familie zou graag zijn begrafenis regelen uiteraard.

De jongen heeft ook een ex in Hasselt en ze hebben samen een kindje van 6 maanden oud.

Heeft zij dan ook niet het recht om de begrafenis te regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 22 jul 2014 23:21

Ex als in gehuwd?
Anders is er geen binding.
Dan is het de naaste familie die kan/mag beslissen.
Anders zal u naar de rechter moeten stappen.
Wat zegt de moeder? die heeft evenveel recht als de vader.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 jul 2014 00:46

Is deze ex-vrouw de moeder van die jongen?
Ik heb de indruk van niet. Dan kan ze ook niets eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

NotAJudge
Berichten: 32

#4 , 15 aug 2014 21:06

Beste ,
Indien de overleden jongen gehuwd of wettelijk samenwonend was bij de moeder van zijn kind dan kan deze bepalen waar deze dient begraven / uitgestrooid te worden .
Ik zou de familie waar de jongen inwoonde aanraden om dit eens na te vragen bij het plaatselijk OCMW .
Indien het kindje van de jongen zijn achternaam draagt is dit wel in het voordeel van de vriendin .
Ik wens jullie alvast veel sterkte toe .
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

Terug naar “Andere”