ex doet moeilijk bij verkoop huis

djinnie
Topic Starter
Berichten: 38

ex doet moeilijk bij verkoop huis

#1 , 05 feb 2014 11:54

Mijn vriend en ik wonen al 3 jaar samen. Het huis waar we in wonen is nog steeds van hem en zijn ex vriendin en wij betalen de lening (de ex dus niet).
We willen echter graag de woning verkopen/overkopen, maar zijn ex weigert.
De woning mag te koop staan (staat ze ook), maar aan een belachelijk hoge prijs (waardoor we nog maar 2 bezoeken gehad hebben op één jaar tijd en die mensen konden niet snel genoeg weg zijn). De huidige waarde van de woning is om en bij de 175000 euro (denk persoonlijk qua verkoopwaarde nog minder als ik vergelijk met gelijkaardige woning uit de buurt).
De lening die mijn vriend en zijn ex vriendin hebben bedraagt echter meer dan de verkoopwaarde van de woning. Toen zij gingen lenen (zij werkt bij een kantoor die leningen verstrekt) hebben ze zich een lening laten aansmeren waarbij ze maandelijks iets meer moeten betalen, maar waardoor ze in het begin vooral (alleen) interest betalen wat tot gevolg heeft dat na 5 jaar er nog een heel groot stuk van de lening openstaat (ze hebben werkelijk voor ALLES geleend in totaal voor 200000 euro).
Er staat dus voor heel wat geld open en de wederbeleggingsvergoeding is ook niet min. In totaal zou er nog om en bij de 194000 euro afbetaald moeten worden, maar dat is nu net hetgene dat voor problemen zorgt.
Ook al woont zijn ex vriendin weer bij haar ouders sinds ze uit mekaar zijn ze heeft (volgens haar) totaal de mogelijkheid niet om schuld op te leggen moest het huis verkocht worden.
Mijn vriend krijgt ook geen lening aangezien hij te weinig verdient (de lening is volgens de bank te zwaar voor hem alleen). Ikzelf heb een uitkering en kinderen en kan wél gaan lening bij het vlaams woningfonds (alleen of met hem als het huis verkocht is of als wij het willen overnemen) aangezien ik 'haar' deel dat ze extra geleend hebben voor notariskosten ed. NIET de komende 25 jaar NIET wil afbetalen (wat volgens mij toch niet onredelijk is)
Zelf zie ik het huis liever verkocht (mijn vriend wilt het liever overnemen), maar wat met de schuld?
Kan mijn vriend zijn ex vriendin hem verplichten van het huis zo duur te koop te zetten?
Is mijn vriend verplicht de overgebleven schuld alleen af te lossen als zij niet wil betalen? (bvb het huis wordt effectief verkocht voor 175000 dan blijft er voor de bank nog 19000 euro over. Wie moet dat dan betalen als zij weigert?)
Zijn er dingen die we kunnen doen om de boel wat te versnellen. Ik heb jaren geleden een echtscheiding gehad en mijn huis is een jaar geleden openbaar verkocht en ik heb nog meeneembaarheid tot eind februari volgend jaar en zie dat niet graag verloren gaan).
Mijn vriend wilt voor "de goede vrede" liever niet langs de rechtbank gaan, maar met haar valt gewoon niet te praten (en hij heeft het nog niet door dat ze gewoon probeert te rekken. Ondertussen betalen wij wel een serieuze lening af en kan zij doen en laten wat ze wilt. Ik ben al 3 jaar mee aan het betalen voor een huis dat nog niet eens van mij is)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 05 feb 2014 13:58

Ik vrees dat rechtbank enige keus zal zijn.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”