gemeenschappelijke zolder

mavero
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee
Locatie: 8480 ichtegem

gemeenschappelijke zolder

#1 , 17 apr 2015 16:25

Hallo,wy wonen in een klein appartementsgebouw met een gemeenschappelijke zolder die enkel toegankelijk is via het appartement vlak eronder hun inkomhal.kan deze huurder de toegang weigeren met als argument dat zij bepalen wie er via hun privé gedeelte binnen mag?
Zij beweren van wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 17 apr 2015 16:38

als argument dat zij bepalen wie er via hun privé gedeelte binnen mag?
Als ze dat niet zouden kunnen, zou het me dunkt niet echt een privé-gedeelte zijn...

Wel een bijzonder vreemde situatie.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 apr 2015 19:46

Waarom moeten de andere bewoners op die zolder zijn?
Wat staat er in de basisakte?

Reclame

mavero
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee
Locatie: 8480 ichtegem

#4 , 18 apr 2015 11:32

Volgens de basisakte is iedere eigenaar ook medeeigenaar van de zolder,dus veronderstel ik
dat iedereen ook in de mogelijkheid moet zijn om de zolder dan ook te gebruiken.ik zal de basisakte eens opzoeken en kijken of er iets instaat over de toegang tot de zolder.
bij de vorige huurder van het app onder de zolder was er geen probleem maar de nieuwe huurders,via ocmw , doen over alles moelijk.ze kuisen ook niet,plaatsen afval en andere rommel in de fietsberging enz.ze beweren dat er voor de zolder een aparte ingang moet gemaakt worden zodat er niemand in haar privegedeelte moet zijn.ergens begrijp ik dat wel en uiteindelijk is het een slechte planning van de aannemer of architect geweest , maar een aparte ingang maken zou veel geld kunnen kosten en daar staat niemand om te springen.t is spijtig dat het niet onderling kan geregeld worden.misschien is een aanpassing van het huurcontract een oplossing?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 18 apr 2015 11:35

Mijn buikgevoel vertelt me dat het GEBRUIK van die zolder privatief is voor het appartement dat er toegang toe heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 apr 2015 11:50

Natuurlijk is iedere eigenaar ook automatisch mede-eigenaar van de zolder, zoals je dat ook van het dak bent, van de gevels, van de funderingen. Maar dit geeft u nog niet het recht er ook te gaan opzitten. :lol:
Die toegang is misschien gemaakt om het onderhoud van het dak te vergemakkelijken, en niet om iets op zolder te stockeren.
Zo woonde ik, onmiddellijk na mijn huwelijk ook op een dergelijk appartement. Ik woonde op de 3de verdieping, en in mijn privaat inkom was er een schuiftrap naar zolder. Op die zolder stonden enkel maar een paar TV antennes, en een paar dakramen, van waaruit dak en goten konden bekeken en onderhouden worden. In de huurovereenkomst stond wel dat wij geen toegang hadden tot deze zolder. Vandaag de dag is dit appartement verbouwd en heeft men er een duplex appartement van gemaakt, dus inbegrepen de zolder. (er zijn immers geen TV antennes meer)

Redrum
Berichten: 574

#7 , 21 apr 2015 08:59

Volgens de basisakte is iedere eigenaar ook medeeigenaar van de zolder,dus veronderstel ik
dat iedereen ook in de mogelijkheid moet zijn om de zolder dan ook te gebruiken.
Dat is op zich geen correcte veronderstelling. Wanneer ik als eigenaar een huis verhuur, verlies ik ook de mogelijkheid om dat te gebruiken.

mavero
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee
Locatie: 8480 ichtegem

#8 , 01 mei 2015 22:31

Ok,maar daar kies je zelf voor als je verhuurt,en je wordt er ook voor vergoed he.

Terug naar “Privacy-bescherming”