Monitoringssoftware/online proctoring bij examen

Anoniem2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Monitoringssoftware/online proctoring bij examen

#1 , 08 okt 2023 08:33

Beste,

ik volg een IT opleiding bij Syntra in dagonderwijs, waarbij van elke module een examen wordt afgenomen. We gebruiken onze eigen privé laptop en zijn fysiek aanwezig in het leslokaal. Er is geen thuis/online onderwijs.

Nu is het zo dat onze docent wil dat we software installeren die toelaat vanop zijn pc monitoring te doen over hoe wij onze laptop gebruiken tijdens het examen, gaande van internetgebruik, raadplegen van bestanden e.d. meer. Alsook dat we ons persoonlijk wachtwoord geven van een gebruiksaccount van een toepassing die we zelf hebben aangemaakt. Mag dit zomaar? Het oplossen van het examen is niet online, we halen enkel de opdracht van het internet en werken zo lokaal op onze laptop.

Dit zegt het examenreglement:
Online examens/evaluaties
De examens/evaluaties kunnen online georganiseerd worden, voor zover het curriculum dit toelaat.
De eindproeven die een mondelinge verdediging van een eindwerk inhouden, kunnen eveneens
online georganiseerd worden, voor zover dit geen afbreuk doet aan de examinering.
De Syntra-campus neemt alle nodige maatregelen om het online examen/evaluatie correct, eerlijk
en kwaliteitsvol te laten verlopen en zullen door de medewerkers van de Syntra-campus of door de
docent vooraf aan de cursisten gecommuniceerd worden. De cursisten wordt gevraagd ze strikt na
te leven. Bij niet-naleving of vastgestelde fraude door de cursist kan de cursist uitgesloten worden
van deelname aan het examen of kan het examen nietig worden verklaard. Voor examens/evaluaties
die leiden tot een (externe) certificering wordt de online afname van het examen/de evaluatie vooraf
ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde instantie.
Dit vond ik terug op vlaanderen.be:
https://www.vlaanderen.be/kenniscentrum ... toestellen
https://www.vlaanderen.be/kenniscentrum ... proctoring

Er is hier duidelijk aangegeven: verwerking van de gegevens, gegevensbeschermingseffectbeoordeling (GEB of DPIA) of een verwerkersovereenkomst van de leverancier van de software. Zijn deze van toepassing bij Syntra?

Om nog af te sluiten, bij een gelijkaardige opleiding, ook aan Syntra (in IT zijn verschillende richtingen), wordt door de docent geen gebruik gemaakt van dergelijke software of dezelfde methodiek naar controle op examens. Ik heb op zich geen probleem met maatregelen als het examen effectief online in een browser gebeurt op de campus, of bij afstandsonderwijs thuis. Dit wordt doorgaans ook zo gecommuniceerd in de inschrijvingsvoorwaarden aan bv. Vives of UGent.

Ik neem aan dat een docent, die werkt voor Syntra of eender welke onderwijsinstelling, zich ook aan regels dient te houden en niet zelf initiatief kan/mag nemen op dat vlak. Mocht ik het niet bij het rechte eind hebben, dan hoor ik het graag.

Met dank

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2023 16:14

T.S. ik heb u zo-even het jaarverslag van de GBA 2021 doorgestuurd. Hierin komt uw topic aan de orde.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Anoniem2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2023 17:42

Hartelijk dank hiervoor, kunt u even verduidelijken wat precies het argument of paragraaf is in dit jaarverslag dat ik kan gebruiken?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2023 18:40

Misschien eerst eens uitleggen wat u precies wil bewijzen?

Ik stel voor dat u de vraag voorlegt aan de GBA.

https://www.gegevensbeschermingsautorit ... -aanvragen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Yvius71
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 okt 2023 02:22

Hey Anoniem 2023,

Ik ben een 'echte' DPO werkzaam bij de Vlaamse Overheid, mijn wenkbrauwen moeten toch enorm fronsen als ik dit allemaal lees. Help je graag verder via Mail. Maar dit is ABSOLUUT niet OK !!
AVG regels zijn internationaal Recht en van dwingend recht... meer zelfs schending van bepaalde AVG regels zijn zelfs strafbaar gesteld.

Terug naar “Privacy-bescherming”