Kan dit zo maar?

Tipsy
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Brabant

Kan dit zo maar?

#1 , 04 dec 2006 16:41

Mijn vriend en ik hebben beiden een echtscheiding achter de rug maar de ex van mijn vriend lijkt dit niet te verwerken. Ze blijft zich moeien in ons leven. Nu is het zo dat ze ergens aan de staat werkt waarvoor ze dikwijls moet opzoekingen doen in het rijksregister. Ze weet dus van mijn ganse familie alle priv?zaken. In augustus heeft ze opzoekingen gedaan over ons en die papieren zijn terecht gekomen in de bagage van de kinderen. Is dit nu een toeval of met opzet...heel raar. Enfin ik vroeg mij enkel af of ze niet kan aangesproken worden voor schending op de privacy. Weet iemand iets meer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 05 dec 2006 17:42

het oneigenlijk gebruik van de gegevens die men verkrijgt via het rijskregister is strafbaar. U kan daarvoor klacht neerleggen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 dec 2006 11:55

?Art.16...? 3. Eenieder die handelt onder het gezag van de verantwoordelijke voor de verwerking of van de verwerker alsmede de verwerker zelf, die toegang heeft tot persoonsgegevens, mag deze slechts in opdracht van de verantwoordelijke voor de verwerking verwerken, behoudens op grond van een verplichting door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie.Art.31.? 1. Onverminderd enige vordering voor de rechtbanken en tenzij de wet anders bepaalt, onderzoekt de Commissie de getekende en gedateerde KLACHTEN die haar worden toegestuurd. Deze klachten kunnen betrekking hebben op haar opdracht in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens of op andere opdrachten die haar door de wet zijn toevertrouwd.?(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens)

Richt uw klacht met kopie van ?die papieren zijn terecht gekomen in de bagage van de kinderen.?aan:
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Hoogstraat 139
1000 Brussel

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

interceptor
Berichten: 10

#4 , 08 dec 2006 12:53

In augustus heeft ze opzoekingen gedaan over ons en die papieren zijn terecht gekomen in de bagage van de kinderen. Is dit nu een toeval of met opzet...heel raar
Heb je deze papieren nog ?

Er is immers een logging in het Rijksregister van wie , welke persoon heeft opgevraagd en op welke terminal.
Indien je deze papieren nog hebt , zou ik klacht neerleggen bij politiediensten.

Tipsy
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Brabant

#5 , 14 dec 2006 10:17

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb die papieren zorgvuldig bewaard en inderdaad er staat duidelijk op vermeld door wie de opzoekingen zijn gedaan en het tijdstip. Ik ga me zeker verder informeren en nogmaals dank voor jullie tips.

Terug naar “Privacy-bescherming”