Mag een politieagent mijn tuin/koer/woning betreden?

fiscastud
Topic Starter
Berichten: 3

Mag een politieagent mijn tuin/koer/woning betreden?

#1 , 30 mar 2009 13:29

Beste mensen,

Ik ga een lang verhaal kort maken (alhoewel). Ik heb in het verleden eens een aanvaring gehad met een politieman in functie die nogal hoog opliep van zichzelf. Ik weet van nog mensen dat er nog klachten zijn geweest tegen deze agent.

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik langs de kant werd gezet door een motard. Mijn keuring bleek al 2 weken verlopen te zijn en ik werd uitgenodigd om hem te volgen naar een keurstation. Ik moest op dat moment dringend gaan werken maar dat boeide hem niet (versta ik wel).

Er bleek een probleem te zijn met mijn achterlicht en ik moest terug voor een herkeuring binnen de 14 dagen. Een week later op een zondagmiddag ga ik naar de bakker en ik stap uit mijn woning en wie zie ik aan de overkant...? De agent die mij langs de kant gezet had...

Hij komt naar mij toegestapt gewoon in burger en begint mij de les te spellen dat hij mij in de gaten houd en dat ik maar beter alles in orde maak of dat hij een klem op mijn wagen zal zetten etc etc. Ik vertel de agent dat hij mij gerust moet laten vandaag en dat ik niet gediend ben met zijn stoere praat. Blijkbaar woont de agent ook in mijn gemeente.

Ik kom hem dus regelmatig tegen omdat hij bevoegd is op de baan die ik meerdere keren per dag neem... Elke keer als ik hem zie mag ik even langs de kant om een controle van de papieren. Ik zie hem gewoon opfleuren als het zijn moment van de dag is. Hatelijk gewoon.

1 week geleden hoorde ik van mijn buurvrouw dat de politieman in kwestie even een controle heeft gedaan (in?) en rond het huis dat ik huur en ook even in de tuin is geweest omdat mijn electrische poort op een kier stond (door de wind) en hij wou eens even kijken of hij geen boeven kon vangen. Ik woon in het hol van pluto godverdomme

Akkoord, de meeste zullen het wel zien als een nobele daad van de agent maar ik KAN HIER ECHT NIET OM LACHEN. Ik reageer er niet op tot op vandaag dat de vriendelijke agent mij weeral eens laat stoppen maar nu is mijn geduld op met deze brave man.

Mijn vraag is simpel: Heeft die eigenlijk het recht om mijn tuin/terras/huis? te betreden omdat mijn poort op een kier staat en er misschien boeven zouden zijn? Mijn achterdeur stond open maar ik kan niet bewijzen of ik weet niet of hij daadwerkelijk in mijn huis is geweest... Hij was wel in functie.

Ik hoop op een antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 30 mar 2009 13:44

Een agent in functie mag een pand of tuin niet betreden zonder toestemming van de eigenaar/huurder.

Een agent mag in geval van betrapping op heterdaad of sterke vermoedens van misdrijf wel je eigendom betreden, maar achteraf is controle wel mogelijk. Je kan dus een klacht neerleggen bij comité P. Hij zal moeten bewijzen dat hij een gewettigd en reglementair vermoeden had dat er op dat moment iets aan de hand was.Dat zijn geen gemakkelijke bewijzen. Waarschijnlijk zal dit rechtsreeks de doofpot in worden gepleurd, maar ondertussne heb je wel een signaal gegeven dat je er niet mee kan lachen.

Wat betreft die willekeurige controles kan je dat ook doen. Elke dag dezelfde papieren controleren duid op misbruik van recht, en ik zou dat niet over mijn kant laten gaan.

fiscastud
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 mar 2009 14:35

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga ook niet overdrijven voor de papiercontrole want het is zeker niet elke dag gebeurd.

Maar toch, het is gewoon niet plezant om al op voorhand te weten dat je dikke kans hebt om even langs de kant gezet te worden, niet dat ik iets te verbergen heb, het is gewoon niet leuk. Dus in dat opzet laat ik dat zo omdat het ongeloofwaardig en belachelijk klinkt. Ik schat zo een 5 keer maar in verhouding met de keren dat ik hem zie is dat wel een hoog percentage.

Ik wist wel dat ze niet zomaar je tuin/pand kunnen betreden maar ik twijfelde nog of ze dat ook niet mochten als ze een vermoeden hebben. De poort stond inderdaad op een kier maar of dat nu een reden moet zijn om even langs te komen. Dat is gewoon lachen met mij.

Wat betreft het comité P. Ik wil inderdaad een signaal geven naar hem toe dat ik niet opgezet ben met zijn vertoningen maar zal hij daar uberhaupt over aangesproken worden denken jullie? Met andere woorden, als ik klacht neerleg bij het comité P, is hij daarvan dan zowieso op de hoogte? Ook al wordt dit gewoon geseponeerd?

Ik vind het echt een vervelende zaak, ik ben iemand die nogal relativeert en ik weet dat dit nu eenmaal zijn karakter is om hoog van de toren te blazen en dat hij het leuk vind dat mensen hem hebben gezien maar er zijn wel grenzen.

Allezins bedankt voor het antwoord!

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 30 mar 2009 14:55

Mijn idee: laten koelen zonder blazen. Dat is met kleine kindjes zo en dat is met grote mensen niet anders: als ze merken dat jij je die onnozeliteiten niet aan je hart laat komen, zoeken ze andere mensen om te ambeteren. Dat werkt niet altijd zo natuurlijk, maar toch wel heel vaak. In uw plaats zou ik dus altijd erg vriendelijk lachen als die meneer agent me mijn papieren vraagt en ik zou hem misschien zelfs nog een bloemetje durven sturen op het politiekantoor om hem te bedanken voor zijn opmerkzaamheid ivm je open poort (fiijntjes eraan toevoegend op het kaartje dat je er nu voor zal zorgen dat die poort altijd op slot is :))

fiscastud
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 30 mar 2009 16:44

@dieke

Dat is ook een optie natuurlijk, misschien ook wel de verstandigste. Maar nu weet ik ook hoe de vork aan de steel zit ivm comité P enzo. Ik denk dat ik gewoon ga afwachten maar hem toch eens persoonlijk ga aanspreken.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen wat ik zal doen :)

Toch wil ik wel even vermelden dat ik absoluut geen politiehater ben, integendeel, er zijn veel politiemensen die de mensen echt helpen en die krijgen mijn respect, maar jammer genoeg zijn er overal wel rambo's te vinden die denken dat ze nèt iets meer mogen doen.

Ahja, iedereen probeert zijn leven zo leuk mogelijk te houden en dan is het jammer dat je je aan die zaken moet ergeren.

Ik dank jullie voor de reacties ;)

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 30 mar 2009 20:02

Als u mij de tekst van de wet kunt voorleggen waar staat dat men - ergens niet mag binnengaan als de deur openstaat - hou ik mij aanbevolen.
Bij nacht is opgenomen in een artikel bij dag niet.

Ik zou toch eens contact opnemen met de korpchef van die zone ( indien bij lokale politie) en daar eens een babbeltje mee doen.

Beachcomber
Berichten: 572

#7 , 31 mar 2009 10:54

De onschendbaarheid van de woning is een grondrecht dat misschien niet opgenomen is in het strafwetboek, maar wel in de grondwet en het Europees verdrag van de rechten van de mens. Aangezien de gondwet hierarchisch boven eender welke wet staat en dat het EVRM rechtsreekse werking heeft in België is afzonderlijke definiëring in de Belgische rechtsorde niet nodig.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 31 mar 2009 18:35

Ik zou de keren dat politie binnengaat in een pand waarvan de deur openstaat niet willen tellen.

Het wordt gedaan in het kader van controle op andere feiten

Uiteraard kan dan worden nagegaan of de inspecteur dat met een reden heeft gedaan.

Maar algemeen gesproken waar staat het dat het binnengaan door een persoon bij een openstaande deur overdag strafbaar is... dus vervolgbaar
( dat was los van de inspecteur bedoeld - kwestie om eens over na te denken)

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 31 mar 2009 18:43

TER INFO

Art 148 SWB voor wat betreft ambtenaren
art 442 voor iedereen ... maar daar staat specifiek bij ... bij nacht en door middel van braak inklimming of valse sleutels


dus bij dag en zonder dat men iets moet openbreken---enz niet strafbaar

Beachcomber
Berichten: 572

#10 , 02 apr 2009 15:55

Het is niet omdat het niet in het SW staat dat het daarom niet strafbaar is£. Strafbepalingen kunnen worden gesteld bij wet, deceet of ordonnantie, en zelfs per verdrag of Europese regelgeving, gesteld dat die regelgeving rechtsreekse werking heeft bekomen in België.

U bekijkt het strafwetboek ook te eng, het betreden van een woning bij dag heeft dan misschien geen eigen artikel, het is wel strafbaar op grond van huisvedebreuk, en het kan per analogiam ook onder andere artikles van het SW vallen.

Het overdag binnenkomen in een privéwoonst is dus zeker niet vrij van strafbaarheid...

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 02 apr 2009 17:40

Op basis van welk artikel gaat men - nu heb ik het niet over de politie - buitenkrijgen ---

op huisvredebreuk - welk is het strafbaar element en wat is de minimum straf
is het een wanbedrijf ??

Beachcomber
Berichten: 572

#12 , 03 apr 2009 08:58

Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.
Als je kijkt naar de straffen die worden gesteld kan je zien dat dit wordt gezien als wanbedrijf, en dat de correctionele rechtbank daarvoor bevoegd is.

Wat cursief staat zijn de verzwarende omstandigheden. Die geven meestal aanleiding tot verzwaring van de feiten tot misdaden, met volgens de letter van de wet, verwijzing naar het Hof van Assisen. Meestal worden die misdaden eerder gedenatureerd naar wanbedrijven zodat ze toch door de correctionele rechtbank worden verwezen.

misterke
Berichten: 44

#13 , 29 okt 2014 21:42

Hier zijn 2 agenten een terrein langs ons bedrijf opgewandeld, ikzelf de eigenaar was niet thuis. een derde had het gezien en is er onmiddelijk naartoe gelopen en heeft ze aangesproken en gevraagd te vertrekken, er zouden klachten gekomen zijn van personen die ons al lang viseren. Ondertussen hadden ze lukraak foto s zitten nemen van allerlei zaken zei deze persoon en ik doe navraag op de bureau en ik mag zelfs niet weten wie de vaststellingen deed. Er is waarschijnlijk niets strafbaars gezien zij die politie ambtenaar er is wel een interventie geweest. ik zeg niets strafbaars, jullie komen zomaar alles fotograferen zonder toestemming zelfs is niet gezegd waarom!?

wat moeten wij hiermee doen? dit kan toch zomaar niet

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 29 okt 2014 22:27

Bedrijventerreinen, fabriekstehttp://www.juridischforum.be/forum/search.php? ... stsrreinen" onclick="window.open(this.href);return false; .... is weer een andere zaak.
Om te beginnen zal men telefonisch zeker geen info geven.
Strikt genomen is een bedrijf geen woning en als ze geen slot hebben moeten openmaken wat is het strafbare.... zie nu pas dat tekst van @beachcomber een nogal eigen interpretatie geeft aan artikel in de wet over huisvredebreuk die totaal fout is. Huisvredebreuk is pas strafbaar als ze gepleegd wordt op de specifiek vermelde wijze in de wet vermeld.
Bedrijventerreinen kunnen dus betreden worden op basis van andere wetgeving oa controle op inbreuken arbeidswetgeving - opslag gevaarlijke stoffen enz enz .
Een officier van gerechtelijke politie heeft zelfs de bevoegdheid om bv een vliegtuig te controleren. De meeste wetgevingen hebben een artikel waarin staat behoudens de leden van de politie en hun officieren zijn ook bevoegd de inspecteurs van ....

Wat het niet kenbaar maken betreft ...een onderzoek dat de politie voert is geheim niet tegensprekelijk en schriftelijk.
Als u er problemen mee hebt niets belet u ...ik raad het zelf aan om een persoonlijk contact te nemen met de teamleider(hoofdinspecteur) of de teammanager (commissaris).

Terug naar “Privacy-bescherming”