schoonfamilie heeft sleutel

Fusha
Topic Starter
Berichten: 2

schoonfamilie heeft sleutel

#1 , 28 aug 2015 14:51

Mijn schoonfamilie heeft een reservesletel van ons huis. We hebben die vroeger nog gegeven in het geval er iets zou voorvallen, of gewoon als wij op vakantie zijn om ons huis af en toe te komen controleren. Ze gebruiken deze sleutel echter te pas en te onpas.
Ze bellen niet dat ze afkomen, maar staan gewoon aan de deur. Ze bellen ook niet aan, maar proberen het slot direct open te morrelen (mijn sleutel laat ik nu om privacy-redenen uitereraard in het slot steken aan de binnenkant). Pas als ze merken dat ze niet binnen kunnen, bellen ze aan.
Als ik niet thuis ben, dan komen ze binnen en zetten zich gezellig in de zetel, wachtend tot ik terug thuiskom.
Het ergert me dood dat ze geen toestemming vragen om binnen te komen. Ik zou nog het liefst van al de sleutel terugeisen aangezien ze er blijkbaar niet volwassen mee kunnen omgaan, maar voor mijn echtgenoot ligt dat anders. Hij is het niet eens met hun inbreuk op de privacy en spreekt hen daar voorzichtig op aan, maar ze luisteren niet naar hem en vinden het hun recht om als ouders/broers/zussen/tantes ed het huis te betreden wanneer ze willen. Het laatste dat we willen is een breuk met de familie, en blijkbaar ziet de familie het onderwerp serieus genoeg om te weigeren de sleutel terug te geven.
Ik heb al overwogen om een ander slot te installeren, maar dan zitten we met hetzelfde resultaat: een oorlog in de familie. Bovendien hebben ze zelf twee woningen en van m'n schoonbroer ook sleutels van zijn privé-woning kunnen krijgen waar ze geregeld komen kamperen zonder aankondiging.
Ik heb al duidelijk gemaakt dat ze langs kunnen komen wanneer ze willen, ik weiger niemand de deur.....maar ik wil gewoon dat ze me waarschuwen vooraleer ze komen en dat ze niet binnenkomen als wij hen niet binnenlaten.
Op dit moment lijkt praten niet meer te helpen en het drukt enorm op me dat ik niet zeer weet of mijn huis nog van mij is bij terugkomst of niet. Het stoort me mateloos dat ze op bezoek komen, zich in de zetel ploffen en eten eisen terwijl ik (onvoorbereid) niet voldoende eten in huis heb voor ongenode gasten.
Op dit moment hebben ze (noodgedwongen) geleerd eerst aan de deur te bellen als ik thuis ben (want ik laat m'n sleutel nu steeds op het slot, anders komen ze gewoon binnensluipen,ik heb ze voor ik dit wist eenmaal bijna vermoord toen ik de klik van het slot hoorde, en ze zeiden niets....komen voorzichtig binnenkijken of ik er niet ben. Ik had me achter deur verstopt met braadpan in m'n hand om de eerste die binnen zou komen de hersens in te kloppen, een geluk dat ik op tijd zag dat zij het waren anders had ik nog een familiemoord op m'n geweten).
Het is nu zover dat het persoonlijk niet oplosbaar lijkt. M'n man gaat nog een laatste keer met hen spreken, en anders moeten we andere stappen zetten. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe is dit het verzoenendst oplosbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2015 14:56

Ik heb ook een sleutel van mijn 2 zonen, en zelfs één van mijn buur(nog nooit gebruikt), die van mijn zonen worden ook nooit gebruikt als ik daar moet zijn dan bel ik aan de deur, zelfs als ze op vakantie zijn haal ik de post uit de brievenbus en leg dit in de garage maar ga nooit in hun huis.

Je schoonouders zijn in mijn ogen zeer onbeleefde mensen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

duma
Berichten: 2871

#3 , 28 aug 2015 15:29

Het probleem is dat u hen die sleutel vrijwillig hebt gegeven, dus op zich heeft u hen daarmee stilzwijgend toestemming gegeven om de woning te betreden. Als het echt onderling niet op te lossen valt, wat zeer spijtig zou zijn, rest er geen andere mogelijkheid dan de sloten te veranderen.

Een andere optie is dat u hen aangetekend meldt dat u hen een sleutel heeft gegeven zodat er in tijden van nood steeds een reserve beschikbaar was, maar dat u merkt dat zij deze te pas en te onpas gebruiken, dat dit absoluut niet de bedoeling is en dat u bij deze de sleutel terugeist. Dat u bij een volgend misbruik klacht zal neerleggen wegens huisvredebreuk met een valse sleutel. (de sleutel is vals omdat hij niet meer aan hen behoort en u hem teruggeëist hebt)

Ik zou steeds voor optie 1 kiezen, omdat bij optie 2:
- er steeds een reservesleutel gemaakt kan zijn.
- er echt wel ruzie van zal komen als ze hem niet teruggeven, want dan gaat u die stap tot klacht moeten zetten en ofwel doet u die niet, lachen ze u vierkant uit en blijft het probleem, ofwel doet u dat wel met familieruzie tot gevolg.

Terzijde vind ik dit ook extreem onbeleefd van hem en heeft u ten alle tijde zelf te beslissen wie er in uw huis komt.
Ik ben extreem gesteld op mijn privacy en toch hebben zowel mijn ouders als schoonouders een sleutel van ons huis. Zij zullen deze nooit gebruiken, tenzij we het hen expliciet vragen of zij het gemeld hebben (bv: papa komt om iemand binnen te laten die komt opmeten, brievenbus lichten als we op reis zijn, iets komen oppikken dat klaarstaat aan de deur als we niet thuis zijn...).

Wat typisch is voor deze mensen is dat ze in de slachtofferrol gaan kruipen: sta hen dat niet toe en ga niet beginnen met sussende woorden te spreken.
Het is JULLIE huis en JULLIE beslissen. Ouders hebben hier geen rechten.

Je kan ook altijd de alternatieve manier gebruiken. Mijn schoonvader kwam een jaar geleden toch eens langs de zijkant van het huis, omdat de rollen dicht waren (zon scheen vervelend) en ik wandelde net in mijn blootje door de achterkeuken. Dat heeft ie dus niet meer gedaan ;)

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 28 aug 2015 15:33

Ofwel vraag je de sleutel rechtstreeks terug, met een pijnlijke situatie als gevolg, ofwel gebruik je een smoes: jij of je echtgenoot is zijn sleutel verloren..... Als ze hem dan zelf terugvragen "nadat hij er eentje heeft laten bijmaken" kan je nog steeds zeggen dat het op dit moment niet opportuun is.

Heb hetzelfde voorgehad: mijn moeder kwam steeds ongevraagd en ongepland binnen "om te kuisen" als ik aan het werk was, maar vond het dan vooral nodig om telkens commentaar te geven. Heb de sleutel op een bepaald ogenblik rechtstreeks teruggevraagd.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 29 aug 2015 23:34

Ofwel verander je het slot en heb je nu ruzie, ofwel escaleert de situatie en heb je later gegarandeerd ruzie. Ik zou voor de korte pijn kiezen.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 29 aug 2015 23:47

Het probleem is dat u hen die sleutel vrijwillig hebt gegeven, dus op zich heeft u hen daarmee stilzwijgend toestemming gegeven om de woning te betreden.
Neen, dit klopt niet. Het in bezit hebben van een sleutel, zelfs met medeweten van de bewoner, geeft niemand het recht om zo maar hier gebruik van te maken (cfr de vele voorbeelden die u hier vindt betreffende verhuurders). Binnenkomen met een sleutel (zelfs al heeft u die gekregen) zonder toelating van de bewoner valt onder huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel, waartegen klacht kan ingediend worden. TS heeft zelf ook aangegeven onder welke voorwaarden men deze sleutel mag gebruiken, en zich hier niet aan houden wil zeggen dat men de sleutel gebruikt zonder toestemming, en men dus een misdrijf begaat.

Nu, klacht tegen familie is te vermijden, en het slot veranderen is de meest eenvoudige oplossing. Ook familie moet de grenzen respecteren die je stelt, en als zij het hier niet mee eens zijn en ruzie over willen maken, ligt het probleem bij hen, en niet bij TS.

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 29 aug 2015 23:55

Sleutel is vals omdat hij voor een doel wordt gebruikt waarvoor hij niet gegeven is.
Tevens ander slot steken ...kan steeds gezegd worden dat het blokkeerde ...plaats een veiligheidsslot met certificaat dan kan niemand er een sleutel van laten bijmaken en hoef je er geen aan hen te geven wegens maar 3 exemplaren bvb.

Zo heb ik sleutels van schoonmoeder, moeder en van een vriendin en een vriend en deze drie laatste hebben een sleutel van ons ( wonen in de buurt).

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 30 aug 2015 09:02

Slot veranderen, korte pijn. Overleg met je partner over wanneer.

Je kan eventueel inbraakrisico gebruiken als excuus om veiligheidssloten te plaatsen. Kopie sleutel aanvragen moet met kaart en neemt tijd in beslag...

Maar ik zou het gewoon eerlijk spelen en hen vriendelijk doorgeven dat jullie absoluut op je privacy gesteld zijn en de situatie dreigde te zorgen voor ruzie die je wil vermijden. Dat ze gerust kwaad mogen zijn omdat ze dit niet begrijpen maar dat jullie niet van gedacht veranderen.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 30 aug 2015 10:59

Duma geeft daar een biezonder interessante tip die weliswaar wat moed vraagt, maar wél effecient kan blijken zonder conflictrisico. Immers: het is duidelijk dat wàt poster ook onderneemt, de schoonouders (omwille van hun onwil of erger nog hun onkunde/onbeleefdheid om het te begrijpen) op hun achterste poten zullen gaan staan. En poster en haar man willen net vermijden dat er conflicten ontstaan. Ik zou effectief in mijn ondergoed (of in een badhanddoek rondlopen als ze nog zo eens binnensluipen. Dan is dat een aanval op je privacy én persoonlijke integriteit zelfs. Dan kan het daaropvolgende gesprek ook formeel en vriendelijk gaan over: aanbellen dient om mensen binnen de privacy van hun woning de kans te geven zich aan te kleden of fatsoenlijk te vertonen aan wie binnen zal komen. De wet op huisvredebreuk is ook daarom uitgevonden. Zelfs als iemand een sleutel heeft (verhuurders hebben vaak ook een sleutel van de woning van hun huurder) kan hij niet zomaar binnentreden in een anders woonst om ook dit soort incidenten te vermijden. Over het algemeen vrees ik dat de schoonouders mensen met een beperkt normenbesef en tamelijk egocentrisch zijn en poster en haar echtgenoot zullen dat soort fratsen blijven meemaken. Moet inderdaad duidelijk gecommuniceerd worden.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 30 aug 2015 11:54

Dan kan het daaropvolgende gesprek ook formeel en vriendelijk gaan over: aanbellen dient om mensen binnen de privacy van hun woning de kans te geven zich aan te kleden of fatsoenlijk te vertonen aan wie binnen zal komen. De wet op huisvredebreuk is ook daarom uitgevonden.
Ik meende eerder dat deze wet een verlenging is van de onschendbaarheid van de woning uit de grondwet ...

eylis
Berichten: 8842

#11 , 30 aug 2015 12:09

uiteraard turaki, de onschendbaarheid van de woning heeft o.m. als bedoeling dat je in je woning moet kunnen doen wat je wil (lees in je badhanddoek rondlopen) zonder dat je moet vrezen dat je schoonouders in je living staan. Dan hebben ze je woning geschonden héé :-)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 aug 2015 15:14

Verander je sloten, en geef geen sleutel meer ...
Of geef een sleutel voor "noodgevallen" aan mensen die u vertrouwt en die dat ook effectief respecteren.

skabalie
Berichten: 178

#13 , 01 sep 2015 11:40

Hier zou eventueel een elektronisch cilinderslot met patent een oplossing kunnen bieden.
Is het nodig, dat iemand je woning moet betreden, dan kan je ze een code geven, die hen toegang verleend. Het voordeel van dit systeem is, dat deze registreert, wanneer die code wordt gebruikt. Aangezien deze voor eigen privé gebruik is, mag registratie. Geavanceerdere, laten zelfs tijden toe. Bemerk je misbruik, en is praten geen oplossing, dan haal je gewoon die code weg, en kunnen ze niet meer binnen. Je kan altijd een reserve code gebruiken, die je kan geven aan een betrouwbare persoon, als er iets is. Nadien kan je de code weghalen. Een nadeel, zo'n systeem kost algauw rond de 350€.

Terug naar “Privacy-bescherming”