Mag een forumeigenaar zomaar je gegevens overdragen?

seniorke
Topic Starter
Berichten: 11

Mag een forumeigenaar zomaar je gegevens overdragen?

#1 , 14 mei 2014 14:09

Als je een geregistreerd lid bent bij één of ander forum, en de forum eigenaar heeft beslist er om mee te stoppen. Mag die zomaar je gegevens overdragen aan een andere forumeigenaar zonder jouw toestemming ?
Met gegevens bedoel ik gebruikersnaam, e-mail adres en paswoord. Ik vraag me trouwens nog altijd af hoe de forumeigenaar die zijn forum gestopt heeft aan onze paswoorden geraakt is . Volgens mij word je paswoord toch versleuteld opgeslagen waar niemand bij kan.
Ik vind ook dat de eigenaar die zijn forum gestopt heeft , toch een beetje respect mocht gehad hebben, en het ook op de manier kon gedaan hebben. Ik stop met mijn forum, maar wie intresse heeft kan zich bij gelijksoortig forum registreren van een kennis .
Nog andere mensen en ik zijn nu opeens lid van een forum zonder ons daar geregistreerd te hebben met identiek zelfde gebruikersgegevens , inclusief paswoord dat we gebruikt hebben bij dat forum dat stopgezet werd. Kan dit zomaar ? En welke stappen kunnen er eventueel ondernomen worden?
Laatst gewijzigd door seniorke op 14 mei 2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 14 mei 2014 14:13

Het is zijn forum - zijn registratie en zijn eigendom.

seniorke
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 14 mei 2014 14:20

Beste Franciscus.
Dus zonder enige toestemming mag volgens jou een forum eigenaar mijn gegevens , inclusief paswoord gebruiken om mij gaan te registreren bij andere forums zonder mijn toestemming. Dit vind ik wel geen normale gang van zaken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 14 mei 2014 14:34

lees de algemene voorwaarden van een forum.
Om de koop toe zijn dat meestal feitelijke verenigingen zodoende hebt u als lid zelfs geen enkele inspraak.

seniorke
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 14 mei 2014 14:42

Goed om weten franciscus. Morgen begin ik ook een forum. Ik heb nog geen leden en ga ik maar aan de eigenaar van dit forum eens aankloppen.
Mag ik de gebruikersgegevens van de leden van je forum en ook de paswoorden, dan heb ik ineens meer dan 32.000 leden voor mijn forum. Ik ben eens benieuwd hoe de eigenaar van dit forum hierop zal reageren.
Nu nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Hoe is de forumeigenaar aan de paswoorden geraakt van zijn leden, die worden versleuteld opgeslagen in een database waar niemand bijkan.
lees de algemene voorwaarden van een forum
En in de algemene voorwaarden was er op geen enkele manier sprake van affliatie , als u dat woord begrijpt.
Laatst gewijzigd door seniorke op 14 mei 2014 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2014 14:43

Ik heb al veel jaren ervaring met forums en een forum zoals dit hier daar kent niemand je password, ook niet de beheerder niet, enkel je email adres en je nickname.
En zoals Franciscus al schreef het is de beheerder zijn eigendom, en het is zijn registratie en daar kan een lid niks aan doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 mei 2014 15:58

Je kan u toch nog altijd uitschrijven?

Redrum
Berichten: 574

#8 , 14 mei 2014 15:58

Goed om weten franciscus. Morgen begin ik ook een forum. Ik heb nog geen leden en ga ik maar aan de eigenaar van dit forum eens aankloppen.
Mag ik de gebruikersgegevens van de leden van je forum en ook de paswoorden, dan heb ik ineens meer dan 32.000 leden voor mijn forum. Ik ben eens benieuwd hoe de eigenaar van dit forum hierop zal reageren.
Nu nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Hoe is de forumeigenaar aan de paswoorden geraakt van zijn leden, die worden versleuteld opgeslagen in een database waar niemand bijkan.
indien er inderdaad een database met persoonsgegevens zou bestaan kan de privacywetgeving van toepassing zijn. Ik raad u aan om uw licht op te steken bij de privacycommissie

http://www.privacycommission.be/nl

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 14 mei 2014 17:02

Dat de paswoorden versleuteld zijn ...daar ben ik nog niet zo zeker van.
Enkele jaren geleden was het gebruikelijk dat men van een firma(leverancier) zowel de inlogcode als paswoord kreeg.
Paswoord was niet te wijzigen.
Het hoe en het wat iets geregeld iw staat in de algemene voorwaarden van uw forum. Indien geen algemene voorwaarden bij aansluiten ...dan staat u quasi nergens.
Feitelijke vereniging - zonder regels- dan alleen de eigenaar die beslist wat hij met de gegevens op ZIJN site doet.
Deelnemen is gelijk aan akkoord gaan.

Sint-Joris
Berichten: 30

#10 , 15 aug 2014 23:09

Nu nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Hoe is de forumeigenaar aan de paswoorden geraakt van zijn leden, die worden versleuteld opgeslagen in een database waar niemand bijkan.
De 'betere' forumprogramma's zoals phpBB (waarop o.a. dit forum is gebouwd) en Kunena versleutelen wel degelijk de wachtwoorden.
Op mijn eigen forum heb ik, zelfs als super-administrator, niet het minste vermoeden wat het wachtwoord van eender welke gebruiker zou kunnen zijn. (Gebruikersnamen en e-mailadressen kunnen om praktische redenen niet versleuteld worden.)

Als ik in de database iemands wachtwoord opzoek, zie ik echter enkel de versleutelde tekst. Elk phpBB-forum gebruikt doorgaans wel dezelfde (niet gekende) encryptiesleutel. Hierdoor kun je perfect een versleutelde database kopiëren en op een nieuw phpBB-forum installeren. Het wachtwoord wordt daar immers op de zelfde versleutelde manier opgeslagen.

kojak
Berichten: 10
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer: Website

#11 , 23 apr 2015 22:54

Je moet onderscheid maken tussen 2 zaken hier.
- je geeft, of verkoopt, of whatever een copie van je ledenlijst & inloggegevens aan een 'derde'.
- je stopt met je forum, en smelt samen met een ander forum.
In de laatse geval, gaan niet allen de leden naar dat andere forum, maar ook al hun onderwerpen en berichten.
Zijn er bepaalde leden niet akkoord, dan hebben deze het recht om zich uit te schrijven.
(in zo'n geval stuur je trouwens best een e-mail naar al je leden om ze hiervan op de hoogte brengen)
Hun berichten moet je zelfs niet wissen, want normaal gezien kunnen ze geen aanspraak maken op het auteursrecht. (dit laatste zal je trouwens in de meeste forumreglementen wel ergens zien staan)

In het eerste geval, is dat totaal iets anders, en daar is het volgens mij verboden.

Maar ook het uitschrijven is iets vaags eigenlijk.
Of je nu de naam effectief moet wissen is dan weer een andere vraag.
Door dat te doen, breng je immers schade aan aan het forum (onderwerpen worden onduidelijk, omdat er één of meer personen dan 'gast' als naam gaan hebben), en dat is dan weer iets wat niet mag.

Concreet. Wens je je uit te schrijven, blijf dan gewoon weg van dat forum, en dat is ook hoe het meestal verloopt.
Ik heb al meerdere fora beheert en eigenlijk, op één geval na, heb ik daar nog nooit probs mee gehad.
In dat bepaalde geval wou zij een andere naam hebben in de plaats van haar nick-naam.... Beetje belachelijk eigenlijk.
Haar postings wou ze ook weg, maar daar heb ik het been stijf gehouden, want dat recht had ze immers niet.
Soit, ik heb haar dan maar zelf een andere naam gegeven. 'Eris'. :D
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Terug naar “Privacy-bescherming”