Wettelijk samenwonen stopzetten - wat als je huurt?

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

Wettelijk samenwonen stopzetten - wat als je huurt?

#1 , 05 okt 2014 23:09

Goeiedag,

Op het huurcontract staat mijn naam, en we zijn wettelijk samenwonend vanaf 1 maand na het huurcontract.
Het contract zal volgende maand stilzwijgend verlengd worden.

Mijn vriendin heeft geen inkomen maar enkele meubels zijn wel van haar.
Er zijn geen kinderen.

Stel dat ik onze relatie wil stopzetten, wat zijn mijn opties dan?

- Kan ik eenzijdig het wettelijk samenwonen beindigen en daarna eenzijdig mijn huurcontract opzeggen?

- Kan ik door het verbreken van het wettelijk samenwonen mijn vriendin verplichten de woning te verlaten? Welke termijn dient aangehouden te worden? En wat als zij dit niet wil?

- Heb ik enige verplichting aangaande haar levensonderhoud of kan ik het wettelijk samenwonen van de ene op de andere dag verbreken en direct stoppen met haar geld voor eten en levensonderhoud te geven?

Dankuwel.
Laatst gewijzigd door djorkaef op 06 okt 2014 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 05 okt 2014 23:42

Spuiten van een product en de vraag stellen of u dan strafbaar zou zijn wat denkt u nu zelf? Ik denk gratis verblijf tussen de 10 tot 20 jaar .... alleen de poging daartoe gaat al over drie jaar gratis verblijf.
Dat verblijf dient u zelf niet aan te vragen maar wordt u kosteloos aangeboden door de Belgische staat. U wordt wel uitgenodigd op de toewijzing ervan.

Misschien dat u uw andere vragen aan een advocaat stelt ... ik heb echt geen zin hier nog woorden aan vuil te maken.
Het is niet de bedoeling dat een juridische form gaat meewerken aan strafbare feiten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 okt 2014 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#3 , 05 okt 2014 23:52

Spuiten van een product en de vraag stellen of u dan strafbaar zou zijn wat denkt u nu zelf? Ik denk gratis verblijf tussen de 10 tot 20 jaar .... alleen de poging daartoe gaat al over drie jaar gratis verblijf.
Dat verblijf dient u zelf niet aan te vragen maar wordt u kosteloos aangeboden door de Belgische staat. U wordt wel uitgenodigd op de toewijzing ervan.

Misschien dat u uw andere vragen aan een advocaat stelt ... ik heb echt geen zin hier nog woorden aan vuil te maken.
Dus als zij ten onrechte weigert het huis te verlaten en zelfverklaard allergisch is voor parfums (misselijkheid) en ik spuit wat op mezelf dan krijg ik 3 jaar cel en dan gaat u zo tekeer tegen mij zonder nogmaar te weten waarover het gaat?

Akkoord ik had dit specifieker kunnen omschrijven maar het gaat om vage klachten zoals het verbieden van deo, het merk van shampoo dat ik van haar moet gebruiken en zelfs het merk van tandpasta waar een gamma aan ziekteklachten aan wordt toegewijd (zonder medisch bewijs).

Verder zijn dit gewoon deftig gestelde juridische vragen.
Uw juridisch advies wordt geapprecieerd.
Laatst gewijzigd door djorkaef op 06 okt 2014 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 06 okt 2014 00:04

- indien uw partner na het verbreken van de wettelijke samenwoning weigert het pand te verlaten zal u zich tot de rechtbank dienen te wenden en de verdrijving via de geijkte kanalen dienen te bekomen.

- het andere punt is geen antwoord waardig.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#5 , 06 okt 2014 00:06

Dankuwel voor het antwoord op die ene vraag (bekijkt u mijn verheldeing op de 2de vraag aub hierboven).

Betekent dit ook dat ik eenzijdig de huur kan opzeggen na het verbreken van het wettelijk samenwonen?

En als ik morgen het contract verbreek dan kan ik ook direct ophouden met haar geld te geven voor voedsel, medicijnen?

Ik weet dit zijn misschien zeer 'harde' vragen maar het zijn puur dingen die ik me afvraag over mijn rechten. Het is niet dat ik onmenselijk ben.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 06 okt 2014 00:11

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 25&t=41269" onclick="window.open(this.href);return false;

Degelijke post die uw vragen beantwoord.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#7 , 06 okt 2014 00:14

Dankuwel, maar deze geven mij nog geen inzicht in mijn rechten om de huur op te zeggen en in mijn gevraagde blijvende plicht in levensonderhoud zolang wij samenwonen (ondanks opzeggen wettelijk samenwonen contract)?
Laatst gewijzigd door djorkaef op 06 okt 2014 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 06 okt 2014 00:16

Wettelijk samenwonen eindigt:

Automatisch door het huwelijk of het overlijden van een van de partners.
Vrijwillig door een gezamenlijke of een eenzijdige verklaring. Deze schriftelijke verklaring dient u in bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van uw gemeente. U krijgt een ontvangstbewijs.

De verklaring vermeldt:

-de datum van de verklaring
-de naam, de voornamen, de geboorteplaats en –datum van de samenwonenden
-de handtekening van beide partijen of van de partij die eenzijdig de verklaring aflegt
-de woonplaats van beide partijen
-de wil om een einde te maken aan de wettelijke samenwoning

De meeste gemeenten beschikken over een modelverklaring om het wettelijk samenwonen te beëindigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#9 , 06 okt 2014 00:20

Hoe ik het wettelijk samenwonen contract kan verbreken is me wel duidelijk.

Of ik het samenwonen daarna effectief kan beeindigen door 'eenzijdig' de huur op te zeggen, is me niet duidelijk.

En of ik na dit papiertje ondertekend te hebben direct mag ophouden met haar geld voor eten en medicijnen te geven, dat is thans niet opgehelderd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 06 okt 2014 00:27

Er is geen wettelijke verplichting tot het betalen van alimentatiegeld. Bij het beëindigen van het samenwonen is de ene partner aan de andere dus geen alimentatie verschuldigd. De reden, alsook de duurtijd van het samenwonen speelt geen enkele rol. Er is ook geen sprake van alimentatie als één van hen zgn. behoeftig is, bv. één van de ex-partners heeft geen eigen inkomen.

Na opzegging van het wettelijk samenwonen kunt u de vrederechter vragen een veroordeling uit te spreken wegens bezetting zonder recht noch titel aangezien u de enige huurder bent.
Ze zal vermoedelijk één maand tijd krijgen om te verhuizen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#11 , 06 okt 2014 00:50

Dankuwel,

Ik las dat door het wettelijk samenwonen de partner ook automatisch mee dient te voorzien in de huurprijs (naar eigen vermogen).
Ik vermoedde dat hierdoor het huurcontract automatisch zou wijzigen en zij mede huurder zou worden, ook wanneer ik het wettelijk samenwonen verbreek. In dat geval zou ik haar dus niet kunnen 'verplichten' de woning te verlaten.

Maar zij staat niet in het oorspronkelijk huurcontract verneld dus het is dan weldegelijk bezetting zonder recht?

duma
Berichten: 2871

#12 , 06 okt 2014 11:49

Als zij niet in het huurcontract staat, heeft zij geen enkele contractuele band met de verhuurder.
U bent de enige die kan opzeggen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”