privacywet en emailadressen verzamelen

benoitbrisefer
Topic Starter
Berichten: 4

privacywet en emailadressen verzamelen

#1 , 28 nov 2015 01:11

Hallo!
Ik wou een site lanceren (een soort forum met blog). Aangezien ik en mijn gebruikers privacyminded zijn, wil ik geen persoonlijke data verzamelen. Nu lees ik dat, in Belgie, emailadressen als persoonlijke gegevens beschouwd worden. Ik neem aan dat dit ook volgens de Europese wetgeving zo is.

Ik heb deze wel nodig om met mijn gemeenschap in contact te blijven (het mag een anoniem gmail account zijn). Ik vraag geen andere persoonlijke gegevens, maar het is mogelijk dat iemand dit toch vrijwillig verstrekt tijdens het gebruik van mijn site of onderdelen ervan.

1) Mijn doelpubliek is internationaal.
2) De site wordt (wellicht) gehost bij een Amerikaans bedrijf op een server in de EU.

Ik zie het echt niet zitten om mijn naam en thuisadres op mijn site te publiceren, maar liefst ook niet in een publiek register. Ik wou de site juist oprichten omdat ik geen privacy-vriendelijk alternatief vond, en heb er al veel vrije tijd (en ook wat geld) in gestoken.

Wat menen jullie? Komt het neer op kiezen tussen het project opdoeken en mijn eigen privacy opofferen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 28 nov 2015 13:20

Als je een site lanceert en je wil je eigen domein, zul je in een publieke database terechtkomen. Iedereen kan van degene die de domeinnaam huurt alle adresgegevens opvragen. Er zijn veel plaatsen, maar dit is er één van: http://whois.icann.org/en

Als ik daar één van mijn domeinen intik zie ik mijn naam - adres - telefoon - email -.... Ik weet niet of je anoniem een domein kunt huren - ik heb er nooit achter gezocht...

Alfred J
Berichten: 190

#3 , 28 nov 2015 15:15

Hangt er van af of je je domeinnaam registreert als particulier, of als bedrijf; en bijkomende van de extensie. BE en EU domeinen bijvoorbeeld, schermen de particuliere houder zijn gegevens af, enkel je taal en emailadres zal dan publiekelijk zichtbaar zijn. Bij COM domeinen zullen je gegevens altijd zichtbaar zijn, tenzij je gebruik maakt van diensten hiervoor, maar dat is af te raden.

Reclame

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#4 , 28 nov 2015 15:45

Alfred dat wist ik niet, dat is goed om weten. Ik heb het enkel geprobeerd met domeinen van mezelf en ik ben geregistreerd als bedrijf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2015 16:23

@ Alfred J kan men dit nog laten veranderen ?

Want ik ben ook geregistreerd als bedrijf en ben al 6 jaar in pensioen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

benoitbrisefer
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 28 nov 2015 16:26

@Wilfried1954, Dat wist ik al. Ik heb voorlopig geen eigen domein, maar wil dat in de toekomst wel aanschaffen, eventueel.
COM domeinen zullen je gegevens altijd zichtbaar zijn, tenzij je gebruik maakt van diensten hiervoor, maar dat is af te raden.
Waarom is het af te raden?

benoitbrisefer
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 28 nov 2015 16:33

@ Alfred J kan men dit nog laten veranderen ?

Want ik ben ook geregistreerd als bedrijf en ben al 6 jaar in pensioen.
Eens iets op het internet geplaatst is, moet je er rekening mee houden dat dit permanent is. Zo zijn er bvb bedrijven die niets anders doen dan webpagina's archiveren.

Alfred J
Berichten: 190

#8 , 28 nov 2015 16:49

@ Alfred J kan men dit nog laten veranderen ?

Want ik ben ook geregistreerd als bedrijf en ben al 6 jaar in pensioen.
Navragen bij je hoster; als die je bedrijfsnaam schrapt bij DNS (indien BE domein), word je normaal aanzien als particulier en worden je gegevens op taal en e-mailadres na verborgen - van toepassing op gegevens 'domeinnaamhouder'. Ik ben wel niet 100% zeker of ze dat zomaar kunnen veranderen zonder eventuele kosten, daarom eens navragen bij je hoster hoe die procedure loopt, want de hele opzet is om te vermijden dat een (ex)werknemer een domein kan kapen van een firma.

't is wel zoals benoitbrisefer zegt; er is een grote kans dat andere databanken je gegevens al hebben overgenomen, maar dan ben je in ieder geval in orde bij DNS.

Zie puntje 7 in de AV van bvb DNS. Zie ook deze pagina, waar het simpel uitgelegd staat.
Waarom is het af te raden?
Zulke diensten maskeren al je gegevens, op hun naam. Een voorbeeld is de dienst 'Whoisguard'. Zij zetten hun gegevens op je domeinnaam, in plaats van jouwe. Je krijgt een email-forward als DSHUIDHSHYGYGZE@whoisguard.com (fictief). Jij bent dan geen eigenaar van dat domein, wat 2 gevolgen kan hebben. 1) Whoisguard stopt er mee en jij kan vaarwel zeggen tegen je domein, want jij bent niet de eigenaar volgens de gegevens in de databank en kan er dus geen aanspraak op maken. 2) Gebeurt niet vaak, maar het kan, je domein wordt opgezegd omdat je de AV niet hebt gevolgd; je hebt niet je eigen gegevens opgeven. Ik zou persoonlijk het meeste schrik hebben van puntje 1; zeker als je een populaire website zou krijgen. Genoeg kapers op de kust die sneller zijn in het opnieuw registeren als je domeinnaam vrij komt na de opzeg.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2015 16:53

dank Alfred
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

benoitbrisefer
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 28 nov 2015 17:13

@Alfred J, Zeer interessant. Bedankt voor de uitleg!

Terug naar “Privacy-bescherming”