Wet doping privacy

Infovrager1
Topic Starter
Berichten: 1

Wet doping privacy

#1 , 10 jul 2013 12:40

Beste ,

Nu is het zo dat ik een fanatiek sporter ben en ik dus bijna dagelijks train in een fitnesscentrum.
Af en toe gebruik ik spierversterkende middelen zoals Testosteron om mijn fysiek nog verder en steviger uit te bouwen.
Laat wel duidelijk zijn dat dit enkel recreatief is en ik bijvoorbeeld helemaal niet aan wedstrijden van eender welke sport meedoe.

Nu is er in belgie een echte war on AAS (androgene anabole steroiden) aan de ge gang waar fitness centa worden gecontroleerd.
Nu zou het zo zijn dat iedereen wie in de gym is een verplichte plascontrole zouden moeten doen. Weigeren = straf = toekenning op dopinggebruik.
Wat zijn nu juist de rechten die je hebt ? Het lijkt me sterk dat ze je kunnen verplichten tot zon test.
Als je over straat loopt mogen ze je bijvoorbeeld toch ook niet zomaar aan testen onderwerpen?

Bij voorbaat dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 10 jul 2013 14:05

Het bezit, de productie en de verkoop van anabole steroïden en prohormonen zijn in België strafbaar. Dat zijn in de eerste plaats geneesmiddelen. Ze worden onder andere voorgeschreven bij specifieke groeistoornissen en bij herstel van zware ongevallen.
België heeft een strenge geneesmiddelenwet. Behalve voor strikt therapeutische doeleinden, geldt er een totaalverbod.

U mag deze middelen dus niet in uw bezit hebben, men mag ze dus ook niet in uw lijf vinden.
Fitness centra worden nu meer en meer gecontroleerd want men weet dat de illegale handel van AS en prhormonen niet alleen focust op het sportwedstrijdcirsuit, maar nu ook systematisch de fitnesscentra bevoorraad.
Mag men je verplichten tot een plastest? Ik denk dat het zo dit: Wettelijk mag men onderzoeksdaden stellen als er een gerede vermoedens zijn dat er inderdaad illegale middelen gebruikt worden in dat centrum.
en zeg nu zelf: als u niets illegaals gebruikt, plas je gewoon in dat potje,
maar dat is het nu juist: u koopt spullen aan die u niet mag kopen en u neemt ze nog in ook (en dat mag al helemaal niet,topsport of niet....

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 10 jul 2013 14:13

Deze wetgeving dus:
24 FEBRUARI 1921. - [Wet betreffende het verhandelen van giftstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, psychotrope stoffen, ontsmettingsstoffen en antiseptica en van de stoffen die kunnen gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen.] <Opschrift vervangen door W 2003-05-03/46, art. 2>
en
2° met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met geldboete van drieduizend tot honderdduizend (EUR) of met één van die straffen alleen, wanneer deze overtredingen betrekking hebben op de invoer, de uitvoer, de vervaardiging, het vervoer, het bezit, de verkoop, het te koop stellen en het aanschaffen onder bezwarende titel of om niet. <W 2003-05-03/46, art. 6, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>
Bedragen te X met 6 ( opdeciemen)
Daarbij nog de gerechtskosten enz bij te tellen

Niet te vergeten uw registratie als druggebruiker in de politiebestanden voor een periode van 5 jaar NA uw veroordeling.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 12 jul 2013 08:28

Noch 24 FEBRUARI 1921. - Wet betreffende het verhandelen van giftstoffen, slaapmiddelen, verdovende middelen, ontsmettingsstoffen of antiseptica.,noch 5 augustus 1992 Wet politieambt,noch enige andere wetsbepaling,voorziet dat iedereen wie in de gym is een verplichte plascontrole zou moeten doen..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Berichten: 8842

#5 , 12 jul 2013 16:27

er valt mij iets te binnen... infovrager: waar/wat door wie ben je te weten gekomen dat er plastesten in fitnesscentra zouden worden afgenomen? Het zou wel eens kunnen dat ernstige fitnesscentra zélf dit als regel gaan instellen om de reputatie van hun bedrijf te vrijwaren. Dan is het simpel: als je lid vazn deze club wil zijn, zal je akkoord moeten zijn met gebeurlijke plasproeven.
Tja dan is de keuze simpel: als géén zin hebt om hier aan deel te nemen, ben je vrij bij een ander centrum te zoeken.
Maar nogmaals. ik denk dat er wel een procedure bestaat waar bij gerede vermoedens van een misdrijf (en dat spul gebruiken is een misdrijfn tenzij je dokter je dat op medische gronden voorschrijft...) een onderzoeksdaad mag gesteld worden. Hoe die procedurte ineenzit, weet ik niet precies. Collega's; Gaat dat met een bevelschrift van de onderzoekrechter ?

Christine P.v.B.
Berichten: 2

#6 , 14 jul 2013 16:06

http://www.dopinglijn.be

http://www.dopinglijn.be/dopingcontrole ... ntroleerd/

"Ook in fitnesscentra waar bij vorige controles steeds veel dopingpraktijken werden vastgesteld, gebeuren regelmatig dopingcontroles buiten wedstrijdverband."

Terug naar “Privacy-bescherming”