schending privacy - controle pc's op het werk

Vegalyn
Topic Starter
Berichten: 3

schending privacy - controle pc's op het werk

#1 , 06 feb 2007 16:16

Onlangs kregen we een e-mail waarin een aankondiging werd gedaan over een komende "opkuis van pc's".
Het gaat om alle laptops (80% van de werknemers van bij ons gebruiken een laptop) van het werk. De IT-afdeling gaat ieder van de laptops een halfuur meenemen om het van alle "verboden" software en files te verwijderen.

Ik begrijp dat werkgevers geen software ? la Skype, Kazaa wenst te hebben op pc's, omdat het een veiligheidsrisico kan inhouden voor virussen en zo.

Maar heeft een werkgever bvb ook inzage in een c-schijf?
Indien er bvb foto's opgeslagen staan, hebben ze dan het recht om het te deleten?
Of bvb i-Tunes voor de gebruikers van ipods?

Kent iemand hier meer van?
Waar ligt de grens van zo'n "controle"?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 06 feb 2007 18:59

Ik ben een leek ivm de wetgeving maar met mijn gezond boerenverstand zou ik zeggen dat ze daar inderdaad het recht toe hebben. Ik veronderstel dat die laptops door het bedrijf betaald worden en bedoeld zijn om ermee te werken voor het bedrijf. Dus zie ik niet in waarom zij eens welke persoonlijke data op die laptops zouden moeten toestaan.

Jullie worden toch ook netjes op voorhand verwittigd, dus kan je alles wat niet door hen mag gezien worden netjes zelf verwijderen.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 06 feb 2007 19:29

ook mijn kennis op dit terrein rijkt niet ver, maar de logica van dieke scoort bij mij punten.

OT joke... er zijn andere methodes die kunnen flirten met de grenzen van de privacy

http://www.youtube.com/watch?v=juPxBHoinTo

RR

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 08 feb 2007 11:07

?Art.5.?1.De controle op de elektronische on-linecommunicatiegegevens is maar toegestaan mits een of meer van de volgende doeleinden worden nagestreefd:...Art.6.In principe mag de controle op de elektronische on-linecommunciatiegegevens geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de werknemer tot gevolg hebben...?(CAO nr.81Controle elektronische on-linecommunciatiegegevens 26 april 2002).

Ga volledigheidshalve naar : http://www.cnt-nar.be/NCAO-lijst.htm

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 08 feb 2007 18:19

voila, weer wat bijgeleerd dankzij j.demoor

Maar nu is me wel nog niet duidelijk (indien ik een laptop van het werk zou bezitten) of je de naaktfoto's/video's mag blijven uitwisselen met vrienden of vriendinen

Allicht zal daar al wel rechtspraak over bestaan en kan me niet voorstellen, hoe priv? dit materiaal ook mogen wezen dat de werkgever dit materiaal dient toe te staan

RR

dieke
Berichten: 1299

#6 , 08 feb 2007 21:41

Ik blijf bij mijn mening. De wettekst die j. demoor aanhaalt kan mijns inziens perfect in dit geval van toepassing zijn als volgt: bedrijf heeft werknemers op voorhand verwittigd, dus als zij hun privacy willen beschermen, kunnen zij dit. Dus m.i. handelt dit bedrijf volledig wettelijk.

Terug naar “Privacy-bescherming”