schending privacy door werkgever

annickvs
Topic Starter
Berichten: 8

schending privacy door werkgever

#1 , 16 dec 2006 21:42

Ik ben tewerkgesteld bij een groot bedrijf (firma A).

Ik heb nu een brief gekregen van een ander bedrijf (firma B) - aan mij persoonlijk gericht met vermelding van mijn functie en naar mijn thuisadres verstuurd - waarin deze laatste mij meldt dat er een tv spot over mijn werkzaamheden bij firma A op TV zal verschijnen. Voor alle duidelijkheid, ik heb geen enkele band met firma B.

Firma B kan mijn naam en adresgegevens enkel en alleen hebben bekomen van firma a - mijn werkgever dus - en ik ben van mening dat dit schending van privacy is. Een werkgever MAG zulke info toch niet zomaar doorgeven aan andere firma's, zonder dat wn zelf hiervoor toestemming hebben gegeven?

Wat kan - in praktijk - de sanctie zijn voor de werkgeverl?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 dec 2006 21:57

Waarom denkt U, dat U werkgever die gegevens doorgaf aan een derde?

annickvs
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 16 dec 2006 22:50

Waarom denkt U, dat U werkgever die gegevens doorgaf aan een derde?
omdat de "derde" anders onmogelijk mijn naam, thuisadres en functie binnen dit bedrijf kan weten.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 16 dec 2006 23:07

ff. denken!

-Sociaal secretariaat.
-Kinderbijslagfonds.
-Arbeidsongevallenverzekering.
-Belastingen - RSZ - RJV.
-Groeps- en/of hospitalisatieverzekering(?).
-Ziekenfonds.
-Bank.
-Maaltijdcheques(?)
-Firmawagen(?).
-Tankkaart(?).

Waarschijnlijk nog wel een paar vergeten!

Kortom HALF Belgie weet wie U bent, waar U woont en wat U bij Firma A (niet) doet.

annickvs
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 17 dec 2006 09:02

Het gaat hier niet om ??n v zulke instanties (dan zou ik er nog kunnen inkomen) maar om GVA ?! :twisted:

annickvs
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 21 dec 2006 08:05

Ergens had ik toch wel gehoopt om op een juridisch forum als dit, een antwoord te kunnen krijgen op de eenvoudige vraag, WAT is de sanctie voor een werkgever als deze priv?-informatie doorgeeft aan een externe firma.

Ik hoop alsnog dat iemand mij hierop een antwoord kan geven.

:?:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 21 dec 2006 10:33

Art. 870. Iedere partij MOET het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.(Ger. W.)

Laten we daar EERST eens mee beginnen!

Over WELKE bewijzen beschikt U?

Het feit dat U een brief van een 'derde firma' ontving, is GEEN bewijs dat uw werkgever uw priv?gegevens doorspeelde! (zie mijn bericht van 17/12; 12.07am)

annickvs
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 21 dec 2006 19:51

Hoe ik aan de bewijzen zal raken doet hier niet ter zake (als het enigszins de moeite is geraak ik hier wel aan; want nogmaals deze firma KAN niet over deze gegevens beschikken), ik wil gewoon weten WELKE de sanctie is voor de werkgever, maw WAT heeft de wetgever voorzien als sanctie toen deze wet werd opgesteld & goedgekeurd.

Maar deze vraag is blijkbaar niet evident, alhoewel iedereen de mond vol heeft van 'bescherming priv?leven' en dit tegenwoordig zo goed als op elk document vermeld staat.

Als u niet op de hoogte bent van de wetgeving terzake hoeft u niet meer te reageren.

Bedankt voor de bereidwillige hulp.

Terug naar “Privacy-bescherming”