afvoerbuis verwarming langs straatkant van buur

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

afvoerbuis verwarming langs straatkant van buur

#1 , 05 mar 2015 06:10

sedert 1 januari heb ik terug een gebuur huis stond allang leeg maar na een lange tijd toch nieuwe bewoners
deze hebben aan hun voorgevel dus langs straatkant een afvoerbuis zitten voor de dampen (denk ik) van de verwarming
volgens vrienden in den bouw zeggen ze dat zo een buis normaal een klein beetje moet hellen naar binnenkant van de woning zodanig dat het water er niet uit loopt wat in hun geval dus wel zo is.De gevolgen daarvan zijn dat er op mijn troitoir dus continue een plas water ligt nu op zich vind ik dat nog niet zo erg maar wel dat na een tijd nu dat water begint in mijn muren ( voorgevel) omhoog te trekken.Ik heb in het begin van dit jaar de man daarvoor aangesproken met als antwoord ja ja kzal mijn loodgieter er eens naar laten kijken. We zijn intussen 2 maanden verder met resultaat nog steeds hetzelfde.Omdat deze mensen niet echt van de sociale kant zijn ben ik ervan overtuigd dat hun nog maal aanspreken geen gevolgen gaat hebben.Kan ik mijn buur via aangetekend schrijven of dergerlijke in gebreke stellen of klacht tegen hem indienen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mar 2015 07:16

heb je rechtsbijstand bij je brand/woningverzekering?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 mar 2015 09:01

Zal de schouw van een condenstaieketels zijn. Moet inderdaad iets naar binnen afhellen om het condensatievocht af te voeren naar de ketel. Daarom zijn deze ketels ook altijd aangesloten op een riool.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 mar 2015 14:11

Indien de minimumafstand tot je ramen werd gerespecteerd is dit ok.
Dit is de vooruitgang.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 05 mar 2015 15:58

Indien de minimumafstand tot je ramen werd gerespecteerd is dit ok.
Dit is de vooruitgang.
de vooruitgang naar wat dan juist??

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 mar 2015 16:21

De energiebesparing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 05 mar 2015 16:28

Gewoon vriendelijk een klein aangetekend schrijven in de zin van:

" stad, datum

adres gegevens buur

uw adres gegevens


Geachte,

Meer dan twee maanden geleden sprak ik u reeds aan betreffende uw niet reglementair geplaatst rookafvoerkanaal van een condensatieketel. Dit heeft tot gevolg dat de condensatie zich verzamelt op het trottoir en de constant aanwezige plas de voorgevel van mijn woning continue vochtig houdt met beginnende vochtschade tot gevolg. Aangezien er, ondanks uw beloftes, nog steeds geen wijziging is in deze situatie en ik mezelf ten opzichte van mijn verzekering veilig dien te stellen, rest er mij geen andere mogelijkheid dan u bij deze schriftelijk in gebreke te stellen.
Als dit probleem niet is opgelost tegen 31/03/2015 geldt dit schrijven als enige en definitieve ingebrekestelling en zal ik me verplicht zien op basis van art 1382 Ger.W. bij het lokale vredegerecht een geding tegen u in te spannen om bij vonnis schadeloosstelling en een oplossing van het probleem tegen dwangsom te bekomen. Ik wens er u dan ook uitdrukkelijk op te wijzen dat de kosten van een geding in de vorm van rolrechten, gerechtskosten, RPV, schadeloosstelling en gerechtsdeurwaarderskosten u een veelvoud zullen kosten van het tijdig laten aanpassen van dit slecht geplaatst rookafvoerkanaal. Ik hoop dan ook dat u tegen de hierboven vermelde uiterste datum de nodige werken heeft laten uitvoeren.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Hoogachtend,

Ikke."

De cent zal wel vallen.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 05 mar 2015 16:30

Doet me een beetje denken aan een probleem dat ikzelf had met mijn buren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 05 mar 2015 16:44

Indien de buis op minstens 1 meter van de perceelsgrens zit is dit ok:

http://www.vincotte.be/data/PDF/nl/ARGI ... 22_AVC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 mar 2015 16:46

Indien de buis op minstens 1 meter van de perceelsgrens zit is dit ok:

http://www.vincotte.be/data/PDF/nl/ARGI ... 22_AVC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
het is nooit ok als daardoor schade ontstaat aan derden. Ook al is de schacht reglementair geplaatst, kan het nog zijn dat er schade ontstaat. Men mag immers onder geen omstandigheid wateroverlast veroorzaken aan derden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 05 mar 2015 16:59

In principe klopt dat maar bewijs zal moeilijk liggen.
Moet bewezen worden aangezien indien de installatie à priori aan de technische normen voldoet.
Water op trottoir. Moeilijke zaak, daar komt immers veel meer regenwater dan condensatiewater...
Het causaal verband aantonen lijkt me ondoenbaar.

Indien water van trottoir in huis van buurman trekt heeft die woning een constructiefout. Regenwater van trottoir zal dan ook problematisch zijn en eerder de oorzaak van de waterschade dan het veel kleinere volume condensatiewater.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 05 mar 2015 22:13

Aflopen van regenwater en andere afvoeren die op trottoir uitkomen zullen in de meeste gemeenten in stedelijke omgeving verboden zijn. Dus melden aan gemeente / politie
Alhoewel ik hier in de buurt meer en meer afvoerpijpen zie die gewoon op het trottoir uitkomen.

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#13 , 08 mar 2015 09:56

Ik krijg kort na mijn post een privebericht van lucas123 met hetvolgende bericht

Ik heb de buis van mijn verwarming juist meer laten afhellen naar buiten. Ik had roestvorming aan mijn installatie door het water terug naar binnen liep...dus ofdat afhellen naar binnen de oplossing is....

Ik stel mij hierbij dan de vraag wie is lucas123 ?? mijn buurman ?? indien ja waarom reageer je dan verder niet meer op mijn probleem ??

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 08 mar 2015 10:20

http://www.juridischforum.be/forum/sear ... 5&sr=posts" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 08 mar 2015 11:21

Is waarschijnlijk gewoon een andere poster die via pb meegeeft hoe een vergelijkbaar probleem bij hem wel of niet opgelost werd.

Terug naar “Privacy-bescherming”