huisbaas breekt in foto's online

ludo thibos
Topic Starter
Berichten: 1

huisbaas breekt in foto's online

#1 , 22 jul 2014 17:51

heb eigenlijk een vraag uit naam van vriendin, zij huurt het huis van haar ex man, dus hij is huisbaas.
Nu is hij ongevraagd de woning binnen gedrongen en heeft allerhande foto's genomen, ook van prive spullen (inhoud kasten,foto's op muur,..) deze foto's heeft hij ook op 4shared gezet.Dus iedereen kan deze zien!
Reeds enige tijd had ze een vermoeden dat dit gebeurde omdat er spullen verdwenen, facturen van kinderen die hij mee zou moeten betalen, juwelen die verdwenen zijn, baar geld..ed...daar ze nu moet verhuizen is ze pas echt achter al deze feiten gekomen en de foto's bij toeval ontdekt door haar eigen adres in te geven in google.
Zijn naam staat bij de up-loads vermeld.
wat is hier tegen te doen en kan je hier wel degelijk iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 22 jul 2014 18:09

Slot vervangen, klacht indienen wegens huisvredebreuk met gebruik van valse sleutels, diefstal, inbreuken privacy,...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 22 jul 2014 19:34

Niet vergeten printscreens te maken van die site.
Indien mogelijk met 'hoofding' dus de gegevens van de plaatser.
Bij politie dat via uw laptop of via PC politie laten zien.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 jul 2014 11:37

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867 =Sw.).

‘Nu is hij(=mijn ex-man) ongevraagd de woning binnen gedrongen’

Ik ga ervan uit dat ‘mijn ex-man’ betekent ‘mijn ex-echtgenoot’ en dat u beiden gerechtelijk uit de echt gescheiden en niet meer samen gedomicilieerd bent .Uw vriendin kan in dat geval klacht neerleggen bij de politie wegens voornoemde ‘huisvredebreuk’ = schending art.439 Sw.

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal...”(Sw.).

‘en heeft allerhande foto's genomen, ook van prive spullen (inhoud kasten,foto's op muur,..)’

Leg klacht neer bij de politie wegens diefstal in zoverre ‘genomen‘ wegnemen was.

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden. Art.80.Hij die kwaadwillig of bedrieglijk inbreuk pleegt op het auteursrecht en de naburige rechten, is schuldig aan het misdrijf van namaking.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

“deze foto's heeft hij ook op 4shared gezet.”

Leg klacht neer bij de politie in zoverre de foto’s ‘portretten’ waren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”