bezoekrecht grootouders

anap
Topic Starter
Berichten: 4

bezoekrecht grootouders

#1 , 24 sep 2007 21:33

Hallo,
dit is de eerste keer dat ik hieraan deel neem. Ik heb een hele boel vragen en een lang verhaal.
Toch probeer ik het kort te houden...

Situatie:
Sinds kort (twee weken geleden) mogen mijn schoonouders hun kleinkinderen niet meer zien. (de kinderen van schoonbroer) Reden: er zijn lelijke woorden gevallen en de grootouders zouden hen te hard verwennen. (ik citeer: de kinderen zijn steeds lastig wanneer zij van de grootouders komen)
De ouders zouden naar de jeugdrechter gestapt zijn en die heeft al een vonnis uitgesproken.
Kan een jeugdrechter dit, zonder het 'andere' verhaal te horen? Moet er dan geen officieel bericht naar de grootouders gestuurd worden?
Wat moeten de grootouders doen om hun kleinkinderen te mogen zien?
Wat kan ik doen? (ik ben de andere schoonzus) Ik zou graag mijn schoonouders helpen, maar wil me niet te veel 'moeien'.
Is het best dat zij een advokaat onder de arm nemen?

Alvast bedankt ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 26 sep 2007 01:28

Dit is zeer moeilijke materie om als grootouder te bekomen waar men als grootouder (en kleinkind) recht op heeft.

Wat een advocaat positief kan bijdrage is me een vraag, maar de realiteit verhoogd dit de slaagkansen. (dit zou niet mogen omdat grootouders zonder advocaat evenveel recht hebben als grootouders zonder advocaat)

Dat een ouder eenzijdig een vonnis kan gaan halen om de grootouder(s) uit het leven van het kind te weren (zonder dat er een vonnis is waar het verblijf van het kind met de grootouders geregeld is) lijkt me vreemd, tenzij er sprake van misdrijven die gepleegd zijn op het kind.

RR

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 26 sep 2007 10:10

‘De ouders zouden naar de jeugdrechter gestapt zijn en die heeft al een vonnis uitgesproken.’ MOET inhouden dat ALLE betrokken PARTIJEN daartoe opgeroepen werden.
Bovendien geldt “Art.792.Binnen acht dagen na de uitspraak van het vonnis zendt de griffier bij gewone brief een niet ondertekend afschrift van het vonnis, aan elke partij...”(Gerechtelijk Wetboek).
Het bestaan van dat geding en dat vonnis waarin de grootouders partij waren lijkt dus hoogst onwaarschijnlijk.

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden....Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen...beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

anap
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 27 sep 2007 21:02

bedankt voor jullie bijdrage.

Ik vermoedde al dat ALLE partijen opgeroepen moesten worden. De ouders hebben dit 'gewoon' mondelijk tegen de grootouders gezegd.

Helaas willen de ouders niets meer met de grootouders te maken hebben. Over misdrijven is gelukkig geen sprake. Het gaat enkel om banale woordenwisselingen tussen schoondochter en schoonmoeder.
Om het verhaal te vervolledigen: beide partijen wonen al enkele jaren naast elkaar. Schoondochter beweert dat er te veel gemoeid wordt door schoonmoeder, maar ze zette voorheen wel haar kinderen te pas en te onpas bij haar af. Onder moeien verstaat zij bijvoorbeeld wanneer schoonmoeder het voetpad veegt, ook het voetpad bij haar veegt.
Sommigen zouden zeggen bedankt, anderen moeial.
Spijtige zaak, niet waar?

nogmaals bedankt...

dieke
Berichten: 1299

#5 , 27 sep 2007 21:19

Spijtige zaak, inderdaad. Maar als ik u was, zou ik me er toch ook niet in 'moeien' en steeds voor ogen houden dat er bij elk zulk verhaal twee vertellers zijn met hun eigen visie erop en accenten. Wat denkt u te zullen behalen? Mijn gok: een hoop ellende en niemand die ermee vooruit gaat. U zal het ook de rest van uw leven met deze familie moeten doen, niet?

anap
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 27 sep 2007 21:38

klopt,

maar we krijgen de kans niet om naar het andere verhaal te luisteren. We hopen dat het binnen een paar weken allemaal wat bekoeld is en we als 'grote' mensen aan tafel kunnen gaan, zodat we het hele verhaal van alle partijen hebben gehoord.

Het is zeker niet mijn bedoeling om de zaak nog meer op stelten te zetten. Geen van beide partijen weet dat ik anderen om raad vraag. (of ze moeten nu meekijken) Verder proberen wij niets anders te doen dan te luisteren.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 16 dec 2007 20:29

Een voorbeeld hoe moeilijk het kan lopen voor contact tussen
kinderen-grootouders video 2min44

http://www.youtube.com/watch?v=S2M5239V ... ww.f4j.be/

RR


elsje
Berichten: 109

#9 , 17 dec 2007 14:29

Waar zijn mensen toch mee bezig !? Kinderen hebben er alle belang bij een goed contact met de grootouders te hebben. Men moest eens meer nadenken in het belang van het kind-jongere. Een advocaat is hier niet bij nodig , alleen een portie gezond verstand!! De band tussen kinderen en grootouders is uniek en voor een totale ontwikkeling van heel groot belang.De tijd dat kinderen omgang met hen grootouders hebben is meestal niet erg lang omwille van de leeftijd van de grootouders...neem hen dat niet af , anders krijg je er spijt van...... maar dan meestal te laat!
Fijne kerstdagen aan iedereen . Els

krissie
Berichten: 41
Locatie: kortrijk

#10 , 18 dec 2007 15:02

Ik pleit ook voor een intens en goed contact met grootouders . De band met hen is uniek , omdat ze meer tijd en middelen hebben dan toen ze zelf ouder waren. IK zou mij er ook niet in moeien , maar de band met grootouders toch niet kapot helpen door ongevoelige grote!? mensen. De warmte die grootouders geven aan hun kleinkinderen is o zo belangrijk voor beide partijen ...MVG krissie
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 31 dec 2007 20:07

ja, maar denkt de rechtbank ook zo?

In een uitzending van "recht van antwoord" is deze problematiek ook aan bod geweest.

Duidelijk is voor mij wel dat als de deur gesloten blijft er geen deurwaarder te vinden is om het vonnis "ten uitvoer" te leggen.

De strafrechtbank zou dan een optie moeten kunnen zijn, maar duwt het gewoonlijk terug naar de jeugdrechter.

de uitzending van recht van antwoord in miniformaat 120x120
http://www.f4j.be/documenten/documenten ... uders.html

De positie van het recht van het kind is dus te zwak omdat de rechtbank hier niet adequater optreed !!! Op die manier worden de situaties vaak nog complexer.


RR

maartje
Berichten: 45

#12 , 06 jan 2008 21:32

hier is toch zelfde verhaal wij mogen kleindochter ook niet zien, omdat weschhonzoon niet naar pijen danse, wij worden bedrigt en toestanden maar hij doet het telkens als ik geen getuige heb dus wat doe je der aan niks gewoon niks, we staan al 6 jaar in de koude, een rechtszaak mee beginnen ik weet het niet zo is ook heel belastende voor de andere kinderen hier

anap
Topic Starter
Berichten: 4

#13 , 28 apr 2008 20:55

Hallo allemaal,

't is enige tijd geleden maar nogmaals bedankt voor alle antwoorden.
Ik wil nog even een stand van zaken geven.
In september 2008 zal het 1 jaar zijn dat mijn schoonouders hun kleinkinderen niet meer gesproken hebben.
Ik, schoondochter en meter van een van de kleinkinderen, vind het vresselijk. Ik (of beter wij) hebben ons niet gemoeid in de situaties. Maar mijn schoonzus en -broer gaan zeer ver! Ze willen ook ons niet meer zien omdat we 1 maal gevraagd hebben wat er aan de hand is. Ze verwijten ons dat we meer moeite hadden moeten doen. Maar wat kunnen we meer doen? Het enige wat zij willen is dat we hun kant kiezen. We willen geen partij kiezen, maar door 't feit dat we nog bij mijn schoonouders komen ...

We zijn onlangs naar schoolfeest van mijn metekindje geweest en ze lopen ons gewoon voorbij. Gelukkig heeft het kindje en de zus naar mij gewuifd!
Kortom... ik vrees dat dit niet meer goed komt! En het erge van al is, dat de reden ronduit belachelijk is.

Ik hoop dat ooit een dag komt dat we de kinderen kunnen vertellen dat we hen graag zien....

een zeer verdrietige meter.

maartje
Berichten: 45

#14 , 28 apr 2008 21:14

hier is het zelfde Anap, schoonzoon in huis genomen, al zijn verhalen bleken leugens en bedrog tezijn, met deze verhalen daar worden wij nu van beschuldigd, het ging zelfs zo ver dat hij onze dochter onder druk naar ziekenhuis bracht omdat hij daags erna aan liesbreuk werd geopereert en zo doende bang had dat dochter naar ons kwam, hij heeft ons af gedreigt zelfs dochter zo ver gekregen dat ze nu zijn kant gelooft( zij word ook wel afgedreigt met als ze hier komt dat hij haar kind af pakt.Dreigen van als we niet doen wat hij zegt en wilt dat hij dochter in instelling plaatst, ( en hij heeft hij gedaan, zal er wel een andere draai aan hebben gegeven maarja) nu heeft hij wat hij wilt zoals hij dat vernoemt een papierke dat daar uitblijkt dat dochter niet in staat is tot kind op te voeden, we hebben ons kleinkindje al 18 maand niet meer gezien.Wehebben er ook aan gedacht om groot ouder recht aan te vragen, maar aan de andere kant word dan het kind geen speelbal, (dat wil ik niet) W e hebben op geven want je gaat er stilltjes aan kapot, wel ik wel niet op geef haar een verjaardags kaartje te sturen, niet dat het veel uitmakt, want ze zal er niets van weten, een zeer teleurgestelde moeder en oma

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”