Schending privacy verhaal podcast

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Schending privacy verhaal podcast

#1 , 02 okt 2023 11:20

Hallo allemaal,

Via een kennis ben ik te weten gekomen dat mijn ex-vriendin (samen met een vriendin) - met wie ik bijna 10 jaar een relatie had - een podcast heeft gemaakt over haar - tot nu toe - levensverhaal. Gedurende 30 minuten ligt de focus sterk op het feit dat het een toxische relatie was waarbij ze laat uitschijnen dat ik (in onze relatie) de oorzaak was van haar vele problemen, waaronder pijnklachten, stress, ... Ze spreekt over een opgelopen trauma, dat ze gevangen zat in de relatie, dat ze nu eindelijk kan doen wat ze wil enzoverder. Ik ben zeker geen perfect persoon, maar zo slecht was ik nu ook niet voor haar.

Mijn naam vermeldt ze niet, maar aangezien wij veel gemeenschappelijke vrienden en kennissen hebben en in dezelfde omgeving wonen, kan iedereen makkelijk de link leggen naar mijn identiteit. Daarnaast is het makkelijk om via social media of andere kanalen even terug te kijken in de geschiedenis en zo op mijn persoon te komen.

Ik heb geen probleem met het feit dat zij dit denkt over mij of hoe zij het ervaart, dat is voor mij prima en daar heeft ze alle recht toe. Ik denk er ook het mijne over. Wel heb ik een probleem met het feit dat er een beeld geschetst wordt over mij op een publiek kanaal met een groot bereik dat niet volledig strookt met de waarheid. Het verhaal is ook gebracht vanuit haar eigen realiteit en visie. Zo zet ze een beeld neer van mij waarin ik geen "verweer" heb. Wij zijn ondertussen ook al 4 jaar uit elkaar en hebben al die tijd geen contact meer, we hebben elk ons eigen leven. Wat prima is zo.

Ik heb het gevoel dat mijn privacy geschonden is en dat ik hierdoor "imagoschade" oploop in mijn directe omgeving. Ze brengt hiermee eenzijdig een verhaal zonder dat ik hierin mijn visie kan geven. Ik voel mij heel machteloos, het geeft mij stress dat mensen nu een beeld van mij zouden vormen zonder dat ze mij kennis. Het voelt een beetje aan als pesterij.

Mijn ex-vriendin wil niet meer met mij communiceren, dus dit bespreken met haar heeft weinig zin. Zijn er juridische stappen die ik kan ondernemen of moet ik er allemaal niet zo zwaar aan tillen?

Bedankt!

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 okt 2023 12:02

Eénzijdige verzoekschriften tot verwijdering zijn populair dezer dagen ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2023 14:27

Wil u grappige antwoorden vermijden, kan u best uw vraag stellen aan Gegevensbeschermingsautoriteit:

https://www.gegevensbeschermingsautorit ... t-indienen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

LeenW
Berichten: 12858

#4 , 02 okt 2023 14:33

Eénzijdige verzoekschriften tot verwijdering zijn populair dezer dagen ...
Achteraf verwijderen is één ding, ik ben meer verontrust over een preventief publicatieverbod.



Voor TS, kijk eens hier of dit van toepassing is:

https://advo-recht.be/kennisbank/strafr ... n-eerroof/

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 okt 2023 16:53

Je kan je in eerste instantie ook richten tot wie de podcast verspreidt / online zet

Dat hoewel u niet genoemd wordt, u gemakkelijk geïdentificeerd kan worden door de podcast, en dat bijgevolg uw privacy geschonden werd door een podcast waarin u door het slijk gehaald wordt - met de vraag deze te verwijderen .

Yvius71
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 okt 2023 02:32

Hey Bauxiet,

Alvorens je een klacht kan neerleggen bij de gegevensbeschermingsautoriteit moet je de tegenpartij in gebreke gesteld hebben en haar aangemaand hebben op te stoppen met jouw privacy te schenden. dan pas zal een eventuele klacht mogelijk zijn. Maar zoals reeds andere personen hier reeds meegaven, kan je ook klacht neerleggen bij de politie en zelfs eventueel een bemiddelingverzoek neerleggen bij de Vrederechter of via het Parket kan je eveneens een bemiddeling vragen. Klacht bij de gegevensbeschermingsautoriteit heeft weinig zin aangezien die over over overwerkt zijn en niet over voldoende middelen beschikken om hun werk naar behoren te doen... Andere juridische middelen, zoals eenzijdig verzoek (wat enkel kan neergelegd worden door een Advocaat) of publicatieverboden, zijn mogeijks misschien een beetje te kostelijk ... Voor meer info stuur gerust een PB...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2023 14:04

Ik heb het in mijn antwoord over een vraag stellen aan de GBA, NIET over een klacht neerleggen bij de GBA.

Lezen en begrijpen is een zeer belangrijke eigenschap.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”