Politiecamera publieke plaats kijkt woning binnen

Loof
Topic Starter
Berichten: 5

Politiecamera publieke plaats kijkt woning binnen

#1 , 21 sep 2014 00:43

Beste,

Sinds kort is er ter hoogte van mijn verdieping aan de overkant van het straat (Diestsestraat, Leuven) een bewakingscamera geplaatst. Het betreft een camera van het type dat bediend kan worden en dus een heel groot gezichtsveld heeft. Deze zou dus op elk moment direct mijn woonruimte kunnen binnenkijken. Het spreekt voor zich dat ik niet gediend ben met de gedachte dat er op elk moment iemand mij in het oog kan houden. Wat zijn mijn rechten? Is er een mogelijkheid dat ik deze camera kan laten verwijderen/verplaatsen?

Ik vind op het internet veel over privacy & bewakingscamera's van buren maar zeer weinig over privacy & camera's op publieke plaatsen.

Ik hoop dat er iemand hier mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groeten,
Joris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 21 sep 2014 11:37

Ik weet niet juist het technische aspect van de beweegbare camera's, maar sowieso de vaste camera's zijn software matig geblokkeerd van in iemand zijn privé zones binnen te kijken.

M.a.w. het gedeelte van de het optisch veld van de camera dat toelaat in een privé gedeelte te kijken zal op de schermen (en video opnames) volledig zwart zijn.

Vermoedelijk heeft men eenzelfde systeem voor de beweegbare camera's!

Het is altijd uw goed recht om hierover meer info te bekomen van de instantie die de camera in dienst heeft!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 sep 2014 13:09

Dat wordt allemaal geregeld door de wet op de bewakingscamera's.

http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Type document: wet
woord titel: bewakingscamera

Reclame

pitbullspikey
Berichten: 54

#4 , 05 mar 2015 05:56

gordijnen hangen mischien??

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 05 mar 2015 06:52

gordijnen hangen mischien??
Laten we ons hier beperken tot juridische antwoorden, misschien??

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mar 2015 08:57

In Leuven zijn dergelijke camera's afgeschermd, zodat ze in bepaalde zones niet kunnen binnenkijken. Heb dat persoonlijk kunnen vaststellen bij een opendeurbezoek aan het politiebureel. Bij beelden van sommige gevels zie je inderdaad zwarte zones. (Oude Markt bvb)
Maar ga gewoon eens langs op het politiebureau, misschien mag je de meldkamer wel bezoeken. Zeer imposant. Tientallen TV schermen met daarvoor 3 agenten om die te bedienen en te bekijken.

Terug naar “Privacy-bescherming”